Beschadigd wormwiel as pitmanarm
- Pieter Kruithof (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2013 17:26 #132575
door Pieter Kruithof (GAST)
Niet mijn eerste auto, wel de eerste echte: Volvo Amazon P130 uit '68
Beschadigd wormwiel as pitmanarm is gemaakt door Pieter Kruithof (GAST)
Mijn '68 Amazon stuurhuis had speling, een weerstand in het midden en lekkage. Tijd voor actie.
Hiervoor heb ik ander goed (gebruikt) stuurhuis verder gereviseerd. Bussen waren goed, maar keerringen oud. De oude stuurkolom met veiligheidskoppeling heb ik hierbij overgezet. Nieuwe keerringen, verfje en ik heb weer een perfect werkend stuurhuis.
Nu heb ik de oude dus over (met het stuurkolom zonder veiligheidskoppeling). Die wil ik weer werkend maken, zodat ik iemand er weer plezier mee kan doen. Bussen moeten wellicht vervangen worden, evenals de keerringen.
Maar grootste vraag: wat moet ik doen met het beschadigde wormwiel? Is dat nog te reviseren? Of is het op zoek naar een vervangende? Vraag daarbij is uiteraard: is het de moeite waard...
Op de foto de boosdoener, met een duidelijke krater in het midden van het wormwiel.
Iemand hier ervaring mee?
Hiervoor heb ik ander goed (gebruikt) stuurhuis verder gereviseerd. Bussen waren goed, maar keerringen oud. De oude stuurkolom met veiligheidskoppeling heb ik hierbij overgezet. Nieuwe keerringen, verfje en ik heb weer een perfect werkend stuurhuis.
Nu heb ik de oude dus over (met het stuurkolom zonder veiligheidskoppeling). Die wil ik weer werkend maken, zodat ik iemand er weer plezier mee kan doen. Bussen moeten wellicht vervangen worden, evenals de keerringen.
Maar grootste vraag: wat moet ik doen met het beschadigde wormwiel? Is dat nog te reviseren? Of is het op zoek naar een vervangende? Vraag daarbij is uiteraard: is het de moeite waard...
Op de foto de boosdoener, met een duidelijke krater in het midden van het wormwiel.
Iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-10-2013 20:20 #132580
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Beschadigd wormwiel as pitmanarm
Je zou op zoek kunnen naar een vervangend wormwiel, maar dat is nauwelijks de moeite waard. Een tweedehands stuurhuis heb je al voor een paar tientjes. Oplassen e.d. is geen optie, gezien het wormwiel gehard is, en dat het zijn leven lang in de olie gedraaid heeft. Daar kun je dus nooit meer een schone las op maken die dezelfde hardheid heeft.
02-10-2013 20:48 #132612
door Pieter Kruithof (GAST)
Beantwoord door Pieter Kruithof (GAST) in topic Beschadigd wormwiel as pitmanarm
Bedankt Dennis. Klinkt logisch.
Ik ga dan maar eens op zoek.
Ik ga dan maar eens op zoek.