- Berichten: 78
volvo 240 suspensie
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-08-2013 10:48 #131296
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
volvo 240 suspensie is gemaakt door Laurens Zondag
ik ben bezig de suspensie te vernieuwen alleen ik krijgen de bout niet los die zich in het motorruim bevind onder de stofkap
de gene die boven op de veerpoot zit. heeft iemand tips of een makkelijk truckje hiervoor ?
groetjes
Laurens
de gene die boven op de veerpoot zit. heeft iemand tips of een makkelijk truckje hiervoor ?
groetjes
Laurens
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
24-08-2013 12:38 #131299
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic volvo 240 suspensie
Allereerst; heb je al veerspanners op je veer staan???
Zo niet; wees je er van bewust dat met het loskomen van de zuigerstangmoer de veer op de veerpoot met kracht los-springt, de veer staat namelijk onder spanning, zelfs al ligt de veerpoot "onbelast" voor je op de werkbank. Dit uit elkaar springen voorkom je met veerspanners. De klus van het wisselen van de suspensie/schokbrekers doe je volgens mij het beste met de veerpoot los van de auto.
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn die ik niet precies op kan maken uit je vraag;
1- de moer wil in het geheel niet draaien
2- de moer wil wel draaien maar de veerpoot-zuigerstang draait mee
1- grotere sleutel er op of slagmoersleutel
2- sommige zuigerstangen hebben een binnenzeskant waar je een inbussleutell op kunt zetten zodat je het meedraaien kunt voorkomen. Indien niet; net als bovenstaand ; slagmoersleutel er op dan draaid de moer er meestal zo af (door massatraagheid en wrijving van de zuigerstang.
Als je de veer(poot) toch los hebt liggen maak dan gelijk van de gelegenheid gebruik de onderste veerschotel te inspecteren op roest, te grote gaten/zwaar aangeslagen roest zijn APK afkeur. Je kunt de schotels los verkrijgen, vervangen moet d.m.v. losslijpen en lassen. Is er geen roestschade dan kan goed reinigen (met name het ontwateringsgaatje) natuurlijk geen kwaad.
:oops: Oei, heel verhaal geworden op een eenvoudige vraag......
Zo niet; wees je er van bewust dat met het loskomen van de zuigerstangmoer de veer op de veerpoot met kracht los-springt, de veer staat namelijk onder spanning, zelfs al ligt de veerpoot "onbelast" voor je op de werkbank. Dit uit elkaar springen voorkom je met veerspanners. De klus van het wisselen van de suspensie/schokbrekers doe je volgens mij het beste met de veerpoot los van de auto.
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn die ik niet precies op kan maken uit je vraag;
1- de moer wil in het geheel niet draaien
2- de moer wil wel draaien maar de veerpoot-zuigerstang draait mee
1- grotere sleutel er op of slagmoersleutel
2- sommige zuigerstangen hebben een binnenzeskant waar je een inbussleutell op kunt zetten zodat je het meedraaien kunt voorkomen. Indien niet; net als bovenstaand ; slagmoersleutel er op dan draaid de moer er meestal zo af (door massatraagheid en wrijving van de zuigerstang.
Als je de veer(poot) toch los hebt liggen maak dan gelijk van de gelegenheid gebruik de onderste veerschotel te inspecteren op roest, te grote gaten/zwaar aangeslagen roest zijn APK afkeur. Je kunt de schotels los verkrijgen, vervangen moet d.m.v. losslijpen en lassen. Is er geen roestschade dan kan goed reinigen (met name het ontwateringsgaatje) natuurlijk geen kwaad.
:oops: Oei, heel verhaal geworden op een eenvoudige vraag......
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
24-08-2013 17:27 #131304
door Laurens Zondag
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Beantwoord door Laurens Zondag in topic volvo 240 suspensie
toch bedankt
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.