stuurhuis reviseren

• cyclinglievens lievens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-05-2013 23:55 #127787 door cyclinglievens lievens (GAST)
stuurhuis reviseren is gemaakt door cyclinglievens lievens (GAST)
collega's,
Nu het weer niet echt wil meewerken om spuitwerk uit te voeren aan de Volvo ben ik maar begonnen met mijn stuurhuis op te kuisen. Bleek nu: er zat geen druppel olie meer in.
Ik heb het stuurhuis opgevuld met ATF olie maar toen gutste het uit de opening waar de elektrische draad voor de claxon uit komt. Wat is hier de oorzaak van? Te dunne olie? (ja, ik weet dat ik hypoid SAE 80 olie nodig heb) Versleten lagers?
Als ik het stuurhuis ondersteboven houd, dan loopt de olie uit de buis die verbinding maakt met mijn stuur.
Dit lijkt mij niet echt logisch aangezien er via deze weg vervuiling kan optreden in het stuurhuis?
Iemand die mij vertellen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
PS, voor de rest zit er geen noemenswaardige speling on het middengebied van de worm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 07:15 #127790 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic stuurhuis reviseren
Ik heb destijds ook e.a. gereviseerd en volgens mij mo je een heel eind door de 2 oliekeerringen te vervangen. Het er boven uit gutsen (uit de vulopening?) is een teken dat er voldoende olie in zit.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 11:18 #127798 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic stuurhuis reviseren
Eerst maar een open deur: willens en wetens het stuurhuis vullen met daarvoor ongeschikte olie is natuurlijk geen goed idee... Aangezien er geen olie meer in zat, zullen vermoedelijk de keerringen moeten worden vernieuwd. Een alternatieve oplossing die geen kwaad kan is het stuurhuis vullen met vet.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 11:40 #127799 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic stuurhuis reviseren
De olie loopt uit het gaatje waar de claxondraad uit komt.Dat gaatje zit in een vierkant plaatje.Om nu te voorkomen dat de olie er uit loopt heeft men in het gat een dun buisje gelast aan de binnenzijde.dit buisje heeft een zodanige lengte dat er geen olie in kan komen.De claxondraad loopt hier doorheen.Je zult zien als je de vier boutjes los neemt,dat het buisje los is geraakt van het vierkante plaatje.Je kunt dit weer vastlassen of een ander plaatje met goed vastzittend buisje nemen.Ik heb dit wel vaker gezien.je moet ook beide keerringen vervangen.Ze zijn verschillend van grootte.Als het stuurhuis verder in orde is zou ik er verder niets aan doen,maar wanneer er al een tijd geen olie in zit ,is het een slecht teken!Succes.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 11:44 #127800 door Niek de Boer
Toevoeging : Dat er olie uit de stuurbuis loopt ,als je het stuurhuis ondersteboven houdt is normaal.Het stuurhuis zit namelijk zo gemonteerd ,dat dat in de auto niet kan.Dit heeft niets met de keerringen te maken.

• Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-05-2013 12:47 #127809 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic stuurhuis reviseren
ok, dan kijk ik of ik een setje dichtingen op de kop kan tikken. Hiervoor moet ik eerst die pitman arm er af zien te krijgen.
Zijn hier speciale gereedschappen voor nodig? Die ATF olie heb ik er gewoon even ingedaan om te zien of er lekken waren, de correcte olie gaat er in als hij in de wagen gemonteerd wordt.
Ik gooi hem vanavond helemaal open om alles nader te inspecteren :)
Alvast bedankt!

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 15:03 #127815 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic stuurhuis reviseren
Pitmanarm demonteren heb ik geen prettige herinneringen aan....bij zat het errrug stevig vast...weet alleen niet meer hoe ik hem uiteindelijk los heb gekregen. Een nachtje laten weken in WD40 kan alvast geen kwaad ter voorbereiding

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 17:19 #127821 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic stuurhuis reviseren
De arm loshalen is mij gelukt met een hele grote 2-armige poelietrekker. (ca. 250 mm opening) Je hebt niet zo'n groot bereik nodig, maar bij een kleinere kunnen de bekken breken. Zorg dat de trekker goed vastzit om de arm en op de as. Klem vervolgens de trekker in de bankschroef zodat de armen niet los kunnen schieten. Luchtsleutel op de trekker en draaien.
Zet een veiligheidsbril op en zorg voor iets zachts om het stuurhuis op te vangen. Deze sprong bij mij een meter weg.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2013 18:52 #127827 door Niek de Boer
Ik maak deze arm altijd los met een grote kukko trekker.Het is een grote uitvoering van de trekker waarmee je stuur en fuseekogels los maakt.Ik heb deze trekker in drie maten .Het nummer van de trekker weet ik nu niet uit mijn hoofd.Je kunt de arm met deze trekker helaas net niet losmaken zonder het stuurhuis te demonteren.Deze trekker heeft dus geen armen en kan er niet afschieten.

• Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-05-2013 19:24 #127954 door cyclinglievens lievens (GAST)
Beantwoord door cyclinglievens lievens (GAST) in topic stuurhuis reviseren
De arm is los. Ik heb net 2 stuurhuizen uit elkaar gehaald om te kijken welke er meest rendabel was om te reviseren.
Kan ik de worm ( die vast hangt aan de buis om te sturen) van een model met hardy-schijf wisselen met een (veiliger) model met twee pinnen of is het niet aangewezen om deze twee afzonderlijk te wisselen.
Ik denk dan aan: 'onderdelen die op elkaar ingesleten zijn wissel je best niet'
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik deze onderdelen nameten om te zien of de ene meer versleten is dan de andere?
Het stuurhuis met hardy schijf had het minst speling maar is 'onveiliger' bij botsing. Het stuurhuis met de twee pinnen had een roeste tandwiel zitten op de hoofdas met pitman-arm, is het nog aan te raden de tandworm die hierop liep te hergebruiken in het ander stuurhuis? Het ziet er in ieder geval gelijk uit als de ander.
:geek:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD