22 of 28 mm stabilisatorstang?

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2013 18:24 #125088 door Thomas Klimp (GAST)
22 of 28 mm stabilisatorstang? is gemaakt door Thomas Klimp (GAST)
Hallo,

Ik ben me aan het verdiepen in een dikkere stabilsatorstang voor de voorzijde van mn amazon sedan.
Heb gemaild met Tinustechniek en kreeg de keuze tussen 22 en 28 mm

22mm:
40% meer rolweerstand
Gericht op houden van comfort

28mm:
150-200% meer rolweerstand
levert in op comfort

Heeft iemand ervaring met een van beide, wat is de beste keus?
Het prijsverschil is 15 euro dus dat is geen reden om te kiezen.

Groet, Thomas

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2013 18:33 #125090 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Verder nog de vraag!
Welke verstevigingen/controles zijn een must bij het installeren van een van deze twee?
Ik heb de auto een half jaar geleden van de sloop gered en heb nog niks aan de ophanging gedaan.
Kreeg van de apk boer wel als aandachtspunt dat er axiale speling was en speling op de pitman arm(en)

bij voorbaat dank!

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 19:13 #125095 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
De voorwielophanging renoveren heeft veel meer zin dan een dikkere stabilistorstang (die kan ook niet goed zijn werk doen als de rest niet in orde is, waarschijnlijk heb je dan ook niet meer het gevoel dat je er een nodig hebt).
Speling op plaatsen waar deze niet hoort is natuurlijk bij de ophangingen en stuurinrichting funest voor de wegligging.
Ik zou zeker het eerst de rest in orde maken.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2013 19:51 #125101 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Okee, eerst de boel in orde maken klinkt en is logisch, ik wou dat sowieso doen voor ik een nieuwe stang inbouw.
Maar nu blijft de vraag welke van de twee stangen wordt aangeraden en of er nog bepaalde verstevigingen nodig zijn ;)

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 20:53 #125105 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
IPD had in de jaren '60 en '70 de aanbeveling voor de Amazon om of een 1" stabilisator voor te monteren of een 1 1/8 " voor in combinatie met een 3/4 " stabilisator achter. Voor de montage van de achter stabilisator werd een verstevigingskit aanbevolen, en bij voldoende opgepepte motor ook een sperdifferentieel.

Ik rij al meer dan dertig jaar met een 1" stabilisator alleen voor. Dat bevalt me prima, mede ook omdat ik in het algemeen niet slechts op biljartlaken strak asfalt veel gas geef.
Als je in rallies op een lekker bochtig en hobbelig stuk rijd en achteraf hoort van berijders van Alfa Bertones en ook wel 911's dat ze moeite hebben moeten doen om me bij te houden, dan denk ik bij mezelf, dat ik hiermee een best wel goede keus gemaakt heb.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2013 20:55 #125108 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Ik zou de 28mm versie pakken, dan voel je tenminste meer verschil. Dat de rolweerstand toeneemt, snap ik niet. Wellicht wordt het overhellen hiermee bedoeld.

Verder:

Maak eerst de ophanging goed! Vervang waar nodig de bussen voor (sportief) PU of rubber.
Voor axiale speling op de pitmanarm heb ik een mooie upgrade ontworpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2013 21:46 #125117 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Dank voor de reacties, fijn om wat ervaringen te horen,
@Boele, rolweerstand is inderdaad de weerstand op het overhellen (rollen)

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 18:38 #125149 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Ooit heb ik een stabilisatorstang van 30 mm gekocht en daar rij ik al een jaar mee, auto gaat mooi hotizontaal de bocht door.Achter moet ik nog monteren(als het warmer is)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2013 23:53 #125160 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Hallo Thomas,

Er is al duidelijk gezegd (en wat zo'n beetje iedereen nu ook doorheeft) dat het monteren van een gloednieuwe stabilisator alleen zin heeft als de rubbers/bussen vervangen zijn. Uiteraard moeten veren en schokbrekers ook in puike conditie verkeren.
Als het je alleen om het rollen (overhellen) gaat, neem dan de dikste paal die je kan krijgen.
Als je uit bent op wegligging heb dan niet de illusie dat alleen een dikkere stabilisator aan de voorzijde dit gaat opleveren.
Bij een Amazon is het relatief een fluitje van een cent om het camber negatief te zetten wat een dramatische verbetering van de voortrein-geometrie geeft. Hier nog een zwaardere stabilisator bij geeft een onderstel met ernstig overstuur, zodat je ongeveer gedwongen bent om er ook eentje op de achteras te zetten. In theorie zou je dan weer richting "neutraal" moeten komen, maar de praktijk is dat je een auto krijgt met een smalle marge in het grensbereik, dat bij een hogere snelheid komt te liggen, en die dus heel wat ervaring vereist om hem snel te bewegen.
Overigens (was een vraag van je) is het bij een 28 mm stabilisator een vereiste om een versterking aan het chassis aan te brengen.
TonCar heeft deze op de plank liggen.

Succes,
Teun

Bijlage stab.jpeg niet gevonden


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2013 23:25 #126910 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 22 of 28 mm stabilisatorstang?
Ik geloof dat er bij mijn auto geen verstevigingen aangebracht zijn:






Dat wordt fietsen naar 't werk morgen, en dan van het weekend flink aan het werk. Iets teveel zandweggetjes genomen de laatste paar dagen, ben ik bang. :shock:


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD