- Berichten: 31
Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
De hele voorwielophanging heb ik gedemonteerd en ben bezig met ontroesten, schilderen en vervanging van de rubbers.
Nieuwe bussen gekocht bij de VKO, artikel 663675, maar de onderste draagarmbussen passen niet:
De buitendiameter is 0,5 mm groter, dan de gaten in de draagarm.
- busdiameter: 34,2 mm
- diameter van gaten is verschillend: 33,65 en 33,8 mm
De diameter van de oude bussen 33,8 mm
Rob Versteeg heeft navraag gedaan bij de leverancier, heeft geen bussen met andere maten.
Ik heb een kennis met een draai/slijpbank, die de bussen op maat kan slijpen.
Mijn vraag is welke maat de bussen dan moeten hebben t.o.v. de gaten om te klemmen in de draagarm?
En waar mag op geduwd worden bij het inpersen van de bussen, op metalen lip of op het rubber aan de voorkant?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
de diameter van de oude bussen tegen de rechtop staande metalen rand (=die dus loodrecht
staat op de bus zelf), dan blijkt die steeds enkele tienden mm groter te zijn dan de
diameter van de oude bus zelf. Zo meet ik bij de meeste van mijn oude bussen inderdaad een
diameter van +-33.8mm, en van minstens 34.0mm tegen die opstaande rand.
Dit wijst er maw. op dat de oorspronkelijke bus minstens 34mm, of misschien zelfs 34.2mm,
geweest is. Ik perste er in 2012 zelfs nieuwe bussen in van 34.5mm diameter (die ook in VOD
aangeschaft waren). Vooraf de opening wat opwarmen kan het erin persen vergemakkelijken.
Ook het uiteinde vh metalen gedeelte vd bus wat afschuinen kan helpen.
Ik denk dat ik vroeger een huls liet draaien (van een stuk oude centr.verw. buis) die
nauw over de gummi heen tegen die metalen opstaande rand duwt.
Ik denk dus dat 34.2mm er in moet kunnen geduwd worden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik ben het met Willy eens. Heb zelf ook de bussen vervangen, k'moet wel zeggen dat er wat kracht bij komt kijken. Ik heb de bussen ingesmeerd met koper vet en daarna tussen een grote dop op de vlenskant en en een pijp aan de andere kant in de bankschoef erin geperst. Gaat prima en ze zitten als een huis
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
Nooit aan de bussen zelf iets veranderen. Je kan de gaten in de draagarmen met een 30 mm lamellenslijper iets opruimen en daarna de bussen er in persen. Het is een beetje een gevoelskwestie of de hoeveelheid benodigde kracht niet te groot is waardoor de bus kan vervormen. Zolas reeds gezegd moet er bij het persen een smeermiddel tussen.
Om te persen neem je het beste een dop die op de lip past en daarbij zoveel mogelijk naar het binnenste van de lip staat.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
Dat geeft weer ongelijke belasting op de rubber schil en daar moet dan weer de lange bout doorheen.
Mede gezien de torenhoge krachten die je bij persen op de hele constructie moet zetten zou ik altijd proberen om uitwendige en inwendige diameter nagenoeg gelijk te krijgen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=143...0638c688ad8e597c0b1a
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Het enige waar ik nog mee zit is de plaats waarop geperst mag worden.
De flensrand van de bus is bijna helemaal bedekt met rubber, zodat de overblijvende metalen rand maar 3 mm is. Ik ben bang als ik op dit randje ga persen, dat de rand zo ombuigt. Of kan ik gewoon op het rubber persen?
Dus de vraag is welke dopmaat ik er op moet zetten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.