Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon

Lees meer
21-03-2013 12:04 #125038 door Ko Jobse
Wie heeft ervaring met het vervangen van de onderste draagarmbussen van de voorwielophanging van Amazon van eind 1965?
De hele voorwielophanging heb ik gedemonteerd en ben bezig met ontroesten, schilderen en vervanging van de rubbers.
Nieuwe bussen gekocht bij de VKO, artikel 663675, maar de onderste draagarmbussen passen niet:
De buitendiameter is 0,5 mm groter, dan de gaten in de draagarm.
- busdiameter: 34,2 mm
- diameter van gaten is verschillend: 33,65 en 33,8 mm
De diameter van de oude bussen 33,8 mm
Rob Versteeg heeft navraag gedaan bij de leverancier, heeft geen bussen met andere maten.
Ik heb een kennis met een draai/slijpbank, die de bussen op maat kan slijpen.
Mijn vraag is welke maat de bussen dan moeten hebben t.o.v. de gaten om te klemmen in de draagarm?
En waar mag op geduwd worden bij het inpersen van de bussen, op metalen lip of op het rubber aan de voorkant?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2013 14:33 #125042 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
ik zou de metalen buitenkant vd bus niet afdraaien, die is al dun genoeg, en bovendien: meet eens
de diameter van de oude bussen tegen de rechtop staande metalen rand (=die dus loodrecht
staat op de bus zelf), dan blijkt die steeds enkele tienden mm groter te zijn dan de
diameter van de oude bus zelf. Zo meet ik bij de meeste van mijn oude bussen inderdaad een
diameter van +-33.8mm, en van minstens 34.0mm tegen die opstaande rand.

Dit wijst er maw. op dat de oorspronkelijke bus minstens 34mm, of misschien zelfs 34.2mm,
geweest is. Ik perste er in 2012 zelfs nieuwe bussen in van 34.5mm diameter (die ook in VOD
aangeschaft waren). Vooraf de opening wat opwarmen kan het erin persen vergemakkelijken.
Ook het uiteinde vh metalen gedeelte vd bus wat afschuinen kan helpen.

Ik denk dat ik vroeger een huls liet draaien (van een stuk oude centr.verw. buis) die
nauw over de gummi heen tegen die metalen opstaande rand duwt.

Ik denk dus dat 34.2mm er in moet kunnen geduwd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2013 15:18 #125044 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Hallo Ko,

Ik ben het met Willy eens. Heb zelf ook de bussen vervangen, k'moet wel zeggen dat er wat kracht bij komt kijken. Ik heb de bussen ingesmeerd met koper vet en daarna tussen een grote dop op de vlenskant en en een pijp aan de andere kant in de bankschoef erin geperst. Gaat prima en ze zitten als een huis

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2013 15:26 #125045 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Hi Ko,

Nooit aan de bussen zelf iets veranderen. Je kan de gaten in de draagarmen met een 30 mm lamellenslijper iets opruimen en daarna de bussen er in persen. Het is een beetje een gevoelskwestie of de hoeveelheid benodigde kracht niet te groot is waardoor de bus kan vervormen. Zolas reeds gezegd moet er bij het persen een smeermiddel tussen.
Om te persen neem je het beste een dop die op de lip past en daarbij zoveel mogelijk naar het binnenste van de lip staat.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-03-2013 18:18 #125048 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Deze klus heb ik enkele maanden geleden geklaard met een bankschroef. Bus is inderdaad te groot, waardoor hij goed voor het gat moet zitten vóór er kracht op te zetten anders gaat ie scheef. Doordat de bus iets groter is weet je zeker dat hij na persen goed vast zit. Ik zou niets aan de afmetingen wijzigen!


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2013 20:48 #125055 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Bij een verschil in diameter van 0,55 mm en een radius van circa 17 mm bestaat bij persen een reële kans op collaps van de bus.
Dat geeft weer ongelijke belasting op de rubber schil en daar moet dan weer de lange bout doorheen.
Mede gezien de torenhoge krachten die je bij persen op de hele constructie moet zetten zou ik altijd proberen om uitwendige en inwendige diameter nagenoeg gelijk te krijgen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-03-2013 21:55 #125058 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Voor het inpersen van de bussen heb ik een grote ring/revet gebruikt welke op het rubber én de buitenste bus drukt, maar niet op de binnenste bus. De ring had ik met schilderstape even tijdelijk op de bus vastgezet zodat deze op z'n plek blijft zitten. Geheel licht ingesmeerd met kopervet; zowel bus als draagarm. Vervolgens persen maar, waarbij je moet opletten dattie er recht in gaat. De afgeschuinde buitenste bus suggereert/faciliteert montage van de bus in het kleinere gat van de draagarm. Doordat de bus langer is dan de ruimte in de draagarm, moet je improviseren. Want zonder een soort spacer krijg je de bus er maar tot halverwege in. Ik heb met veel plezier een kort afgezaagd stukje uitlaatpijp van de Ama gebruikt. Past precies op de arm en de bus kan er mooi doorheen. Hierdoor heb je je handen vrij, om te persen:)


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-03-2013 22:05 #125061 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Voor terugplaatsen van draagarmen en veren, misschien heb je wat aan mijn eerdere post, waarbij meerdere tips gecombineerd zijn:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=143...0638c688ad8e597c0b1a


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2013 21:40 #125227 door Ko Jobse
Beantwoord door Ko Jobse in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Bedankt voor de vele tips. Het is duidelijk dat ik niet moet slijpen aan de bussen, want dan verzwakken ze teveel.
Het enige waar ik nog mee zit is de plaats waarop geperst mag worden.
De flensrand van de bus is bijna helemaal bedekt met rubber, zodat de overblijvende metalen rand maar 3 mm is. Ik ben bang als ik op dit randje ga persen, dat de rand zo ombuigt. Of kan ik gewoon op het rubber persen?
Dus de vraag is welke dopmaat ik er op moet zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2013 00:12 #125237 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Op het rubber kan je prima kracht zetten; alleen niet op de binnenste bus. Neem het apparaat even mee naar de bouwmarkt en haal een grote platte ring welke over het rubber en buitenste bus valt. Hiermee kan je gelijkmatig kracht zetten en blijft het rubber gespaard.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.