stuurstang te lang?!?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-02-2013 22:33 #123444
door 05703-dummy
Groet, Hans
stuurstang te lang?!? is gemaakt door 05703-dummy
onlangs merkte ik wat te veel speling op m'n stuur, en een tikkend geluid tijdens het sturen. het bleek dat de rubbers aan de bovenzijde (stuurzijde) van de stuurstang, die tussen de stang vanaf het stuur en de stang naar het stuurhuis zit (onderdeel 677035-
, kapot waren. vreemd, de stuurstang is 2 jaar geleden bij APK vervangen. rubbers zijn niet los verkrijgbaar dus compleet nieuwe stuurstang met 4 ingeperste rubbers (aan beide zijden 2) besteld.
vandaag erin gezet, maar wat bleek, de rubbers waren niet kapot maar uit de constructie getrokken omdat de stuurstang te lang lijkt; dit verklaarde gelijk de korte levensduur, garage had dit m.i. moeten zien. :evil:
ik heb de nieuwe er wel in gezet maar deze was exact even lang als de defecte en zit er nu dus ook behoorlijk onder spanning in waarmee ik weet dat deze binnen de korste tijd ook weer kapot zal gaan.
ik kan er aan de bovenzijde een paar dikke ringen tussen plaatsen om de ruimte op te vullen, maar ik vraag me af of de stuurstang met stuur niet te verstellen is?!? ik kon m'n stuur ca 5 mm naar binnen trekken maar dat was nog niet genoeg; bovendien doet de claxon het nu niet meer waarschijnlijk omdat de sleepcontacten geen contact meer maken.
concreet is dus de vraag of het stuur inclusief stuurstang nog zo'n 5 mm naar binnen (berijdersruimte) te verstellen is.
alvast bedankt voor de tips!

vandaag erin gezet, maar wat bleek, de rubbers waren niet kapot maar uit de constructie getrokken omdat de stuurstang te lang lijkt; dit verklaarde gelijk de korte levensduur, garage had dit m.i. moeten zien. :evil:
ik heb de nieuwe er wel in gezet maar deze was exact even lang als de defecte en zit er nu dus ook behoorlijk onder spanning in waarmee ik weet dat deze binnen de korste tijd ook weer kapot zal gaan.

ik kan er aan de bovenzijde een paar dikke ringen tussen plaatsen om de ruimte op te vullen, maar ik vraag me af of de stuurstang met stuur niet te verstellen is?!? ik kon m'n stuur ca 5 mm naar binnen trekken maar dat was nog niet genoeg; bovendien doet de claxon het nu niet meer waarschijnlijk omdat de sleepcontacten geen contact meer maken.
concreet is dus de vraag of het stuur inclusief stuurstang nog zo'n 5 mm naar binnen (berijdersruimte) te verstellen is.
alvast bedankt voor de tips!

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2013 08:01 #123447
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic stuurstang te lang?!?
Hallo Hans,
het moet mogelijk zijn om de hele stuurstang met stuurbuis in diepte in te stellen als je de beugels (deze klemmen rubbers om stuurbuis) waarmee dit geheel vast zit los maakt.
Ik begrijp niet waar je schijven geplaatst hebt. Toch niet tussen stuur en stuurbuis? Maar anders zou ik niet kunnen verklaren waarom je sleepcontaten van de claxon geen contact meer zouden maken (niet gewoon het kabeltje los/kapot?).
succes, Rudi
het moet mogelijk zijn om de hele stuurstang met stuurbuis in diepte in te stellen als je de beugels (deze klemmen rubbers om stuurbuis) waarmee dit geheel vast zit los maakt.
Ik begrijp niet waar je schijven geplaatst hebt. Toch niet tussen stuur en stuurbuis? Maar anders zou ik niet kunnen verklaren waarom je sleepcontaten van de claxon geen contact meer zouden maken (niet gewoon het kabeltje los/kapot?).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2013 10:52 #123450
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic stuurstang te lang?!?
Hoi Rudi,
bedankt voor je reactie; dan ga ik eerst maar eens onder m'n dashboard duiken om te kijken of ik de stuurkolom inderdaad een centimetertje kan verschuiven. dat is altijd beter dan ruimtes opvullen met ringen.
toen de stuurstang er tussenuit was zat er zo'n 5 mm schuifruimte naar voor/achter in m'n stuur. ik kon 'm zo'n 5 mm naar binnen trekken maar ken de achterliggende constructie niet goed genoeg om te kunnen beoordelen of daardoor het probleem van een niet meer werkende claxon ontstaan kan zijn. ook dit komt goed, maar vind ik nu ff minder belangrijk.
bedankt voor je reactie; dan ga ik eerst maar eens onder m'n dashboard duiken om te kijken of ik de stuurkolom inderdaad een centimetertje kan verschuiven. dat is altijd beter dan ruimtes opvullen met ringen.
ik overwoog om ringen te plaatsen bij de bovenste koppeling van de stuurstang (onder de motorkap, dus niet bij het stuur) om daar de ruimte tgv van de schijnbaar te lange stang op te vangen. klinkt wellicht beetje vreemd: ruimte opvullen omdat iets te lang is; als je de constructie bekijkt dan snap je 't wel.Ik begrijp niet waar je schijven geplaatst hebt. Toch niet tussen stuur en stuurbuis?
toen de stuurstang er tussenuit was zat er zo'n 5 mm schuifruimte naar voor/achter in m'n stuur. ik kon 'm zo'n 5 mm naar binnen trekken maar ken de achterliggende constructie niet goed genoeg om te kunnen beoordelen of daardoor het probleem van een niet meer werkende claxon ontstaan kan zijn. ook dit komt goed, maar vind ik nu ff minder belangrijk.
Groet, Hans
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2013 19:46 #123479
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic stuurstang te lang?!?
Dat heb ik ook wel eens gevonden, dat die 4 rubbers bijna uit hun verband gedraaid werden. Ik heb dat opgelost door het onderste stuk stuurstang wat verder op de ingaande as van het stuurhuis (dat ding waar ZF of Flygmotor op staat) te schuiven. Zodoende worden de rubbers weer in hun houders getrokken.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-02-2013 08:14 #123487
door 05703-dummy
Groet, Hans
daar had ik in de haast helemaal overheen gekeken Marc (waarschijnlijk zat de bevestigingsbout net aan de onderzijde toen ik er mee bezig was), mogelijk dat ik die flens nog wat verder op de as van het stuurhuis kan schuiven en zo eea goed passend kan maken. en anders maar eens onder m'n dahboard duiken om de complete stuurkolom iets te verschuiven zoals Rudi aangaf.
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-02-2013 22:57 #123683
door 05703-dummy
Groet, Hans
vandaag zowel de flens iets verder op de stuurhuisas kunnen schuiven én de complete stuurkolom iets naar binnen (richting bestuurder) kunnen schuiven zodat de stuurstang met de rubbers nu wel netjes past.
de rubbers waren er aan de bovenzijde alweer uitgetrokken zoals ik al vreesde en ik stuurde dus alleen nog met de puntige bout-uiteinden in de dan veel te ruime gaten.
ik heb de rubbers er m.b.v. een bankschroef en wat doppen uit een dopsleutelset gelukkig weer in kunnen persen.
het voelt toch wel veel beter nu alles weer zit zoals het ooit is ontworpen! :mrgreen:
bedankt voor de tips!
de rubbers waren er aan de bovenzijde alweer uitgetrokken zoals ik al vreesde en ik stuurde dus alleen nog met de puntige bout-uiteinden in de dan veel te ruime gaten.

het voelt toch wel veel beter nu alles weer zit zoals het ooit is ontworpen! :mrgreen:
bedankt voor de tips!
Groet, Hans