Montage draagarmbussen onder 164 1969
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Volgens het onderdelenboek moeten de bussen er van achter naar voren ingeperst worden.
Van vooraf gezien zitten er dan op de as van voor naar achter in mijn herinnering een bolle ring, een dikke nylonring, draagarmrubber, subframe, vlakke platte ring, draagarmrubber, bolle ring, zelfborgende moer.
Heeft er iemand een plaatje? Of weet hoe het zit? Volgens mij is de 140-serie hetzelfde.
Op onderstaand plaatje zijn de ringen niet zichtbaar. Ik wil het graag in 1x goed monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Rudi
-
- Platinum lid
-
in mijn werkplaatshandboeken staat het volgende (helaas nu niet mogelijk het plaatje over te nemen, maar zie dokumentatie):
van voor naar achter: boutkop, bolle schijf, rubber ring, afstandsring (zit om uiteinde van bus, nylon), bus/rubber in draagarmdeel, bolle schijf,subframe, bus/rubber in draagarmdeel, bolle schijf, moer.
De inbouwwijze van het oude type (zover ik me herinner rubber massief) is willekeurig, maar het latere type (rubber met openingen) moet op een bepaalde manier geplaatst worden (zie werkplaatsboeken), deze zijn voor radiaalbanden die blijkbaar vanaf bouwjaar 1970 standaard gemonteerd werden (vanaf dan is het nieuwe type standaard).
Bij de 140 is er het boven beschreven "1970 type" en een ouder type, maar bij dat oudere worden de bussen naar elkaar toe wijzend gemonteerd en zijn er alleen twee bolle schijven (bij boutkop en moer). Ik weet niet meer zeker of de draagarmen 140 oud en nieuw verschillend zijn, maar dacht van wel.
Een vlakke schijf zoals jij hem noemt is niet origineel, zie ook je plaatje met onderdelen: voren 2x nummer 11 (bolle schijf met grot gater = diameter bout) en achteren nummer 13 (bolle schijf met kleiner gat = diameter schroefdraad). De bolle schijven liggen met de holle kant natuurlijk altijd tegen de rubbers.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Kan iemand dat voor mij inscannen? Ik heb alleen maar Haynes boeken van de Amazon/1800. Zonde als ik ze gelijk sloop."Kevin de Leuw" schreef:
In het haynes staat een heel duidelijk plaatje ook onder welke hoek je de bussen moet monteren want dit is ook belangrijk.
"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Boele,
in mijn werkplaatshandboeken staat het volgende (helaas nu niet mogelijk het plaatje over te nemen, maar zie dokumentatie):
van voor naar achter: boutkop, bolle schijf, rubber ring, afstandsring (zit om uiteinde van bus, nylon), bus/rubber in draagarmdeel, bolle schijf,subframe, bus/rubber in draagarmdeel, bolle schijf, moer.
De inbouwwijze van het oude type (zover ik me herinner rubber massief) is willekeurig, maar het latere type (rubber met openingen) moet op een bepaalde manier geplaatst worden (zie werkplaatsboeken), deze zijn voor radiaalbanden die blijkbaar vanaf bouwjaar 1970 standaard gemonteerd werden (vanaf dan is het nieuwe type standaard).
Bij de 140 is er het boven beschreven "1970 type" en een ouder type, maar bij dat oudere worden de bussen naar elkaar toe wijzend gemonteerd en zijn er alleen twee bolle schijven (bij boutkop en moer). Ik weet niet meer zeker of de draagarmen 140 oud en nieuw verschillend zijn, maar dacht van wel.
Een vlakke schijf zoals jij hem noemt is niet origineel, zie ook je plaatje met onderdelen: voren 2x nummer 11 (bolle schijf met grot gater = diameter bout) en achteren nummer 13 (bolle schijf met kleiner gat = diameter schroefdraad). De bolle schijven liggen met de holle kant natuurlijk altijd tegen de rubbers.
succes, Rudi
Bedankt voor je heldere toelichting, Rudi. In mijn originele werkplaatshandboek zag ik ook de volgorde, maar wist ik niet waar de nylon of rubber afstandsringen horen te zitten.
Ik heb onderstaand type bus. (deze kwamen er ook uit.)
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Wij hebben er een die tot 12 ton gaat en de bussen voor de 164 zijn een stuk groter dan van de 140
Hou ook in de gaten dat je precies de breedte opmeet en tussen de bussen en ze niet te diep erin perst.
Haynes voor de 164 is inderdaad ook goed voor de hoek en in de documentatie op deze site staat dit ook.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Ik ga dit binnenkort ook doen. Ik heb een universele set om wiellagers te monteren en te demonteren en volgens mij kan ik deze set uitstekendgebruiken om de ddraagarmbussen te monteren.
Vwb de hoek hoe ze gemonteerd moeten worden is me niet duidelijk. De haynes manual zegt hier niets over. Ik zal de documentatie hier op de zie wel raadplegen. ...
164 - daily driver
- Rudi
-
- Platinum lid
-
voor de hoek kun je de foto van Boele bekijken, hij heeft hem goed geplaatst.
En nog een tip die misschien al bekend is: de lange bout pas echt vast draaien als de auto op de wielen staat, anders zijn de rubbers continue in de draairichting van de draagarm belast en worden bij het inveren tijdens het rijden overbelast.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Elegante oplossing om de rubbers te sparen, je hebt echt veel kracht nodig om ze erin te krijgen en een pers is toch wel handig voor zo'n klus.
Wij hebben er een die tot 12 ton gaat en de bussen voor de 164 zijn een stuk groter dan van de 140
Hou ook in de gaten dat je precies de breedte opmeet en tussen de bussen en ze niet te diep erin perst.
Haynes voor de 164 is inderdaad ook goed voor de hoek en in de documentatie op deze site staat dit ook.
Hoi Ed,
Pers kan natuurlijk ook. Zo ging het vrij beheerst, en heb ik het gewoon met een ratel en grote dop gedaan. En zo gespierd ben ik ook weer niet.

Inderdaad de draagarmen pas nagetrokken nadat de auto op zijn wielen stond.
Ik vertrouw de bovenste draagarmrubbers niet helemaal. Alleen als ik bij de onderdelenshop kijk, zie ik dat ze voor de 140 ongeveer 10euro per stuk kosten, en voor de 164 ruim 50euro PER STUK. Waarvoor dit grote verschil? Zijn hier handige oplossingen voor?
Anders ga ik ze zelf van PU of Nylon laten draaien.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl