- Berichten: 170
control arm katterug
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-11-2012 18:12 #120266
door Jan van Vliet
control arm katterug is gemaakt door Jan van Vliet
Al doende met de restauratie van mijn katterug van 1957 loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik heb links en rechts al wat mensen omtrent mijn vraag benaderd maar nog steeds geen afdoende antwoord kunnen krijgen vandaar mijn vraag op het forum.
De bovenste armen van de voorwielophanging ( control arm ond.nr.87025) worden, middels bussen en draadassen aan de uiteinden, bevestigd aan respectievelijk voorbrug en fuseelichaam. Aan de kant van het fuseelichaam ( wielzijde) wordt door de arm een draadas geschroefd met een verstelbare conische bus zodat het camber en caster afgesteld kan worden en de arm aan die zijde vast zit aan het fuseelichaam.
Aan de andere zijde van de arm worden twee bussen ( 87027) in de arm geschroefd. Deze bussen hebben een inwendige en uitwendige schroefdraad Middels deze bussen wordt een draadas ( 87043 ) door de arm geschroefd. Door deze as wordt de arm aan de voorbrug gemonteerd en is het mogelijk de arm te laten scharnieren. Over dit punt gaat nu mijn vraag..........
De bussen hebben aan de binnenzijde een normale scherpe schroefdraad die correspondeert met de schroefdraad op de uiteinden van de draadas.
Echter ..... aan de buitenzijde hebben de bussen een zeer oppervlakkige schroefdraad met een vrij grove spoed die correspondeert met de eveneens zeer opppervlakkige schroefdraad in de gaten van de arm waarin de bussen geschroefd worden.
Mijn eerste gedachte was dat het zaakje helemaal uitgelubberd was en dat hierdoor deze vreemde oppervlakkige schroefdraad was ontstaan. Toen ik hierna een andere as uit elkaar haalde bleek deze op dezelfde plaats dezelfde schroefdraad te hebben.Dus, hier moet Volvo een speciale reden voor hebben gehad in 1957. Maar welke?????.
Ik weet het niet. Mogelijk een soort borging ???
Misschien dat iemand op dit forum mij dit kan vertellen.
De bovenste armen van de voorwielophanging ( control arm ond.nr.87025) worden, middels bussen en draadassen aan de uiteinden, bevestigd aan respectievelijk voorbrug en fuseelichaam. Aan de kant van het fuseelichaam ( wielzijde) wordt door de arm een draadas geschroefd met een verstelbare conische bus zodat het camber en caster afgesteld kan worden en de arm aan die zijde vast zit aan het fuseelichaam.
Aan de andere zijde van de arm worden twee bussen ( 87027) in de arm geschroefd. Deze bussen hebben een inwendige en uitwendige schroefdraad Middels deze bussen wordt een draadas ( 87043 ) door de arm geschroefd. Door deze as wordt de arm aan de voorbrug gemonteerd en is het mogelijk de arm te laten scharnieren. Over dit punt gaat nu mijn vraag..........
De bussen hebben aan de binnenzijde een normale scherpe schroefdraad die correspondeert met de schroefdraad op de uiteinden van de draadas.
Echter ..... aan de buitenzijde hebben de bussen een zeer oppervlakkige schroefdraad met een vrij grove spoed die correspondeert met de eveneens zeer opppervlakkige schroefdraad in de gaten van de arm waarin de bussen geschroefd worden.
Mijn eerste gedachte was dat het zaakje helemaal uitgelubberd was en dat hierdoor deze vreemde oppervlakkige schroefdraad was ontstaan. Toen ik hierna een andere as uit elkaar haalde bleek deze op dezelfde plaats dezelfde schroefdraad te hebben.Dus, hier moet Volvo een speciale reden voor hebben gehad in 1957. Maar welke?????.
Ik weet het niet. Mogelijk een soort borging ???
Misschien dat iemand op dit forum mij dit kan vertellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
12-11-2012 15:33 #120294
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic control arm katterug
Al sleutelend kom ik een volgende vraag tegen waarvan ik hoop dat de katterugrestaurateurs mij verder kunnen helpen.
Als ik de bussen in de control arm waarmee de draadas vastzit op de voorbrug helemaal vast draai, kan ik de draadas niet meer draaien, hetgeen betekent dat de gehele control arm niet kan scharnieren. Als ik de bussen wat losser zet draait het geheel mooi en nagenoeg zonder speling echter de bussen ziten dan losjes tegen de buitenkant van de controle arm.
Ik kan het helemaal mis hebben maar het lijkt mij waarschijnlijk dat je zo de speling en het mooi scharnieren moet afstellen. Maar hoe zet ik nu die bussen vast. Ik kan ze natuurlijk met een puntje vast lassen aan de control arm zodat ze niet verder kunnen verdraaien. Ook kan ik mogelijk Locktite ter vastzetting van de bussen gebruiken.
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad en weet hoe het van de fabriek uit vast gezeten heeft.
Ik heb mij rot zitten piekeren en denk ( fantaseer) dat de bussen door het gebruik van slecht lopende schroefdraad ( die oppervlakkige die ik eerder bedoelde) vast gezet werd. Maar omdat de bussen meermalen vast en los gedraaid zijn is, is mogelijk die stroefheid weg gesleten wardoor ze niet meer vast gezet kunnen worden. Ik heb de technische handleiding geraadpleegd maar staat niet meer in dan: "turn de bushing home".
Wie weet de clou. !!!!!!
Als ik de bussen in de control arm waarmee de draadas vastzit op de voorbrug helemaal vast draai, kan ik de draadas niet meer draaien, hetgeen betekent dat de gehele control arm niet kan scharnieren. Als ik de bussen wat losser zet draait het geheel mooi en nagenoeg zonder speling echter de bussen ziten dan losjes tegen de buitenkant van de controle arm.
Ik kan het helemaal mis hebben maar het lijkt mij waarschijnlijk dat je zo de speling en het mooi scharnieren moet afstellen. Maar hoe zet ik nu die bussen vast. Ik kan ze natuurlijk met een puntje vast lassen aan de control arm zodat ze niet verder kunnen verdraaien. Ook kan ik mogelijk Locktite ter vastzetting van de bussen gebruiken.
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad en weet hoe het van de fabriek uit vast gezeten heeft.
Ik heb mij rot zitten piekeren en denk ( fantaseer) dat de bussen door het gebruik van slecht lopende schroefdraad ( die oppervlakkige die ik eerder bedoelde) vast gezet werd. Maar omdat de bussen meermalen vast en los gedraaid zijn is, is mogelijk die stroefheid weg gesleten wardoor ze niet meer vast gezet kunnen worden. Ik heb de technische handleiding geraadpleegd maar staat niet meer in dan: "turn de bushing home".
Wie weet de clou. !!!!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
12-11-2012 16:28 #120299
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic control arm katterug
Het is altijd moeilijk om op afstand iets te roepen.
De bussen moeten geheel ingeraaid worden en vast gedraaid worden, op een normale manier, de spindel of draadas moet vervolgens ingedraaid worden en spelingvrij afgesteld worden, daarna met de borgmoer borgen.
Het scharnieren vindt plaats tussen bus en spindel. Vergeet bij het monteren de rubberen busjes niet.
De bussen moeten geheel ingeraaid worden en vast gedraaid worden, op een normale manier, de spindel of draadas moet vervolgens ingedraaid worden en spelingvrij afgesteld worden, daarna met de borgmoer borgen.
Het scharnieren vindt plaats tussen bus en spindel. Vergeet bij het monteren de rubberen busjes niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
12-11-2012 20:42 #120317
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic control arm katterug
Kees bedankt voor je reactie.
Ik heb vanmiddag contact gehad met een fervent katterugliefhebber en deze heeft mij eveneens gezegd dat de bussen gewoon behoorlijk vast gedraaid moeten worden. Dat hierdoor de draadas (of door jou spindel genoemd) dan slecht scharniert is volgens hem normaal. Kees,kun jij dit bevestigen.? Er is volgens hem niets af te stellen, gewoon vast draaien en heel goed doorsmeren.
Ik begrijp niet goed je opmerking over de borgmoer. Waar zit die dan? Ik ben hem niet tegen gekomen en volgens het onderdelenboek zit er nergens een borgmoer.
Het is inderdaad moeilijk om via mail dit soort problemen duidelijk te maken. Zou ik je mogelijk kunnen bellen? . Het zou prettig en efficiënt zijn als je mij jouw telefoonnummer via een persoonlijk berichtje zou willen geven.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
Ik heb vanmiddag contact gehad met een fervent katterugliefhebber en deze heeft mij eveneens gezegd dat de bussen gewoon behoorlijk vast gedraaid moeten worden. Dat hierdoor de draadas (of door jou spindel genoemd) dan slecht scharniert is volgens hem normaal. Kees,kun jij dit bevestigen.? Er is volgens hem niets af te stellen, gewoon vast draaien en heel goed doorsmeren.
Ik begrijp niet goed je opmerking over de borgmoer. Waar zit die dan? Ik ben hem niet tegen gekomen en volgens het onderdelenboek zit er nergens een borgmoer.
Het is inderdaad moeilijk om via mail dit soort problemen duidelijk te maken. Zou ik je mogelijk kunnen bellen? . Het zou prettig en efficiënt zijn als je mij jouw telefoonnummer via een persoonlijk berichtje zou willen geven.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.