demonteren vooras
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-09-2012 17:08 #117593
door union bp poelaert
demonteren vooras is gemaakt door union bp poelaert
Dag volvo-helden!
Ik had graag de vooras van mijn es geheel gedemonteerd. Hoe start ik, welke volgorde? Eerst stuurhuis?
En achteras...?
Alvast dank/
(allicht al opgenomen in forum maar kan niet meteen vinden)
txs !
B
Ik had graag de vooras van mijn es geheel gedemonteerd. Hoe start ik, welke volgorde? Eerst stuurhuis?
En achteras...?
Alvast dank/
(allicht al opgenomen in forum maar kan niet meteen vinden)
txs !
B
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-09-2012 23:23 #117614
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic demonteren vooras
Hi B,
Ik geef je graag een handleiding, maar kan je het doel van jouw plan aangeven. Dat geeft wat meer houvast.
Wil je bijvoorbeeld het hele subframe er onder vandaan halen?
Teun
Ik geef je graag een handleiding, maar kan je het doel van jouw plan aangeven. Dat geeft wat meer houvast.
Wil je bijvoorbeeld het hele subframe er onder vandaan halen?
Teun
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-09-2012 08:19 #117621
door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic demonteren vooras
Dag Teun!
Alles onderuit halen zodat ik de carrosserie vrij heb om verder te lassen (eventueel stralen) enz...
Ik heb ondertussen begrepen dat ik eerst de schokdempers eruit moet halen, daarna de veren enz...
Ook de achteras wil ik demonteren.
(motor, versnellingsbak en cardanas zijn reeds gedemonteerd)
Dank
BP
Alles onderuit halen zodat ik de carrosserie vrij heb om verder te lassen (eventueel stralen) enz...
Ik heb ondertussen begrepen dat ik eerst de schokdempers eruit moet halen, daarna de veren enz...
Ook de achteras wil ik demonteren.
(motor, versnellingsbak en cardanas zijn reeds gedemonteerd)
Dank
BP
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-09-2012 21:21 #117643
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic demonteren vooras
Hi BP,
Oké, nu weet ik wat. Wat nog wel even belangrijk is (een kleinigheidje maar), is of de motor er nog in zit. Zo ja, dan zal je deze moeten steunen als je het subframe démonteert.
Het meest gevaarlijke deel van de hele onderneming is inderdaad het verwijderen van de veren. Er zijn mensen die de boel gewoon losdraaien waarbij de veer dus ergens plotseling in zijn onbelaste lengte springt. Je kan ze borgen met een stuk van een sleepkabel of iets dergelijks, maar het meest elegante is verwijderen van de schokbrekers (moer boven, plaat onder) en dan een stuk M10 draadeind gebruiken. Eerst goed aandraaien, dan de draagarmen démonteren en dan langzaam de moeren van het draadeind loszetten. De rest van het werk is veel WD40, goed passend gereedschap en vrije tijd.
Voor het opnemen van het motorgewicht kan je een "bok" maken die in de spatbordranden past en waar je de motor aan kunt ophangen.
Succes,
Teun
Oké, nu weet ik wat. Wat nog wel even belangrijk is (een kleinigheidje maar), is of de motor er nog in zit. Zo ja, dan zal je deze moeten steunen als je het subframe démonteert.
Het meest gevaarlijke deel van de hele onderneming is inderdaad het verwijderen van de veren. Er zijn mensen die de boel gewoon losdraaien waarbij de veer dus ergens plotseling in zijn onbelaste lengte springt. Je kan ze borgen met een stuk van een sleepkabel of iets dergelijks, maar het meest elegante is verwijderen van de schokbrekers (moer boven, plaat onder) en dan een stuk M10 draadeind gebruiken. Eerst goed aandraaien, dan de draagarmen démonteren en dan langzaam de moeren van het draadeind loszetten. De rest van het werk is veel WD40, goed passend gereedschap en vrije tijd.
Voor het opnemen van het motorgewicht kan je een "bok" maken die in de spatbordranden past en waar je de motor aan kunt ophangen.
Succes,
Teun
12-09-2012 21:30 #117644
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic demonteren vooras
Een quick fix voor het ontspannen van de veren is een goede garagekrik eronder. Dan de fusee losmaken en dan rustig laten zakken. Dan wel zorgen dat de krik er goed onder steunt en niet weg kan rijden. De vlakken zijn niet allemaal mooi plat, maar met een klosje wil dat allemaal wel lukken.
NB. dan dus eerst de veren ontspannen en dan de vooras eronder vandaan. Je hebt het gewicht van de auto dan wel nodig (als dat al voldoende is zonder blok).
NB. dan dus eerst de veren ontspannen en dan de vooras eronder vandaan. Je hebt het gewicht van de auto dan wel nodig (als dat al voldoende is zonder blok).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
12-09-2012 21:40 #117645
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic demonteren vooras
De veren weer monteren gaat niet op de manier van Lars, tenminste niet zonder gevaar: ik heb ze gedemonteerd op Lars' manier en gemonteerd met draadeind M10. Trouwens, om het hele subframe te verwijderen kun je de schokdempers en veren gewoon laten zitten hoor.
Voor het verwijderen van het hele subframe: je maakt de stuurstangkogel los van het stuurhuis, de stuurstangkogel van het hulpstuurhuis, de verbindingen van de stabilisatiestang met het subframe en de remslangen van de remleidingen. Die even afdoppen, dus dopjes bij de hand!
Als de motor er al uit is, kun je vervolgens de vier bouten waarmee het subframe aan de chassisbalken vastzit (2 aan elke kant) losmaken. Het subframe goed ondersteunen met een hydaulische krik, het ding weegt meer dan je denkt en wil kantelen zogauw je hem laat zakken!
ik heb het gedaan met de motor op z'n plaats bij de 144, en heb een steun gemaakt die op de chassisbalken rust en waar de motor aan opgehangen is. In dat geval moet je natuurlijk de motorsteunen eerst losmaken.
Voor het verwijderen van het hele subframe: je maakt de stuurstangkogel los van het stuurhuis, de stuurstangkogel van het hulpstuurhuis, de verbindingen van de stabilisatiestang met het subframe en de remslangen van de remleidingen. Die even afdoppen, dus dopjes bij de hand!
Als de motor er al uit is, kun je vervolgens de vier bouten waarmee het subframe aan de chassisbalken vastzit (2 aan elke kant) losmaken. Het subframe goed ondersteunen met een hydaulische krik, het ding weegt meer dan je denkt en wil kantelen zogauw je hem laat zakken!
ik heb het gedaan met de motor op z'n plaats bij de 144, en heb een steun gemaakt die op de chassisbalken rust en waar de motor aan opgehangen is. In dat geval moet je natuurlijk de motorsteunen eerst losmaken.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-09-2012 21:52 #117648
door union bp poelaert
Hummm.. geen veer tegenaan mijn tanden tegen plafond... zal veerspanners lenen.
Fijn hier. Dank voor de uitleg en tips. Een pintje voor allen hier. (pintje = pilsje - B versus NL)
Fijn hier. Dank voor de uitleg en tips. Een pintje voor allen hier. (pintje = pilsje - B versus NL)
12-09-2012 22:01 #117651
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic demonteren vooras
Oh, maar een pintje wordt hier alom begrepen hoor!
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-09-2012 23:27 #117656
door union bp poelaert
gelukkig maar... !
santé dan, op een keer.
santé dan, op een keer.
13-09-2012 07:42 #117658
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic demonteren vooras
Op de
Klassiekerbeurs Meet & Greet
misschien?