hoe stuurstand corrigeren
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 22:31 #116681
door Pieter van Duppen
hoe stuurstand corrigeren is gemaakt door Pieter van Duppen
Na het opnieuw monteren bij mijn combi van voortrein, stuurstangen, stuurhuis e.d. staat het stuur niet meer recht als de auto rechtuit rijdt. Om zeker te zijn van een correcte wielstand heb ik de auto laten uitlijnen. Volgens de uitlijner zou ik het stuur zelf recht kunnen zetten door dit te demonteren en in de juiste stand terug te zetten. Ik ben hieraan begonnen maar zag dat het stuur slechts in 1 enkele stand gemonteerd kan worden omdat er een pinnetje in een gat moet vallen. Ik heb hierop de uitlijner weer benaderd en uitgelegd wat ik constateerde. Hij verzekert mij dat hij er in relatie tot de uitlijning niets aan kan verbeteren. Welke mogelijkheden zijn er nu om de stuurstand toch goed te krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-08-2012 22:39 #116683
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic hoe stuurstand corrigeren
Het stuurwiel zit vaak flink vast, je kunt het er uit trekken met een zelfgemaakt plaatje en twee passende boutjes, op zich zit het stuur op een vertanding die het toelaat om het stuurwiel weer aan te passen aan de bandenstand.
Ik denk dat je met het pinnetje het terughaal mechanisme van de clignateur bedoeld, deze kun je gewoon weer monteren als je het stuurwiel 'recht' hebt gezet.
Is dit een antwoord op je vraag ?
Ik denk dat je met het pinnetje het terughaal mechanisme van de clignateur bedoeld, deze kun je gewoon weer monteren als je het stuurwiel 'recht' hebt gezet.
Is dit een antwoord op je vraag ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 23:11 #116688
door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic hoe stuurstand corrigeren
Beste Ed,
Bedankt voor je reactie. Nou je het zo zegt begin ik te twijfelen. Ik zie ook niet wat het nut zou zijn van zo'n "gedwongen" stand via dit pinnetje. Ik ga het stuur nog eens eraf halen, misschien heeft het pinnetje inderdaad te maken met het terugstelmechanisme van de richtingaanwijzer.
Bedankt voor je reactie. Nou je het zo zegt begin ik te twijfelen. Ik zie ook niet wat het nut zou zijn van zo'n "gedwongen" stand via dit pinnetje. Ik ga het stuur nog eens eraf halen, misschien heeft het pinnetje inderdaad te maken met het terugstelmechanisme van de richtingaanwijzer.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2012 08:38 #116691
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic hoe stuurstand corrigeren
Zoals Ed al aangeeft heeft dit te maken met de richtingaanwijzer. Op de stuurstang zit achter het stuurwiel een kunstof ring. Deze kunstof ring zorgt ervoor dat het richtingaanwijzer mechaniek weet wanneer je de bocht door bent en de richtingaanwijzer weer uitzet. De enige verbinding tussen deze ring en het stuur is het pinnetje dat je beschrijft. Zonder dit pinnetje wordt de stuurbeweging niet doorgegevan aan het richtingaanwijzer mechaniek. Dit vormt dus geen belemmering voor herpositioneren van het stuurwiel. De spievertanding op de stuurstang maakt het mogelijk de stand van het stuurwiel aan te passen. Hiervoor moet uiteraard het stuurwiel gedemonteerd worden. Soms is hier een speciale trekker voor noodzakelijk, soms niet.
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2012 11:17 #116694
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic hoe stuurstand corrigeren
De kunststof ring met de uitsparing voor het penntje aan het stuur moet voor het plaatsen van het stuur rechtgedraaid worden anders drukt het pennetje aan het stuur bij montage van het stuur de kunststof ring kapot.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-08-2012 20:18 #116713
door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic hoe stuurstand corrigeren
Beste Ed, Marcel en Rudi,
Het geheel geeft de essentie weer hoe het probleem opgelost kan worden en na mijn twijfel van gisteravond heb ik vandaag de proef op de som genomen. Wat ik eerder miste is dat de kunststof ring met de sparing verdraaid kan worden en heb dus toen het stuur gemonteerd in de willekeurige stand van de ring. E.e.a. is nu weer netjes recht gezet.
Bedankt.
Groeten, Pieter
Het geheel geeft de essentie weer hoe het probleem opgelost kan worden en na mijn twijfel van gisteravond heb ik vandaag de proef op de som genomen. Wat ik eerder miste is dat de kunststof ring met de sparing verdraaid kan worden en heb dus toen het stuur gemonteerd in de willekeurige stand van de ring. E.e.a. is nu weer netjes recht gezet.
Bedankt.
Groeten, Pieter