stofplaat monteren

• Katja Bakker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2012 12:21 #116295 door Katja Bakker
stofplaat monteren is gemaakt door Katja Bakker
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort,

Maar hoe monteer ik een nieuwe stofplaat bij een amazon uit 69 met een gescheiden remsysteem?. Zijn de bouten erg moeilijk los te krijgen en zou ik dan niet beter nieuwe bouten kunnen halen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2012 21:08 #116304 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic stofplaat monteren
Zou om te beginnen eerst wat kruipolie op het draaduiteinde spuiten (4 stuks) wat door de moeren heensteekt (eerst met een staalborstel de roest wegvegen).
Verder is het een recht toe recht aan sleutelklus. Bedenk wel dat de bouten misschien al 40 jaar niet meer zijn losgeweest. Dus zorg voor goed passende gereedschap.

Wat je moet doen:
Auto opkrikken en op assteunen plaatsen.
Wiel eraf
Remklauw demonteren.
Remleiding losmaken op de plaats waar hij op de stofplaat steunt (als je pech hebt draaien je remleidingen mee, of erger, ze breken af. Dan zul je die dus moeten vernieuwen)
Remschijf demonteren
Stofplaat demonteren

En zoals altijd; de montage is de omgekeerde volgorden van de demontage.
Vergeet niet om je remmen te ontluchten. Drie nippels per remklauw.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2012 23:55 #116314 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic stofplaat monteren
Hi B3,

Wiel verwijderen
Vetkap verwijderen
Handig: zaag de verbinding remslang-leiding even los en hang de remklauw op nadat je de twee bouten hebt losgedraaid
Niet aan de slangen laten hangen
Splitpen/Kroonmoer/Ring losmaken
Remschijf/Naaf verwijderen (gebruik trekker als ie niet loskomt, maar wel zo'n model die aan de wielbouten trekt en niet om de schijf heen gaat!)
Nu de vier bouten losmaken. Hiermee komt de remankerplaat los. De onderste twee bouten zorgen daarbij voor de montage van de stuurarm. Nu kan je de stofplaat wegnemen.
Montage is omgekeerde volgorde.
Omdat remklauw en stuurarm hiermee vastzitten zijn dit wel belangrijke bouten/moeren. Als ze niet los willen, probeer de gebruikelijke technieken: WD40, verhitten met gasbrander en als dat niet helpt en de oud Germaanse vloeken zijn langzaam verstomd, pak dan gewoon een haakse slijper. Dan dus nieuwe bouten nodig en neem voor de moeren altijd Nyloc's.
Boutformaat: 3/8" x 1" en 3/8" x 2,25".
Draaimomenten staan in Haynes. Mocht je die niet hebben, stuur even een PB dan krijg je ze van me.
Oh ja, en graag een nieuwe splitpen voor de kroonmoer!
Verbinding remslang-leiding goed in de WD40 zetten. Soms gebeurt er wel eens "een ongelukje". Zorg er daarom voor dat je remvloeistofreservoir goed vol is.

Succes
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD