Ombouw Amazon naar P1800
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
"Nou wordt ie mooi" had ome Joop (wie kent hem nog) gezegd.
Ik heb een P1800 achteras onder mijn Amazon gezet omdat ik naar schijfremmen wilde gaan. Dat ik allemaal oké en ik ben Rudi Dortangs nog steeds heel dankbaar dat ik zijn as mocht overnemen. Omdat de steek van de P1800 net iets kleiner is heb ik ook de naven van de voortrein overgenomen opdat ik niet met twee reservewielen hoef rond te rijden. De Amazon heeft schijven met ingebouwde naaf, maar bij de P1800 gaan de schijven over de naven heen. Maar........ nu alles gemonteerd zit klopt er iets niet: de schijven valen niet genoeg naar binnen en blijven dus iets buiten de stofplaten staan en ook de remklauw past zo niet. Ik heb me suf gezocht naar de oplossing, maar die nog niet gevonden. De fusée's van Amazon en P1800 zijn gelijk (toch?). De remschijftypering heb ik vijf keer gecontroleerd en het zijn 100% de goede schijven. Heeft de P1800 andere remankerplaten dat iemand weet, want zoals ik het nu zie ligt de oplossing hierin.
Dankbaar voor iedere reactie die de oplossing brengt en gratis bier op een dag naar keuze,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Heb je de stofplaat voor of achter de fusee geplaatst?
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Gr. Roald Zwerus
Nummer 16 op onderstaand plaatje:
En je hebt toch wel de "spindle" (nummer 18) van de 1800 genomen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
gr. Ronald
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Het is lastig te zien, maar volgens mij is dat niet zo / kan dat niet."Ronald Zwerus" schreef:
Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat de holle kant van de stofplaat van de remschijf afstaat inplaats van er overheen te vallen De holle kant moet naar buiten wijzen
gr. Ronald
Aan de achterkant van de stofplaat zit namelijk een beugeltje voor de remleiding waardoor je hem niet binnenste buiten kunt monteren. Of begrijp ik je verkeerd?
Wat wel de vraag oproept: Is het wel een stofplaat van de 1800E/ES?
Die heeft namelijk normaalgesproken een remleiding beugeltje voor twee leidingen en ik meen nog net een enkele te zien.
Zie ter vergelijking de stofplaat voor een 1800E/ES
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rudi
-
- Platinum lid
-
eerst een foto in het echt (links voren):
en een plaatje uit het werkplaatshandboek (ook links voren):
Wie goed kijkt ziet dat de volgorde van montage van de stofplaten en de remklauwankerplaten andersom is als in het onderdelenboek (plaatje van Lars) getekend staat: eerst de remklauwankerplaat, dan de stofplaat is juist.
Verdere toelichting (vergelijking amazon en 1800 aan een kant, links en rechts natuurlijk gespiegeld):
- alle spindels amazon B18/20 en 1800/S/E/ES zijn hetzelfde (zelfs links en rechts en van trommelrem hetzelfde)
- alle remklauwankerplaten enkel remsysteem zijn hetzelfde (amazon B18 en 1800/S)
- alle remklauwankerplaten dubbel remsysteem zijn hetzelfde (amazon B20 en 1800E/ES)
- alle remklauwankerplaten zijn uitwisselbaar zonder gevolgen voor de remschijven enz.
- alle stofplaten dubbel remsysteem zijn hetzelfde (amazon B20 en 1800E/ES)
- alle stofplaten schijfremmen zijn uitwisselbaar (alleen aantal remslangbevestigingspunten anders)
Als de remschijven (ik heb Teun de maten al gestuurd) en andere onderdelen werkelijk de juiste zijn moet het probleem in de montage liggen.
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik vind dit forum nog steeds hartverwarmend als ik kijk naar de vele en snelle reacties.
Nog mooier is dat het lek boven water is en dat Rudi de winnaar van een dag Zeeland met gratis bier is. (alhoewel hij als Limburger natuurlijk beter gewend is dan Zeeuws bier, dat niet eens bestaat)
Ook ik heb eerst gedacht dat ik iets fout gedaan had. Onder andere omdat het onderdelenboek een misser bevat in de zin dat daar staat dat de stofplaat tussen de fusée en de remankerplaat moet zitten. Als je even kijkt cq probeert dan weet je echter snel dat dit onzin is. Aan mijn sleutelkwaliteiten leek het dus niet te liggen.
Voor mij bleven maar twee opties over: of verkeerde remankerplaten of verkeerde schijven. Wat betreft het laatste: ik heb alle nummers en maten op de Brembo-website gecontroleerd en alles leek perfect in orde, maar uit de privé-mail die ik van Rudi kreeg bleek dat mijn schijven inderdaad niet de juiste zijn. De heer Dortangs verleen ik hierbij de titel "Mister Voortrein", maar alle anderen zijn uiteraard altijd welkom voor een biertje aan de Zeeuwse kust.
Morgen zal ik maar eens kijken waar ik de goede schijven kan krijgen.
Nogmaals: allen hartelijk dank voor het meedenken.
Teun
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Topic mag gesloten worden,
Teun