Vooras 1800ES
- Berry Mensen
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 19:58 #114184
door Berry Mensen
Vooras 1800ES is gemaakt door Berry Mensen
Een paar weken geleden de ES in de stalling gezet en er naar toe hoorde ik bij remmen 'klonk'-geluiden.
Vandaag de situatie onder de auto bekeken en er blijkt links, waar de grote bout door de vooras gaat een scheur - in de plaat die dat draaipunt fixeert - te zitten (ik zal proberen een foto bij te sluiten).
Mijn vraag is: kan een deskundige lasser (dus niet ikzelf) dit lassen of is lassen aan de vooras uit den boze??
Vandaag de situatie onder de auto bekeken en er blijkt links, waar de grote bout door de vooras gaat een scheur - in de plaat die dat draaipunt fixeert - te zitten (ik zal proberen een foto bij te sluiten).
Mijn vraag is: kan een deskundige lasser (dus niet ikzelf) dit lassen of is lassen aan de vooras uit den boze??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berry Mensen
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 20:04 #114185
door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Vooras 1800ES
sorry, bestand was kennelijk te groot, nu verkleind
Bijlage img_1940-a.jpg niet gevonden
Bijlagen:
01-06-2012 20:53 #114187
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vooras 1800ES
Jemig, hoe krijg je dat voor elkaar?!
En nee, lassen aan de vooras is niet verstandig. Of zelfs niet toegestaan. Bovendien, wat is er verder stuk? Dat kan je niet zien, denk ik.
Er is wel aan een goede andere te komen, denk ik.
En nee, lassen aan de vooras is niet verstandig. Of zelfs niet toegestaan. Bovendien, wat is er verder stuk? Dat kan je niet zien, denk ik.
Er is wel aan een goede andere te komen, denk ik.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 22:05 #114192
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vooras 1800ES
Oei! Gevaarlijk zeg. Lassen krijg je nooit goed voor elkaar. Dan moet toch het hele subframe eronder uit. Ik zou investeren in een nieuw/ander subframe!
Hoewel ze op elkaar lijken, past er een van een Amazon niet!
Hoewel ze op elkaar lijken, past er een van een Amazon niet!
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2012 00:46 #114197
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Vooras 1800ES
gelukkig heb je met jouw Amazon de Panamericana gereden, en niet met de ES.
Ook ik adviseer om een nieuw subframe te monteren.
Ook ik adviseer om een nieuw subframe te monteren.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Berry Mensen
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-06-2012 09:09 #114202
door Berry Mensen
Bedankt voor de adviezen.... als er iemand nog een subframe van een 1800ES (1972) heeft liggen: ik houd me aanbevolen!!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 09:40 #114244
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Vooras 1800ES
Bekend probleem, de "klonk" is dan het geluid van de veer die delen raakt die normaal niet geraakt worden. Als dit hier gescheurd is, is het subframe erachter helemaal rot (en waarschijnlijk niet alleen hier). Gewoon deze verstevigingsbeugel weer vastlassen zal maar kort helpen omdat deze beugel pas kapot gaat als het materiaal erachter zo slecht is dat hier bewegingen kunnen ontstaan. Als je het subframegedeelte achter deze beugel schoon maakt zul je zien dat hier nog meer scheuren of zelfs gaten aanwezig zijn en het materiaal van het subframe is waarschijnlijk deels maar nog in papierdikte. Dit repareren zal, indien mogelijk, nogal wat werk zijn (mag geloof ik wel voor de APK). Waarschijnlijk zal echter ook de lange bout die hier door het subframe gaat vastgeroest zijn, eventueel zo vast dat hij er ook met geweld niet meer uit te krijgen is. Dit is een van de bekendste plekken waar een subframe van een 1800 problemen kan hebben (vastgeroeste bouten en hier gescheurd), verder scheuren de bovenste schokdemperbevestigingspunten graag (de "domes"), roesten ze graag door onder de "kapjes" waartegen het rubber van de bovenste triangel komt en roesten ze gewoon helemaal van binnen uit door (vooral onderplaat en voor/achterkant, met een licht hamertje ertegen tikken om te horen hoe goed het materiaal is kan zelfs al gaten veroorzaken). Een betaalbaar subframe vinden dat op al deze punten goed is zal moeilijk worden, met een beetje pech lang zoeken of heel duur (ik had onlangs nog met iemand contact die heel blij was er een na 3 jaar zoeken voor €500 te kunnen kopen die goed was zonder reparaties). Zeker alle genoemde punten goed controleren (ook op eventueel al dan niet goed gerepareerde plekken) voordat je er eventueel veel geld aan uit geeft. Het is nogal wat werk dit te vervangen, maar als je de motor ophangt kun je de complete vooras er vrij makkelijker uit halen. Als je de voorasrubbers nog nooit vervangen hebt zou ik dit dan ook doen, nu moet je al alles demonteren (zeker opletten met de kracht van de voorveren). Het verschil tussen de subframes van een 1800S en 1800E/ES is trouwens alleen het beugeltje voor de remslangbevestiging (enkel/dubbel systeem, dus 1 of 2 gaten in beugeltje), dus als je dit beugeltje wisselt (losboren/vastlassen) kun je ook een ouder type gebruiken. Ik zal mij ogen en oren openhouden, laat weten of je succes bij het zoeken had.
groeten, Rudi
groeten, Rudi
- Berry Mensen
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2012 20:47 #114800
door Berry Mensen
Hi Rudi,
Bedankt voor je reactie. Heb inmiddels (waarschijnlijk - want moet nog bezorgd worden) een andere as gevonden
voor een redelijke prijs (uit een 1800 E).
Ben inmiddels mijn eigen vooras aan het demonteren.
Ziet er (afgezien van de breuk - die ook aan de voorkant blijkt te zitten) toch nog degelijk uit.
Misschien het gevolg van overbelasting tijdens de reis Bant-to-Beijing??
Lijkt me wel te lassen en zal dat ook (laten) doen.
Bedankt voor het meedenken!!
Mvrgr
Berry
Bedankt voor je reactie. Heb inmiddels (waarschijnlijk - want moet nog bezorgd worden) een andere as gevonden
voor een redelijke prijs (uit een 1800 E).
Ben inmiddels mijn eigen vooras aan het demonteren.
Ziet er (afgezien van de breuk - die ook aan de voorkant blijkt te zitten) toch nog degelijk uit.
Misschien het gevolg van overbelasting tijdens de reis Bant-to-Beijing??
Lijkt me wel te lassen en zal dat ook (laten) doen.
Bedankt voor het meedenken!!
Mvrgr
Berry
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2012 20:58 #114803
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vooras 1800ES
Hallo Berry,
goed dat het gelukt is er een te vinden (ik neem aan dat je alle genoemde punten gecontroleerd hebt).
mbt je eigen as: de overbelasting (als dat het echt is) zal niet alleen de buitenste platen laten scheuren, voordat je er geld en moeite in stopt zou ik alles echt goed controleren (als alles goed schoon is moet je al veel kunnen zien).
succes, Rudi
goed dat het gelukt is er een te vinden (ik neem aan dat je alle genoemde punten gecontroleerd hebt).
mbt je eigen as: de overbelasting (als dat het echt is) zal niet alleen de buitenste platen laten scheuren, voordat je er geld en moeite in stopt zou ik alles echt goed controleren (als alles goed schoon is moet je al veel kunnen zien).
succes, Rudi