Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar?

• Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-04-2012 18:34 #113289 door Rob W (GAST)
De camber van m'n linkervoorwiel wil ik met een 0,5 graad corrigeren. Daarvoor heb ik dus de u-vormige shims/opvulplaatjes nodig om bij beide bouten ca 2mm toe te voegen. Ik heb redelijk wat afgezocht, maar kan ze nergens vinden. Weet iemand of die nog verkrijgbaar zijn, of wordt het zelf iets fabriceren?

Wat zijn de geadviseerde aanhaalmomenten van deze bouten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 21:02 #113291 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar?
Rob, liggen gewoon op voorraad bij onze eigen onderdelenshop in Elshout. (zie dat je ingelogd bent als gast; alleen leden zijn daar koopgerechtigd.)
Je kunt deze shims overigens ook gewoon knippen uit een stukje plaatmateriaal van de juiste dikte.
Een beetje zichzelf respecterende bandenboer heeft ze ook nog wel liggen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2012 22:04 #113321 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar?
Hallo Rob,

Mocht het je als niet lid niet lukken via de club dan kan je ze krijgen bij:
" www.cvi-automotive.se/en/articles/7602/17-front-suspension "
Het draaimoment voor de bouten mag tussen de 55 en 70 Nm bedragen.
Ik weet niet of je ze al losgehaald hebt, maar dat kan vies tegenvallen. Neem aub geen 12-kantige dop, maar een zeskant en zet de boel van tevoren lekker in de WD40 oid.
Vraagje: hoe is de 0,5 graad verschil ontstaan. Toch geen roest?
Verder: als je een wegliggingsfreak bent zet dan beide voorwielen 2 graden negatief. Dat rijdt heerlijk!

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2012 08:13 #113326 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar?
De dop moet beslist 5/8 zeskant zijn.Bij uitlijnbefrijven hbben ze er al vaak met metrisch gereedschap aan zitten modderen,waardoor de kop van de bout vaak bedorven is.Deze bouten lopen in het begin nog al eens los,ondanks de borgplaatjes.Dus geregeld controleren.Als ze al jaren vastzitten zijn ze vaak erg lastig los te krijgen.Op de achterste bout aan de rechtrerkant kun je meestal geen dop en ratel gebruiken,omdat als er een dubbele uitlaatpijp op de amazon zit,deze in de weg zit.

• Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-05-2012 02:41 #113521 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar?
Bedankt voor de info, het is allemaal gelukt.

De 145 op de brug gezet, wielen eraf, houten paal ander de onderste draagarm zodat die inveert en dan kan je er precies bij met een dopsleutel met verlengstuk. De bouten had ik even in de WD40 gezet, en met een grote momentsleutel erop kwamen ze (met enige moeite) keurig los.

Met de extra shims staan ze nu allebei netjes op -0,5 graad, lijkt me voorlopig even voldoende.

Hoe het verschil is ontstaan weet ik niet, het is de eerste keer dat ik het meet. Roest is het in ieder geval niet, alles ziet er nog zeer goed uit en de ophanging is verder spelingvrij. Ik heb de veren een tijdje gelden vervangen door verlaagde exemplaren (en de schokdempers door KYB's) dus dat heeft zeker invloed gehad.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD