Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
10-04-2012 22:08 #112618
door Jan van Vliet
Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444 is gemaakt door Jan van Vliet
Ik heb een 444 van 1957 ben ben aardig op weg met de restauratie van deze auto.Ik ben nu doende met het onder handen nemen van de stabilisatorstang aan de voorzijde van de auto. Nadat ik de bevestigingsbeugels en rubbers waarmee de stang aan de snippen vast zitten verwijderd had zag ik dat de roestduivel aardig huis gehouden had op de stabilisatorstang, met name op de plaatsen waar de rubbers zaten.
Het was mijn voornemen om het weggeroeste materiaal van de stabistang gewoon op te lassen maar toen ik er met een kennis over sprak zei deze dat dit mogelijk niet wenselijk was omdat de stabistang uit "verenstaal" gemaakt is. En één van de eigenschappen van verenstaal is dat deze het verend vermogen verliest als dit behoorlijk heet gestookt wordt.
Mijn vraag is dus; kan ik zonder nadelige gevolgen/werking lassen aan de stabilisatorstang.???
m.vr.volvo gr.
Jan
Het was mijn voornemen om het weggeroeste materiaal van de stabistang gewoon op te lassen maar toen ik er met een kennis over sprak zei deze dat dit mogelijk niet wenselijk was omdat de stabistang uit "verenstaal" gemaakt is. En één van de eigenschappen van verenstaal is dat deze het verend vermogen verliest als dit behoorlijk heet gestookt wordt.
Mijn vraag is dus; kan ik zonder nadelige gevolgen/werking lassen aan de stabilisatorstang.???
m.vr.volvo gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-04-2012 22:59 #112626
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Lijkt me niet wenselijk, die stangen worden op torsie belast. En ik wil me niet voorstellen, wat er gebeurt als hij knapt als je in een flinke bocht rijdt. Volgens de wet van behoud van ellende uiteraard langs een talud, zonder vangrail...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 08:37 #112636
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Zeker niet gaan oplassen.. volgens mij moet je vrij eenvoudig een (gebruikte?) stabilisatorstang kunnen vinden die er beter aan toe is, dat lijkt me een veiliger oplossing.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 11:46 #112641
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Stabilisatoerstang nieuw te koop in de onderdelenshop, nummer 87508 prijs 29,75.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 18:50 #112651
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Ben benieuw of dat wel de stabi stang zelf is voor die prijs!
En als het wel klopt snel kopen voor dat geld.
En als het wel klopt snel kopen voor dat geld.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 22:37 #112672
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Bedankt mensen voor het meedenken.
Ik ga bij het onderdelenmagazijn een nieuwe kopen.
Alhoewel..., ik had toch graag geweten of die stang van verenstaal was gemaakt.Bij nader inzien lijkt mij van wel, dus niet lassen hieraan.
De stabisatorstang aan de achterzijde is gewoon een gebogen holle buis.Lijkt mij echt geen verenstaal te zijn.
Mogelijk dat het verschil zit in het feit dat de stang aan de voorzijde getordeerd wordt en achter niet.
Ik ga bij het onderdelenmagazijn een nieuwe kopen.
Alhoewel..., ik had toch graag geweten of die stang van verenstaal was gemaakt.Bij nader inzien lijkt mij van wel, dus niet lassen hieraan.
De stabisatorstang aan de achterzijde is gewoon een gebogen holle buis.Lijkt mij echt geen verenstaal te zijn.
Mogelijk dat het verschil zit in het feit dat de stang aan de voorzijde getordeerd wordt en achter niet.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-04-2012 19:12 #112709
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Aan de achterzijde is het een zelfbrouwsel want een 444 is nooit geleverd met stabi achter dit is pas op de 240 gekomen.
Of bedoel je nu de panhardstang?
12-04-2012 20:51 #112713
door Arjan Vrielink (GAST)
Zo te horen wel, een foto doet wonderen...
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
"Kevin de Leuw" schreef:
Zo te horen wel, een foto doet wonderen...
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-04-2012 21:51 #112715
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Foutje. Ik bedoel uiteraard de panhardstang.
Zijn de krachten die op de panhardstang uitgeoefend worden zo veel minder als de stabilisatorstang aan de voorzijde?
Of zijn dit geheel andere krachten? Trek en rek? terwijl bij de stabilisatorstang aan de voorzijde torsiekrachten komen kijken ?
Zijn de krachten die op de panhardstang uitgeoefend worden zo veel minder als de stabilisatorstang aan de voorzijde?
Of zijn dit geheel andere krachten? Trek en rek? terwijl bij de stabilisatorstang aan de voorzijde torsiekrachten komen kijken ?
12-04-2012 22:16 #112717
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oplassen stabilisatorstang voorzijde 444
Je hebt het antwoord al gegeven, Jan.
De panhardstang houdt de achteras links/rechts enigszins op zijn plaats. Enigszins, want als de vering ingedrukt wordt, beweegt de panhardstang cirkelvormig, niet recht omhoog. Maar dat is voor de fijnproevers.
De stabilisator is een torsiestang. Als één voorwiel meer ingedrukt wordt dan het andere, probeert die stang dat tegen te houden. Door torsieweerstand. Hoe dikker hoe stijver, hoe strakker dus de koets evenwijdig aan de voorwielen gehouden wordt. Hoe minder die dus overhangt in een bocht. Met nog wat bijverschijnselen, uiteraard.
De panhardstang houdt de achteras links/rechts enigszins op zijn plaats. Enigszins, want als de vering ingedrukt wordt, beweegt de panhardstang cirkelvormig, niet recht omhoog. Maar dat is voor de fijnproevers.
De stabilisator is een torsiestang. Als één voorwiel meer ingedrukt wordt dan het andere, probeert die stang dat tegen te houden. Door torsieweerstand. Hoe dikker hoe stijver, hoe strakker dus de koets evenwijdig aan de voorwielen gehouden wordt. Hoe minder die dus overhangt in een bocht. Met nog wat bijverschijnselen, uiteraard.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl