- Berichten: 13
Wiellager voor vervangen
- Jasper Christianen
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-03-2012 19:55 #111717
door Jasper Christianen
Wiellager voor vervangen is gemaakt door Jasper Christianen
Heren en dames van het Volvo legioen;)
Mijn Amazon uit '66 maakt een hoop herrie zodra er harder dan 65km gereden wordt. Een hele zware brom. We dachten eerst in de aandrijving iets. Maar doordat het geluid zich ook voor deed wanneer we terug schakelde leek ons iets in de koppeling onwaarschijnlijk, de versnellingsbak is pas gereviseerd.
Vandaag viel op toen we met een wat hogere snelheid een bocht in gingen dat het geluid minder werd zodra de auto overhevelde naar de linker kant. Dit bracht ons bij het rechter wiellager. Bij het opkrikken van de voorkant en het ronddraaien van het wiel maakt deze inderdaad een hoop kabaal, zeker als hij snel rond draai.
Bij het VOD het volgende onderdeel gevonden: 80273160, een heel set waar we wel wat leuks mee kunnen om onze trommelvliezen van hun lijden te verlossen;)
We hebben het kapje dat op de as zit er afgehaald. We komen dan bij de bout met de splitpen. Voordat we die los maken willen we graag weten hoe we het lager het beste kunnen vervangen/ In Hynes, olyslagers en op het forum konden we niet een stappenplan c.q. tips vinden. Wie heeft ervaring er mee? Of is het echt een kwestie van bout los, lager er af, nieuw lager er op en bout vast? Moet er nog wat afgesteld worden?
Bedankt alvast!
Mijn Amazon uit '66 maakt een hoop herrie zodra er harder dan 65km gereden wordt. Een hele zware brom. We dachten eerst in de aandrijving iets. Maar doordat het geluid zich ook voor deed wanneer we terug schakelde leek ons iets in de koppeling onwaarschijnlijk, de versnellingsbak is pas gereviseerd.
Vandaag viel op toen we met een wat hogere snelheid een bocht in gingen dat het geluid minder werd zodra de auto overhevelde naar de linker kant. Dit bracht ons bij het rechter wiellager. Bij het opkrikken van de voorkant en het ronddraaien van het wiel maakt deze inderdaad een hoop kabaal, zeker als hij snel rond draai.
Bij het VOD het volgende onderdeel gevonden: 80273160, een heel set waar we wel wat leuks mee kunnen om onze trommelvliezen van hun lijden te verlossen;)
We hebben het kapje dat op de as zit er afgehaald. We komen dan bij de bout met de splitpen. Voordat we die los maken willen we graag weten hoe we het lager het beste kunnen vervangen/ In Hynes, olyslagers en op het forum konden we niet een stappenplan c.q. tips vinden. Wie heeft ervaring er mee? Of is het echt een kwestie van bout los, lager er af, nieuw lager er op en bout vast? Moet er nog wat afgesteld worden?
Bedankt alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-03-2012 21:53 #111720
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wiellager voor vervangen
Kijk in de documentatie naar de onderdelenboeken en de service manuals. Daar staat in wat je tegenkomt als je een wiellager uit elkaar haalt. In principe losmaken, vervangen en vastmaken.
Splitpen, kroonmoer, ring, buitenlager, binnenlager incl. remschijf en remklauw. Als het goed is, kan je deze gemonteerd laten. Wel oppassen met de remleiding. Niet laten knikken, zorgvuldig ophangen.
Bij het weer monteren, zorgen voor voldoende kogellagervet. De kroonmoer moet niet te vast gedraaid worden, het wiel moet soepel kunnen draaien. In de manual staat exact hoe.
Splitpen, kroonmoer, ring, buitenlager, binnenlager incl. remschijf en remklauw. Als het goed is, kan je deze gemonteerd laten. Wel oppassen met de remleiding. Niet laten knikken, zorgvuldig ophangen.
Bij het weer monteren, zorgen voor voldoende kogellagervet. De kroonmoer moet niet te vast gedraaid worden, het wiel moet soepel kunnen draaien. In de manual staat exact hoe.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1899
18-03-2012 15:20 #111738
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wiellager voor vervangen
De lagerset bestaat uit 2 lagers (binnen en buiten) 2 lagerloopringen 1 splitpen en vetkeerring.Lagervet kopen!!!
-Remklauw losmaken dmv 2 bouten uit te nemen aan achterzijde remklauw.Indien aanwezig, borgplaatjes terugtikken.Dop 3/4 of 19mm gebruiken.Deze bouten zitten goed vast.
-Remklauw van de schijf afhalen .de blokken kun je laten zitten.Remklauw goed ophangen aan draad oid ,opdat de remslang niet te veel knikt en het gewicht van de klauw moet dragen.
- Vetdop van de naaf halen .Tikken of met tang.
- Nu de splitpen verwijderen.
- Naafmoer losdraaien.Zit niet echt vast ivm lagerspeling.Ook de ring met uitsparing afnemen.Nu de remschijf van de naaf halen.Gaat makkelijk.
-buitenlager er af pakken.Vet keerring aan binnenzijde er uit halen.Wippen met schroevendraaier.Grote binnenlager er uit nemen.
-Nu heb je dus een losse schijf,waar alleen nog de lagerloopringen in geklemd zitten.Deze moeten zeker ook worden vervangen.Kijk goed hoe ze erin zitten.De nieuwe moeten op dezelfde manier erin komen.
-Schijf op een stevige ondergrond leggen en de lagerloopring die aan de onderzijde zit er uit tikken vanaf de bovenzijde door een metalen drevel in het naafgat te zetten op het randje van de uit te tikken loopring.Even kijken waar die zit.Met grote hamer op de drevel slaan en loopring gelijkmatig op verschillende plaatsen uit slaan. omkeren en zo ook met andere loopring.
-Nieuwe loopringen plaatsen in de zelfde richting als de oude . Gelijkmatig inslaan met metalen drevel ,totdat de loopring goed aanligt.Dit hoor je aan de verandering van het geluid bij intikken.Pas op, dat je de loopringen op het loopvlak geen beschadigingen toebrengt.
-Kijk goed of er geen vuil in de naaf is gekomen.Het schone oude vet mag erin blijven en je kunt er ook nog wat nieuw vet bij doen.Niet helemaal vol proppen!
Nu de lagers van lagervet voorzien.Hoe ?Neem een klont ver in de palm van een schone hand en haal met de open rand van het te vullen lager steeds wat vet van de klont af,totdat het hele lager is gevuld.Je ziet dit wanneer aan de andere kant van het lager het vet uit de open rand komt.Dus niet alleen de buitenkant invetten!Ook buitenzijde lager invetten.Schoon wegleggen.Andere lager opzelfde wijze invetten.
-Nu grote binnenlager ingevet in de naafruimte op loopring leggen en eventueel de nieuwe keerring( oude kan ook mits er geen vuil aan zit)
erin tikken met klein hamertje,
-Remschijf omkeren en kleine buitenlager op de loopring in de naaf leggen.
-Nu remschijf op de schoongemaakte naaf schuiven en goed opletten dat kleine lager er niet uitvalt ( in de regel in het vuil!).
-Remschijf goed aandrukken ,want de vetkeerring moet ook goed zitten.
-Nu Ring met uitsparing plaatsen en de moer erop draaien.
-Deze moer moet zodanig vast worden gezet,dat de lagers voldoende speling hebben en niet te vast of te los zitten.
Eerst aandraaien redelijk vast.Door het nieuwe vet moeten de lagers zich zetten.Nu aan schijf draaien .Dit moet goed gaan.Nu moer wat losser draaien.Bv 1 slag en voelen hoe de speling nu is.Het afstellen is niet makkelijk als je het nog niet eerder hebt gedaan.Het moet dus zo zijn dat de lagers mooi vrij lopen maar geen te grote speling hebben.Een geoefend oor hoort dit tijdens het draaien.De speling mag niet te voelen zijn .Als het goed is de splitpen plaatsen en de naafkap met schoon vet er op tikken.Als je gereden hebt ,moet je de auto weer opopkrikken en nogmaals de speling beluiteren en voelen.
-Remklauw plaatsen met de blokken aan elke kant van de schijf.Indien de borgplaten van de bouten niet meer bruikbaar zijn,Draadborging gebruiken op de bouten en bouten voorzichtig (fijne draad!) indraaien en heel goed vastzetten
-Wiel erop en vastzetten.
Zoals gezegd -na een stukje te hebben gereden -de auto opkrikken en nogmaals draaien aan wiel en speling bevoelen en beluisteren.De lagers hebben zich nu gezet en het kan zijn,dat de moer nu iets strakker mag.Nieuwe splitpen gebruiken.
SUCCES.
-Remklauw losmaken dmv 2 bouten uit te nemen aan achterzijde remklauw.Indien aanwezig, borgplaatjes terugtikken.Dop 3/4 of 19mm gebruiken.Deze bouten zitten goed vast.
-Remklauw van de schijf afhalen .de blokken kun je laten zitten.Remklauw goed ophangen aan draad oid ,opdat de remslang niet te veel knikt en het gewicht van de klauw moet dragen.
- Vetdop van de naaf halen .Tikken of met tang.
- Nu de splitpen verwijderen.
- Naafmoer losdraaien.Zit niet echt vast ivm lagerspeling.Ook de ring met uitsparing afnemen.Nu de remschijf van de naaf halen.Gaat makkelijk.
-buitenlager er af pakken.Vet keerring aan binnenzijde er uit halen.Wippen met schroevendraaier.Grote binnenlager er uit nemen.
-Nu heb je dus een losse schijf,waar alleen nog de lagerloopringen in geklemd zitten.Deze moeten zeker ook worden vervangen.Kijk goed hoe ze erin zitten.De nieuwe moeten op dezelfde manier erin komen.
-Schijf op een stevige ondergrond leggen en de lagerloopring die aan de onderzijde zit er uit tikken vanaf de bovenzijde door een metalen drevel in het naafgat te zetten op het randje van de uit te tikken loopring.Even kijken waar die zit.Met grote hamer op de drevel slaan en loopring gelijkmatig op verschillende plaatsen uit slaan. omkeren en zo ook met andere loopring.
-Nieuwe loopringen plaatsen in de zelfde richting als de oude . Gelijkmatig inslaan met metalen drevel ,totdat de loopring goed aanligt.Dit hoor je aan de verandering van het geluid bij intikken.Pas op, dat je de loopringen op het loopvlak geen beschadigingen toebrengt.
-Kijk goed of er geen vuil in de naaf is gekomen.Het schone oude vet mag erin blijven en je kunt er ook nog wat nieuw vet bij doen.Niet helemaal vol proppen!
Nu de lagers van lagervet voorzien.Hoe ?Neem een klont ver in de palm van een schone hand en haal met de open rand van het te vullen lager steeds wat vet van de klont af,totdat het hele lager is gevuld.Je ziet dit wanneer aan de andere kant van het lager het vet uit de open rand komt.Dus niet alleen de buitenkant invetten!Ook buitenzijde lager invetten.Schoon wegleggen.Andere lager opzelfde wijze invetten.
-Nu grote binnenlager ingevet in de naafruimte op loopring leggen en eventueel de nieuwe keerring( oude kan ook mits er geen vuil aan zit)
erin tikken met klein hamertje,
-Remschijf omkeren en kleine buitenlager op de loopring in de naaf leggen.
-Nu remschijf op de schoongemaakte naaf schuiven en goed opletten dat kleine lager er niet uitvalt ( in de regel in het vuil!).
-Remschijf goed aandrukken ,want de vetkeerring moet ook goed zitten.
-Nu Ring met uitsparing plaatsen en de moer erop draaien.
-Deze moer moet zodanig vast worden gezet,dat de lagers voldoende speling hebben en niet te vast of te los zitten.
Eerst aandraaien redelijk vast.Door het nieuwe vet moeten de lagers zich zetten.Nu aan schijf draaien .Dit moet goed gaan.Nu moer wat losser draaien.Bv 1 slag en voelen hoe de speling nu is.Het afstellen is niet makkelijk als je het nog niet eerder hebt gedaan.Het moet dus zo zijn dat de lagers mooi vrij lopen maar geen te grote speling hebben.Een geoefend oor hoort dit tijdens het draaien.De speling mag niet te voelen zijn .Als het goed is de splitpen plaatsen en de naafkap met schoon vet er op tikken.Als je gereden hebt ,moet je de auto weer opopkrikken en nogmaals de speling beluiteren en voelen.
-Remklauw plaatsen met de blokken aan elke kant van de schijf.Indien de borgplaten van de bouten niet meer bruikbaar zijn,Draadborging gebruiken op de bouten en bouten voorzichtig (fijne draad!) indraaien en heel goed vastzetten
-Wiel erop en vastzetten.
Zoals gezegd -na een stukje te hebben gereden -de auto opkrikken en nogmaals draaien aan wiel en speling bevoelen en beluisteren.De lagers hebben zich nu gezet en het kan zijn,dat de moer nu iets strakker mag.Nieuwe splitpen gebruiken.
SUCCES.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 167
18-03-2012 18:27 #111747
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Wiellager voor vervangen
Niek, dat is pas een goeie werkbeschrijving waarmee je iets kunt.
Voor degenen die het als vaker gedaan hebben is het een mooie werkcontrole en voor de anderen een duidelijke werkwijze waarmee je aan de slag kunt.
m.vr.volvo gr.
Jan
Voor degenen die het als vaker gedaan hebben is het een mooie werkcontrole en voor de anderen een duidelijke werkwijze waarmee je aan de slag kunt.
m.vr.volvo gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1899
18-03-2012 23:33 #111766
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wiellager voor vervangen
Ik ben nog vergeten te zeggen,dat de remschijf aan beide zijden goed ontvet moet worden voor montage.Al is dat natuurlijk wel logisch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper Christianen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 13
21-03-2012 18:52 #111861
door Jasper Christianen
Beantwoord door Jasper Christianen in topic Wiellager voor vervangen
Ha Niek,
Hartelijk bedankt voor de instructie! Hier gaan we het zeker mee redden.
Top werk!
Hartelijk bedankt voor de instructie! Hier gaan we het zeker mee redden.
Top werk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruben Mook
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 16
01-07-2024 10:12 - 01-07-2024 10:13 #1045674
door Ruben Mook
Beantwoord door Ruben Mook in topic Wiellager voor vervangen
Goeiemorgen allemaal, Het is al even geleden dat dit topic gestart is, maar ik hoop dat iemand dit leest en me kan helpen. Ik heb gisteren de remtrommel aan de passagierszijde van mijn volvo amazon afgehaald om deze te vervangen. Ik heb nieuwe remtrommels besteld en moet nu de wiellagers overzetten op die nieuwe trommels. Nu zag ik online en in het onderdelenboek dat er een filtring (onderdeel 88640-8 achter de binnenste lager zit om het vet binnen te houden. Op mijn remtrommel zie ik ook nog een rubber seal (zie foto) zitten. Ik hoor alleen niemand over dat seal en kan het onderdeel ook nergens vinden. Mijn vraag: weet iemand welk seal dat is of heeft er iemand misschien een onderdeelnummer? Ik ben bang dat als ik het seal loshaal ik het misschien kapot maak en dan nog langer stil sta. Weten jullie of ik het seal kan hergebruiken of dat ik het moet vervangen?
Laatst bewerkt 01-07-2024 10:13 door Ruben Mook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 238
01-07-2024 14:00 #1045676
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Wiellager voor vervangen
Hoi Ruben, de seal die je bedoeld komt met het verwijderen van de buitenring van het wiellager ook gelijk uit de passing. Nooit proberen om de seal van buitenaf te verwijderen met schade aan seal tot gevolg. Je hebt de seal weer nodig in de nieuwe trommel. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 238
01-07-2024 14:20 #1045677
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Wiellager voor vervangen
De seal op de foto is voor de achteras, die voor de voorste remtrommel is 88640. Als de seal niet beschadicht bij het demonteren van de lagercup kan je die hergebruiken. Gr Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruben Mook
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 16
01-07-2024 17:00 #1045681
door Ruben Mook
Beantwoord door Ruben Mook in topic Wiellager voor vervangen
Hoi Albert,
Dank voor je snelle reactie! Zo moet het lukken volgens mij. Ik ga een poging wagen in ieder geval. Fijne avond!
Dank voor je snelle reactie! Zo moet het lukken volgens mij. Ik ga een poging wagen in ieder geval. Fijne avond!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.