WIELVLUCHT 544 VERANDEREN

• Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-11-2011 21:49 #107528 door Sieds Hiddema
WIELVLUCHT 544 VERANDEREN is gemaakt door Sieds Hiddema
De voorbanden van mijn katterug van 1965 slijten helemaal scheef af aan de buitenkant.
Oorzaak de uitlijning is niet juist.
Ik ga er nog van uit dat het sporen juist is.
Wat ik wel heel duidelijk zie is dat de banden boven naar buiten hellen, dus een positief camber hebben.
Dit moet de slijtage ook verklaren.
Maar hoe verstel je dit, hoe verander je de wielvlucht bij een PV544.
Nergens op hert forum kom ik dit tegen, ook niet op de digitale CD-rom of ik kan het niet vinden.
Bij Tinus staat al jaren een mooi artikel over uitlijning: www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html
Het veranderen van de wielvlucht doe je door de vulplaatjes van de bovenste draagarm te verhogen (negatiever).
Ik maak hier op uit dat de bovenste draagarmas los moet en dat er ringen tussen moeten om het camber te verstellen.
Of zijn hier speciale vulplaatjes voor?
Ik vraag mij dus ook af als ik bij een willekeurig bandenbedrijf kom of die weten hoe dit versteld moet worden.

Even terzijde: deze 544 heeft 5 jaar stilgestaan op een plek en nu hobbelen de banden bij 110 km, dus hij had op blokken meten staan :oops:

Wie kan mij nu concreet vertellen hoe de wielvlucht versteld moet worden?

Alvast bedankt.
Vr.gr. Sieds

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2011 22:33 #107532 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic WIELVLUCHT 544 VERANDEREN
Met sporen bedoel je toespoor? Ik denk dat daar juist het probleem zit, de wielen staan te ver naar binnen. De auto ploegt a.h.w. door het asfalt. Dat geeft een typisch zaagtandprofiel aan de buitenkanten, kan je voelen door tegen de draairichting over de band te vegen.

Alle variabelen hangen een beetje met elkaar samen, maar wielvlucht en caster zijn veel minder belangrijk voor het rijgedrag en slijtagebeeld dan toespoor.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2011 23:31 #107534 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic WIELVLUCHT 544 VERANDEREN
Wielvlucht en caster verstel je bij een PV 444/544 door het excentriek, welke in de bovenste draagarm zit te verdraaien, daar is wel een speciale sleutel voor nodig. Plaatjes of shims worden bij een PV 444/544 niet gebruikt deze behoren bij de wiel afstelling van een amazon. Toespoor verstel je aan de spoorstang en is voor bijde type auto,s gelijk

• Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-11-2011 11:59 #107541 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic WIELVLUCHT 544 VERANDEREN
vd Marek: klopt toespoor (bij achterwielaandrijving) eventueel uitspoor is goed.

Vos: bedankt, deze uitleg ben ik nog niet eerder tegengekomen op het forum nml een excentrische bus in de bovenste draagarm.
Deze bus zie ik nu, zit boven ingeklemd in de fuseedrager en kan dus versteld worden

Bedankt heren en weer wat geleerd.

Vr.gr. Sieds

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD