Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ik begrijp dat het linker spoorstangeind (aan de kant van het stuurhuis) 'linksdraaiend' is (onderdeelnr. 658431).
Het rechter spoorstangeind is 'rechtsdraaiend' (onderdeelnr. 658432).
1) Wat wordt hiermee bedoeld? Moet ik de linksdraaiende kogel linksom draaien om hem IN de spoorstang te draaien?
2) Hoe zit de spoorstang in elkaar? Aan weerszijden zitten twee grote moeren; draaien die ten opzichte van de spoorstang of is dat 1 geheel?
Met andere woorden: hoe krijg ik de spoorstangeinden uit de spoorstang.. Alle tips zijn welkom.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Rob Spoon" schreef:
schroeven, draaien. Het middendeel draait in één richting los. Daarom zijn de einden links- en rechtsdraaiende draad. De grote moeren zijn borgmoeren. Het draadeind zit aan de uiteinden, het middendeel is hol. Of heeft holle uiteinden. Het zal wel lekker vast zitten, kruipolie en eventueel warm stoken.
Bedankt, het is me iets duidelijker.. De grote moeren moeten dus eerst los, en dan kan ik de stuurstang zelf draaien. Ik neem aan dat die borgmoeren allebei gewoon linksom gedraaid moeten worden om ze los te krijgen?
Ik heb de boel al ingespoten met WD-40, en een brandertje heb ik ook bij de hand.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Vaak heb ik de tip gehoord om eerst het aantal draadwindingen te tellen en daarna de nieuwe onderdelen met het gemeten aantal windingen er weer in te draaien.
Met deze methode ben ik eens op de koffie gekomen bij mijn auto ( was wel een 945) omdat de draadeinden van de nieuwe kogels langer waren dan de oude. Beter is het dus om met een schuifmaat de juiste afstand van te voren op te meten.
m.vr.volvo gr.
Jan
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ik ga het opmeten, geen windingen tellen..
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
De brander was niet nodig, gelukkig! De kogels kwamen los door ze d.m.v. de krik iets op spanning te zetten en vervolgens een paar tactische hamerslagen dwars op de bevestigingsarm bij de wielen te geven.
De borgmoeren op de spoorstang heb ik los kunnen krijgen door een steeksleutel te verlengen met een stuk pijp.
Het rijdt toch stukken rustiger, zo zonder speling op de voorwielen.. heb nu niet meer het gevoel alsof het altijd stormt als ik in de auto zit.