Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 09:45 #105934 door Erik Ciesluk
Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend is gemaakt door Erik Ciesluk
De spoorstangeinden van m'n Amazon vertonen speling, dus die wil ik komend weekend vervangen.

Ik begrijp dat het linker spoorstangeind (aan de kant van het stuurhuis) 'linksdraaiend' is (onderdeelnr. 658431).
Het rechter spoorstangeind is 'rechtsdraaiend' (onderdeelnr. 658432).

1) Wat wordt hiermee bedoeld? Moet ik de linksdraaiende kogel linksom draaien om hem IN de spoorstang te draaien?

2) Hoe zit de spoorstang in elkaar? Aan weerszijden zitten twee grote moeren; draaien die ten opzichte van de spoorstang of is dat 1 geheel?

Met andere woorden: hoe krijg ik de spoorstangeinden uit de spoorstang.. Alle tips zijn welkom.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 10:04 #105935 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend
schroeven, draaien. Het middendeel draait in één richting los. Daarom zijn de einden links- en rechtsdraaiende draad. De grote moeren zijn borgmoeren. Het draadeind zit aan de uiteinden, het middendeel is hol. Of heeft holle uiteinden. Het zal wel lekker vast zitten, kruipolie en eventueel warm stoken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 10:17 #105936 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend

"Rob Spoon" schreef:
schroeven, draaien. Het middendeel draait in één richting los. Daarom zijn de einden links- en rechtsdraaiende draad. De grote moeren zijn borgmoeren. Het draadeind zit aan de uiteinden, het middendeel is hol. Of heeft holle uiteinden. Het zal wel lekker vast zitten, kruipolie en eventueel warm stoken.

Bedankt, het is me iets duidelijker.. De grote moeren moeten dus eerst los, en dan kan ik de stuurstang zelf draaien. Ik neem aan dat die borgmoeren allebei gewoon linksom gedraaid moeten worden om ze los te krijgen?

Ik heb de boel al ingespoten met WD-40, en een brandertje heb ik ook bij de hand.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 11:44 #105938 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend
De ene kant linkse draad, de andere rechts. Beide moeren dus elk in de andere richting losdraaien, maar dat wijst zichzelf!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-09-2011 13:55 #105941 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend
Houd er wel rekening me dat de sporing opnieuw afgesteld moet worden na montage van het nieuwe materiaal. Het is daarom aan te bevelen om de afstand van de kogels eerst bij de oude toestand op te meten en daarna de nieuwe op deze maat te monteren.
Vaak heb ik de tip gehoord om eerst het aantal draadwindingen te tellen en daarna de nieuwe onderdelen met het gemeten aantal windingen er weer in te draaien.
Met deze methode ben ik eens op de koffie gekomen bij mijn auto ( was wel een 945) omdat de draadeinden van de nieuwe kogels langer waren dan de oude. Beter is het dus om met een schuifmaat de juiste afstand van te voren op te meten.
m.vr.volvo gr.
Jan

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 14:22 #105942 door Erik Ciesluk
Bedankt voor de tip!

Ik ga het opmeten, geen windingen tellen..

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2011 15:20 #105943 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Spoorstangeinden links- en rechtsdraaiend
Of even rekenen en twee spelden + rolmaat gebruiken. Als je meet met een schuifmaat, kan het zo zijn dat je de huidige (wellicht foutieve) sporing overneemt.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2011 09:01 #105984 door Erik Ciesluk
Allen bedankt, van het weekend in een paar uur tijd beide spoorstangeinden en beide stuurstangen vervangen.

De brander was niet nodig, gelukkig! De kogels kwamen los door ze d.m.v. de krik iets op spanning te zetten en vervolgens een paar tactische hamerslagen dwars op de bevestigingsarm bij de wielen te geven.

De borgmoeren op de spoorstang heb ik los kunnen krijgen door een steeksleutel te verlengen met een stuk pijp.

Het rijdt toch stukken rustiger, zo zonder speling op de voorwielen.. heb nu niet meer het gevoel alsof het altijd stormt als ik in de auto zit. 8-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD