Draagarm achter Combi

• Gert Jan van de Streek (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 09:27 #105660 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Draagarm achter Combi is gemaakt door Gert Jan van de Streek (GAST)
Ik probeer een nieuwe draagarm te monteren op de Combi rechtsachter. Nu is de vraag, hoe krijg ik de nieuwe draagarm in de beugel.

Op de beugel zitten aan de binnenkant plaatjes gelast die tegen het rubber in de draagarm aan gaan komen. Maar dit geheel is smaller dan de draagarm zelf, die daar dus op de een of andere manier voorbij moet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2011 09:49 #105661 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Draagarm achter Combi
Ik heb een tijdje geleden beide draagarmen vervangen, dit ging zonder noemenwaardige problemen. Ik snap ook niet helemaal wat je beschrijft... Is het mogelijk iets meer toe te lichten of wat foto's te plaaten?

Werk je vanaf een brug? Wellicht gewoon dat ding ertussen zien te slaan met een (rubberen) hamer, of doormiddel van een hoge assteun door het gewicht van de auto middels het laten zakken van de brug.

Zat de oude draagarm nog gewoon bevestigd? Was die wellicht enigszins aangepast?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 10:10 #105662 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Draagarm achter Combi
Volgens mij moet je eerst de achterkantvan de arm plaatsen dus eerst het dikke rubber in de draagarm doen zonder afsluitplaat dan kan je door de as iets te kantelen een kant van de draagarm in de beugel doen en heb je ruimte om de andere kant er ook in te doen.
Beetje lastig te omschrijven voor mij maar ik hoop dat je het snapt zo?

Groet Mark

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2011 10:19 #105664 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Draagarm achter Combi
Ik denk ,dat ik wel weet wat je bedoelt.Je zult de houder wat moeten uitbuigen.Dit zal met enig geweld moeten gebeuren.Ik heb het nog nooit anders kunnen doen.Wanneer alles dan op zijn plaats zit,wordt de beugel weer recht getrokken door de 2 bouten en moeren aan te draaien.Succes!

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 20:15 #105671 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Beantwoord door Gert Jan van de Streek (GAST) in topic Draagarm achter Combi
Daan: Inderdaad lastig zonder foto of plaatje. Ik zal proberen er een tekening van te maken. De oude draagarm was gewoonweg afgescheurd (gelukkig bij stilstand).

Mark: Je brengt me op een idee. Ik ga het eens proberen zonder de afsluitplaat en het rubber in de arm, dan kan ie wellicht wat verder doorkantelen. Zo simpel zou het toch moeten zijn.

N.M. de Boer: Dat was de enige optie die ik gisteravond zag, toch lijkt het me niet de bedoeling. Ik ga eens kijken of het idee van Mark wat oplevert. En anders wordt het toch geweld...

Bedankt allemaal voor de reacties.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 21:15 #105672 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Het blijkt allemaal niet even makkelijk te zijn. De nieuwe draagarm was compleet met al gemonteerd rubber en die weigert vooralsnog er weer uit te komen.

Het is deze draagarm:

Bijlage draagarm-la-combi-p-600.jpeg niet gevonden

en dit rubber:

Bijlage draagarm-rubber-combi-p-602.jpeg niet gevonden

Bijlage draagarm-la-combi-p-600.jpeg niet gevonden

Bijlage draagarm-rubber-combi-p-602.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 21:53 #105674 door Mark Murre (GAST)
Het moet zeker te doen zijn zonder geweld, ik weet wel dat je echt als laatste die bout aan de voorkant moet vastmaken maar nu ik er nog eens goed over nadenk kan het ook zijn dat ik het rubber er ook nog niet in had maar probeer eerst maar eens alleen zonder opsluitplaat ( heb het drie jaar terug vier keer moeten doen dus het kan zonder geweld ,,zo komt ie er namelijk ook af!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2011 22:20 #105676 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Draagarm achter Combi
Ik zou de getoonde draagarm niet rechtsachter plaatsen,want als hij er dan eindelijk onder zit kun je hem er wel weer afhalen,omdat je dan de schokdemper niet kunt monteren.Deze draagarm is namelijk voor links achter!

Ik heb vrij vaak draagarmen van combi amazons vervangen.Breuk of bijna breuk komt veel voor.Het is me nog nooit gelukt zonder de beugel op de achteras wat te verbuigen.Je hoeft ook niet erg ver te verbuigen.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 23:29 #105679 door Gert Jan van de Streek (GAST)
Mark: Het is gelukt zonder geweld. Dat moest ook haast wel de bedoeling zijn. Het rubber heb ik na een uurtje listig wrikken er toch uit gekregen. Daarna kantelt de draagarm zonder problemen op zijn plek. Toen het rubber er weer ingeperst met de krik eronder en het gewicht van de achteras.

N.M. de Boer: Scherp gezien! Kon het plaatje van rechtsachter even niet vinden. Voor de volgende keer: het kan dus wel zonder buigen, koop de draagarm dan zonder dat al het rubber erin zit.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2011 23:53 #105681 door Mark Murre (GAST)
Aah dat is mooi, zweedse precisie zal ik maar zeggen !

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD