Volvo 144 trekt scheef
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-12-2010 10:39 #98973
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Volvo 144 trekt scheef is gemaakt door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beste allemaal,
Mijn 144, bouwjaar 1968, trekt sinds kort scheef naar rechts. Niet tijdens het remmen, dan blijft de auto keurig neutraal. Maar op lange rechte wegen moet ik constant bijsturen naar links.
Wat ik al gecontroleerd heb:
- Bandenspanning rondom op 2,4 bar
- Auto opgekrikt, wielen draaien vrij rond
- Aantal keer hard geremd
- Remvloeistof in april vervangen, blokken 1 jaar oud (circa 9000 km), schijven 3 jaar oud
Nu vermoed ik het volgende: of het is een wiellager, of een fuseekogel. Hoe kan ik dat controleren? Een wiellager zou je moeten kunnen horen, toch? Of is dat niet altijd het geval? En hoe controleer ik speling op de fusees en/of stuurstangen?
Als ik speling heb uitgesloten zou het eventueel kunnen zijn dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden?! Dat is voor het laatst 3 jaar terug gedaan.
Ik zie jullie tips graag tegemoet.
Volvogroet.
Timo van de Kasteele
Mijn 144, bouwjaar 1968, trekt sinds kort scheef naar rechts. Niet tijdens het remmen, dan blijft de auto keurig neutraal. Maar op lange rechte wegen moet ik constant bijsturen naar links.
Wat ik al gecontroleerd heb:
- Bandenspanning rondom op 2,4 bar
- Auto opgekrikt, wielen draaien vrij rond
- Aantal keer hard geremd
- Remvloeistof in april vervangen, blokken 1 jaar oud (circa 9000 km), schijven 3 jaar oud
Nu vermoed ik het volgende: of het is een wiellager, of een fuseekogel. Hoe kan ik dat controleren? Een wiellager zou je moeten kunnen horen, toch? Of is dat niet altijd het geval? En hoe controleer ik speling op de fusees en/of stuurstangen?
Als ik speling heb uitgesloten zou het eventueel kunnen zijn dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden?! Dat is voor het laatst 3 jaar terug gedaan.
Ik zie jullie tips graag tegemoet.
Volvogroet.
Timo van de Kasteele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-12-2010 10:48 #98974
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 144 trekt scheef
Als de wielen vrij ronddraaien moet het de uitlijning zijn?
Het kan zijn dat je ruimte hebt op de stuurstangen of het hulpstuurhuis.
Gevaar. en dus snel naar laten kijken: uitlijnen en dan kijken waar de verkeerde sporing vandaan komt!
Het kan zijn dat je ruimte hebt op de stuurstangen of het hulpstuurhuis.
Gevaar. en dus snel naar laten kijken: uitlijnen en dan kijken waar de verkeerde sporing vandaan komt!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
22-12-2010 13:27 #98975
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo 144 trekt scheef
Het kan ook nog in je banden zitten (hoe dat spontaan kan ontstaan, geen idee..).
Probeer anders je voorbanden eens links en rechts te wisselen.
Of heb je misschien te hard aan je stuur gedraaid met je banden tegen de stoep?
Wellicht is er een stuurstang krom geraakt.
Dit zou je (als het al wat langer duurt) moeten kunnen zien aan de slijtage van je band.
Wel iets om niet te lang mee door te rijden (ook om onnodige scheve slijtage van je banden te voorkomen).
Probeer anders je voorbanden eens links en rechts te wisselen.
Of heb je misschien te hard aan je stuur gedraaid met je banden tegen de stoep?
Wellicht is er een stuurstang krom geraakt.
Dit zou je (als het al wat langer duurt) moeten kunnen zien aan de slijtage van je band.
Wel iets om niet te lang mee door te rijden (ook om onnodige scheve slijtage van je banden te voorkomen).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
22-12-2010 13:45 #98976
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 144 trekt scheef
Nou je het zegt: heb ik ook een keer meegemaakt ja, maar met een Hyundai bus.
(Maar toen bleek ook de uitlijning niet helemaal in orde)
(Maar toen bleek ook de uitlijning niet helemaal in orde)
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2010 16:56 #98981
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Volvo 144 trekt scheef
Slijtage of losraken van één van de vele draagarmrubbers kan de wieluitlijning ook drastisch veranderen, vooral de bovenste. Of een bout zat niet erg vast en je bent een stelplaatje verloren. Meest hoor je de wielarmen wel bonken als je bruusk remt.
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-12-2010 12:06 #99003
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Volvo 144 trekt scheef
Hallo,
De draagarmrubbers zijn afgelopen jaar allemaal vervangen, zowel van de onderste als bovenste draagarmen. Wat ik nog nooit heb vervangen is de bus van het hulpstuurhuis. Deze ga ik allereerst controleren. Daarnaast dit weekend de banden eens omwisselen. Als dat het niet is, dan de stuurstangen, kogels en fusees controleren. Alleen is het momenteel niet echt prettig weer om met m'n ouwe blauwe Volvo buiten te komen. Ik wacht liever totdat de pekel/sneeuw weg is. Hij staat zo mooi gepoetst in een verwarmde garage...
Maar alvast bedankt voor de tips!
Timo
De draagarmrubbers zijn afgelopen jaar allemaal vervangen, zowel van de onderste als bovenste draagarmen. Wat ik nog nooit heb vervangen is de bus van het hulpstuurhuis. Deze ga ik allereerst controleren. Daarnaast dit weekend de banden eens omwisselen. Als dat het niet is, dan de stuurstangen, kogels en fusees controleren. Alleen is het momenteel niet echt prettig weer om met m'n ouwe blauwe Volvo buiten te komen. Ik wacht liever totdat de pekel/sneeuw weg is. Hij staat zo mooi gepoetst in een verwarmde garage...
Maar alvast bedankt voor de tips!
Timo
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2011 13:18 #99972
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Volvo 144 trekt scheef
Update: fuseekogels en stuurkogels hebben geen speling. Wel zijn de banden aan de binnenzijde meer millimeters kwijt dan aan de buitenzijde. Dat kan duiden op een te negatief camber. Vandaag naar Brabobanden in Roosendaal om uitsluitsel te krijgen.
Resultaat van de meting:
Caster links: 0.07 graden
Caster rechts: -1.21 graden
Totaal caster 1.28 graden
Camber links -0.93 graden
Camber rechts -0.72 graden
Totaal camber 0.21 graden
Toespoor links: -0.03 graden
Toespoor rechts: 0.37 graden
Totaal toespoor 0.34
Conclusie: caster en camber zijn niet optimaal waardoor de binnenkant van de banden eerder slijten. Oplossing caster bijstellen tot 0 graden met shims aan de bovenste draagarm. Camber instellen op -0.25 graden. En toespoor bijstellen. Naar schatting kost dat zo'n 4 uur arbeid. Het los krijgen van de bovenste draagarmen schijnt veel tijd te kosten. Aangeraden werd om zelf eerst alles gangbaar te maken. Al met al moet ik rekenen op 200 euro aan arbeid. Best veel geld, ongeveer gelijk aan een nieuw setje rubber. Wel werd mij verteld dat de banden niet extreem zullen slijten. Wat is jullie advies?
Bedankt.
Timo
Resultaat van de meting:
Caster links: 0.07 graden
Caster rechts: -1.21 graden
Totaal caster 1.28 graden
Camber links -0.93 graden
Camber rechts -0.72 graden
Totaal camber 0.21 graden
Toespoor links: -0.03 graden
Toespoor rechts: 0.37 graden
Totaal toespoor 0.34
Conclusie: caster en camber zijn niet optimaal waardoor de binnenkant van de banden eerder slijten. Oplossing caster bijstellen tot 0 graden met shims aan de bovenste draagarm. Camber instellen op -0.25 graden. En toespoor bijstellen. Naar schatting kost dat zo'n 4 uur arbeid. Het los krijgen van de bovenste draagarmen schijnt veel tijd te kosten. Aangeraden werd om zelf eerst alles gangbaar te maken. Al met al moet ik rekenen op 200 euro aan arbeid. Best veel geld, ongeveer gelijk aan een nieuw setje rubber. Wel werd mij verteld dat de banden niet extreem zullen slijten. Wat is jullie advies?
Bedankt.
Timo
27-01-2011 13:34 #99974
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo 144 trekt scheef
Het is goed zelf te doen, Timo. Je hebt wel wat verschillende maten van de U-vormige shims (vulplaatjes) nodig. Met mijn vorige auto heb ik de uitlijning met een waterpas gedaan. Voortrein waterpas, dwars op de stoep gezet. Tot de politie langskwam (toen ik ff koffie aan het drinken was) of dat mijn auto was, die de stoep blokkeerde.
Het is ff rekenen, hoeveel correctie je moet doen, maar het gaat best. Waterpas op de wielrand, millimeters vulplaatjes links en rechts gelijk maken. In het garagehandboek staat meer uitleg.
Het is ff rekenen, hoeveel correctie je moet doen, maar het gaat best. Waterpas op de wielrand, millimeters vulplaatjes links en rechts gelijk maken. In het garagehandboek staat meer uitleg.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2011 16:54 #99987
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Volvo 144 trekt scheef
Probeer eens wat. In de boekjes staat zelfs hoeveel mm shim je per graad nodig hebt. Die bouten vd draagarm zitten goed vast én in een raar hoekje, Volvo heeft er een vreemd gebogen sleutel voor, maar ik heb ze tot nu toe altijd nog losgekregen met een (inch) ringsleutel.
Alvast lekker in de kruipolie zetten.
Alvast lekker in de kruipolie zetten.