vaag sturen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2001 12:43 #57367 door
vaag sturen is gemaakt door
Een tijdje terug heb ik een vraag geplaatst over speling op het stuurhuis van mijn Amazon combi '67 (oude stuurinrichting). Inmiddels is het stuurhuis (dat ook lekte) vervangen door een ruilstuurhuis. Speling zit er niet meer op; in elk geval niet op het stuurhuis. Waar ik wel last van heb is dat het stuur een klein stukje (zeg ongeveer 10 graden) heel licht draait, waarbij de wielen de -kleine- stuurbeweging wel volgen (maar het voelt wat vaag); bij verder draaien gaat het ineens een stuk zwaarder. Waar kan dit op wijzen? Ook moet je de auto na een bocht echt weer recht trekken en spoort hij niet uit zichzelf rechtdoor. Kan ik daar wat aan doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2001 19:40 #59072 door
Beantwoord door in topic vaag sturen
Op het stuurhuis zit een stelschroef met borgmoer. Misschien is het zaakje wat te strak afgesteld. Maar enige speling is bij een stuurhuis (worm en nok) niet te voorkomen. In de jaren zestig begon de tandheugel (rack and pinion) in zwang te raken, dat systeem heeft de meest directe bediening zonder speling. Een ander systeem was kogelkringloop (recirculating ball), dat BMW heel lang heeft aangehouden (tot in de jaren negentig), maar tandheugel is nu de standaard voor vrijwel alle auto's.Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 09:30 #59071 door
Beantwoord door in topic vaag sturen
Aanvulling op antwoord van Lennard, het afstellen van het stuurhuis moet met de wielen in de rechtuit stand.Ik zou je het volgende aanraden te doen, draai de stelschroef los totdat er voelbaar speling op je stuurhuis zit, vervolgens test je of jou klachten nog aanwezig zijn. Zoniet dan stel je het stuurhuis af tot net speling vrij, zijn de klachten nog aanwezig dan zit dit niet in het stuurhuis maar elders in de stuurinrichting ( fusee kogels/stuurkogels)Het niet uit zichzelf terug draaien van het stuur kan ook met stand van de wielen te maken hebben, maar om eerlijk te zijn lijkt mij dat, als er niets met de vooras is gebeurt, niet waarschijnlijk.Vr Gr. Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 09:57 #59070 door
Beantwoord door in topic vaag sturen
Even nog een opmerking, je hebt een ruilstuurhuis gekocht als blijkt dat deze niet goed is moet terug naar de verkoper, voor een goed stuurhuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 10:11 #59069 door
Beantwoord door in topic vaag sturen
Ik denk dat het stuurhuis wel OK is (maar ik zal hem nog eens proberen beter af te stellen). Hoe zie ik of de fusee- of stuurkogels aan vervanging toe zijn? En is dat een ingewikkelde ingreep?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 10:49 #59068 door
Beantwoord door in topic vaag sturen
In jouw vraag van 9 september heb je over het bewegen van het hele stuurhuis bij verdraaien van het stuur. Ik denk toch datde stuurinrichting zwaar draait, dit kun je makkelijk controleren door de twee kogels van de pitmanarm los te maken (heb je net gedaan)nu moet je de wielen van links naar rechts kunnen bewegen en dat moet zeer gemakkelijk gaan.Voor dergelijke problemen moet je eigelijk kennis van zaken hebben om niet onnodige acties te ondernemen. Kun je niet naar een TC lid bij jouw in de buurt????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.