zingend voorwiellager of iets anders?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2002 17:54 #56923 door
Een luid zingend geluid rechtsvoor doet mij vermoeden dat het voorwiellager niet goed meer is.Het geluid neemt toe met de snelheid van de auto. Als ik de tijdens het rijden de motor afzet blijft het zingende geluid bestaan. Draai ik iets aan het stuur of neemt de snelheid af, dan verandert het zingende geluid.Denken jullie ook dat het wiellager de schuldige is? Hoe kan ik dat controleren?Hoe kan je aan de buitenkant van lager beoordelen of het aan vervanging toe is?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2002 21:31 #60571 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Als je je auto even opkrikt zodat het voorwiel vrijhangt dan kun je met de hand het wiel rond draaien, als je dan het lager een rauw geluid hoort maken is ie naar zijn grootje.Meestal kom je er wel achter wat goed is door de verschillende kanten even qua geluid met elkaar te vergelijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2002 21:39 #60570 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Dat heb ik inmiddels gedaan. De auto opgekrikt en aan het wiel gedraaid. Rechterwiel maakt wat mer geluid bij het ronddraaien dan links. Tevens vertoont het rechterwiel iets speling.Ik ga maar over op vervanging van het lager.Enig idee of enkele dagen doorrijden wel kan of is dat linke boel. Ik wil niet graag geconfronteerd worden met een voleedig vastgelopen lager dat geheel versmolten is. Of gebeurt dat niet zo snel?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2002 22:35 #60569 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Ron, een kapot lager kan nog heel lang mee. Mijn 145 maakte op een gegeven moment wel erg veel herrie. Waar het vandaan kwam was mij en drie Volvo dealers een raadsel. Ik had zelf de voorwiellagers al verdacht maar op mijn sugesties werd zeer afwijzdend gereageerd.Toch de voorwielen er maar 'ns afgehaald en onder het vetkapje gekeken: er zat meer Californisch zand in dan vet. De lagers waren alles behalve rond. Ik wist ook niet dat lagers er zo uit konden zien. Ik heb ze bewaard voor het nageslacht. De tijd van zingen waren ze ni ieder geval allang voorbij het was nu meer brommen.Dus even vetkapje eraf en controleren maar. Bij een amazon hoeven de wielen er niet eens voor af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2002 14:25 #60568 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Het is verstandig het andere lager ook te vervangen. Je rechter lager zal je linker waarschijnlijk overstemmen.Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2002 22:05 #60567 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Inmiddels heb ik het binnenste en het buitenste voorwiellager vervangen. Of de oude lagers waren gesleten, kon ik niet ontdekken. Hoe signaleer je zoiets? De oude lagers leken optisch identiek aan de nieuwe.Na montage, was in elk geval het gierende geluid verdwenen.Ik zit met één ding, de exacte afstelling van het lager.Na montage van het wiel en het aandraaien van de stelmoer (waar de splitpen ingaat)het volgende:Bij een juiste afstelling zit de moer net zo dat de splitpen er niet doorheen gaat. Draai ik de moer ietsjes losser, dan vertoont het wiel speling. Draai ik echter de moer iets vaster, dan is de speling weg, maar draait het wiel net te strak rond en dat lijkt me ook niet goed.Wat is het handigste?Ik vermoed overigens dat het lager na een x aantal kilometers nagesteld moet worden. Kopt dat?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2002 18:06 #60566 door
Beantwoord door in topic zingend voorwiellager of iets anders?
Het voorwiellager heeft een excenter,dit kan aangedraaid worden.Het hoeft niet altijd het lager te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.