speling op stuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2003 12:17 #56147 door
speling op stuur is gemaakt door
ik ben een leek op gebied van de stuurinrichting;Met m'n Amazon 65: als mijn wielen recht vooruit staan is er geen speling op het stuur;zijn de wielen volledig links of rechts gedraaid is er heel wat speling: nl kan ik mijn stuur zo'n 10cm draaien zonder weerstand te hebben, en dus zonder dat de wielen draaien.Waarmee kan dit te maken hebben?Met dank! Denis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2003 12:55 #63130 door
Beantwoord door in topic speling op stuur
Het is normaal dat er enige speling op het stuur zit bij maximale uitslag van de voorwielen. Dit heeft te maken met de manier waarop de stuurinrichting in elkaar zit (worm en nok). Dat is ook de reden dat het stuurhuis in rechtdoorstand moet worden afgesteld (anders zou het te strak komen te staan).<br>Overigens zul je, als het goed is, geen negatieve gevolgen van de speling moeten merken tijdens het rijden, maar merk je het alleen aan het feit dat je je stuur een klein stukje kunt draaien als bv. je in je met scheef staande wielen geparkeerde auto stapt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2003 20:22 #63129 door
Beantwoord door in topic speling op stuur
Zoals gezegd dit is normaal, echter je kunt de centrale moer losmaken en de schroef aandraaien.Kriterium is dat de wagen na een bocht weer spontaan terug "spoort" anders staat hij te strak.Is de schroef al helemaal beneden aangedraaid is reviseren de enige optie.Diverse bedrijven leveren "gereviseerde" ZF stuurhuizen, deze zijn feitelijk niet nieuw maar uit goede onderdelen van verschillende huizen samengesteld en vooorzien van nieuwe afdichtingen.Geen enkele slijt op hetzelfde punt...Op zich niks mis mee maar ik vind ze wel prijzig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.