fuseekogels / piepen / knarsen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 00:53 #55646 door
Hallo Amazonvrienden. Sinds eens paar dagen knarst/piept mijn ama rechtsvoor. Ik verdenk de fuseekogels (speling op de verticale as van het wiel). Hoe kan ik bepalen of dit de onderste of bovenste kogel is. (of beter alle 2 vervangen ?) Wiellager lijkt in orde zo ook de demper. Alvast bedankt voor de reacties. Giel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 10:48 #65035 door
Beantwoord door in topic fuseekogels / piepen / knarsen
Ik zou ze mininmaal beide vervangen, liever ook die van de andere kant.<br>Het is vrij gemakkelijk om de naaf van de draagarmen af te halen: wiel eraf, remslang(en) los, stuurstang los, demper eruit, krik onder onderste draarm iets opkrikken, onderste fusee los (de moer waarmee de fusee aan de naaf zit), krik laten zakken, je hoeft niet bang zijn voor de veer die ontspant nl. geheel, bovenste fusee losmaken door de twee boutjes los te halen waarmee die in de draarm zit, en je kunt de naaf samen met de bovenste fusee wegnemen. Naast standaard gereedschap heb je daarvoor een fuseekogeltrekker nodig. <br>Met de naaf los van de draagarmen kun je makkelijker controleren of de speling misschien ook door de draagarmen wordt veroorzaakt. M.n. de bussen van de bovenste draagarm kunnen verslijten waardoor die arm in de zijdelingse richting flink wat speling krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 10:57 #65034 door
Beantwoord door in topic fuseekogels / piepen / knarsen
Eens met Lennard beide vervangen, vorig jaar meegemaakt dat dit knarsen werd gevolgd door het breken van de fusee.Aanvulling is een simpele methode voor montage nl. een krik onder de triangel en voorzichtig op hoogte brengen.Andere optie is een stevige schroefdraad met twee plaatjes en moeren aan het uiteinde, op de plek van de schokbreker, dan heb je helemaal controle op wat er gebeurt bij de-& montage door de moeren aan te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.