wiellager defect?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-08-2003 23:07 #55640 door
wiellager defect? is gemaakt door
Laatste maanden hoor ik tijdens het rijden (Amazon 1963) een ronkend geluid op de achtergrond. Typisch een defect wiellager-geluid, voor zover mijn ervaring het mij vertelt. Als ik rechtuit rij en iets stuuruitslag naar links geef is het geluid weg. Rechtuit en naar rechts rijdend is het geluid duidelijk hoorbaar, ook bij ontkoppelen/uitschakelen van de motor. Bij de laatste APK meldde men een defect voorwiellager. Hebbes! dacht ik, echter na vervangen van het lager is het geluid gebleven. Verkeerde lager vervangen? Of toch een andere oorzaak? Wie heeft een vergelijkbare ervaring en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Dank voor het meedenken! Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-08-2003 23:53 #65055 door
Beantwoord door in topic wiellager defect?
niets is zo moeilijk om een geluid te beschrijven en per e-mail te analyseren; ik heb bij mijn Amazon een gelijksoortig geluid ondervonden en dat bleken versleten steekaslagers te zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-08-2003 23:48 #65054 door
Beantwoord door in topic wiellager defect?
Een soort dreungeluid kan goed een wiellager zijn dat door aanvaring van het wiel met een stoeprand op stevige snelheid is beschadigd. <p>Ik heb laatst met een 2001 Focus gereden met een dreungeluid van het rechter voorwiel dat niet altijd even sterk was. De velg was zichtbaar beschadigd, en omleggen van wielen gaf geen merkbaar verschil.<br>Vandaag heeft de Ford-garage mijn vermoeden bevestigd, nl. een beschadigd wiellager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2003 18:18 #65053 door
Beantwoord door in topic wiellager defect?
En die garage had het dus ook fout! <br>Na alle vier de lagers gecontroleerd te hebben was hun conclusie dat daar niets mee aan de hand was, ondanks de aanvaring met de stoeprand. Het wiel dat de aanvaring had gehad lag overigens niet meer op de as waar het geluid vandaan kwam.<br>Met andere wielen en banden bleek het dreungeluid verdwenen.<br>Er lagen Pirelli P6000 op. Pirelli P6000 zijn mooie banden wat betreft droog en nat weggedrag. Wat geluid betreft zijn ze niet echt mooi. Het profiel geeft bij lagere snelheden een zingend geluid, alsof er terreinwagenbanden op liggen. Ze slijten soms ook niet vlak af (ook al is er niets aan de hand met de ophanging), en dat levert bij gevorderde slijtage wel eens dreungeluiden op (de betreffende band had nog 3,8 mm profiel). <br>Er liggen nu voor Michelin Pilot Primacy op die wagen, en dat is een hele verbetering.<p>Kennlijk heeft Pirelli het probleem met de P6000 onderkend, want de opvolger, de P6000 Powergy, heeft smallere, maar talrijkere afvoerkanalen. De schuine afvoerkanalen maken ook niet allemaal dezelfde hoek naar buiten. Dat leek bij de P6000 wel het geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2003 12:48 #65052 door
Beantwoord door in topic wiellager defect?
Ik heb precies dezelfde ervaring gehad. Lager vervangen , geluid bleef. Bij vervangning van ook de andere voorwiellager (waar trouwens niets aan te merken was) bleek het probleem opgelost. Doordat het geluid afhankelijk is (subtiele veranderingen?)in de rijrichting denk ik toch dat het om een lager gaat.groet Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.