gebonk linksvoor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2004 01:05 #55139 door
gebonk linksvoor is gemaakt door
Beste volvovrienden,ik heb het idee dat er iets mis is met de wielophanning linksvoor. Bij het rijden door kuilen in het wegdek klinkt er bij mijn amazon van febr. 67 een soort van licht gebonk of geklapper. Voorheen reed ik in een 69-er, die dat geluid niet deed horen. Het lijkt erop dat het gebonk zich voornamelijk voordoet bij diepe kuilen (bij uitvering). Kan het zijn dat mijn voortrein toe is aan nieuwe schokdempers (mijn voorstellingsvermogen zegt mij dat bij het rijden door kuilen de schokdempers hun uiterste veerweg hebben bereikt en dat het gebonk het geluid is van een schokdemper die plots in zijn uiterste stand geraakt.) Bij het rijden op een egale weg rijd de auto juist uitstekend. Hij staat ook niet scheef. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij uit onzekerheid helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2004 08:49 #66956 door
Beantwoord door in topic gebonk linksvoor
de omschrijving lijkt op speling ter plaatse van de bevestigingspunten van de schokbreker(s).op een van de twee bevestigingsringen zit/zat (bij onze klapperende combi althans) een opstaande rand waardoor ruimte blijft bij het monteren. weet iemand overigens of tussen deze ringen nog rubbers oid behoren te zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2004 17:21 #66955 door
Beantwoord door in topic gebonk linksvoor
Waarschijnlijk zijn de rubbers van de bovenste draagarm aan de binenzijde, je kunt ze zien zitten als je in de motorruimte kijkt,versleten deze rubbers zijn nogal aan slijtage onderhevig.Natuurlijk dient men alle bevestingspunten te controleren, dus ook van de schokbrekers.Vr.Gr. Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2004 19:04 #66954 door
Beantwoord door in topic gebonk linksvoor
Als een schokdemper een beetje los zit terwijl de rubbers nog goed zijn, dan kun je een lichte tik horen bij het rijden over kleine en korte oneffenheden. Geen bonk.<p>Ook de uiterste veerweg mag geen bonkende schokdempers geven. De inveerweg wordt beperkt door stootrubbers (zijn die nog aanwezig/in goede staat?). De uitveerweg wordt beperkt door de schokdemper. Maar voordat je die beperking bereikt moet je met een behoorlijke vaart (bijv.) een verkeersdrempel oprijden.<p>Ik sluit me bij het vorige anwtoord aan dat de bussen van de bovenste draagarmen een mogelijke oorzaak zijn. Gelukkig zijn die relatief goedkoop en ook niet al te moeilijk om te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2004 19:35 #66953 door
Beantwoord door in topic gebonk linksvoor
Systematisch elk ophangpunt checken, Draagarmshims, rubbers draagarm, aanhechting schokdempers aan boven en onderkanten, Stootrubbers etc. Nergens mag speling in zitten. Ook flink trekken en wringen aan alle delen als ie met z`n voorwielen van de grond staat doet wonderen ter diagnose. Speling is fout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2004 00:54 #66952 door
Beantwoord door in topic gebonk linksvoor
Vergeet niet de staaf die de torsiestang met de wishbones verbindt, hier moet een borgmoer op zitten. Ik weet uit ervaring dat een gewone moer lostrilt en een 'bonkje' geeft omdat je torsiestang pas na een centimeter veerweg begint mee te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.