vredestein sprint classic

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2004 19:42 #55068 door
vredestein sprint classic is gemaakt door
Onlangs even wat oude berichten doorgelezen over ervaringen met (bredere) banden. Het zou wel eens kunnen zijn dat mijn project (B20/M40 in PV444) dit jaar klaar komt en dan moeten er nieuwe banden onder. De voor de hand liggende maat 165R15 lijkt mij echter niet zo verstandig voor een zijwindgevoelige wagen als een Katterug, helemaal niet als die een vermogen van tegen de 100 pk heeft. De velgen een inch laten verbreden en 185/70-15 monteren zie ik als enige optie. Immers, zoals iemand anders ook al beweerde, 185/65-15 is eigenlijk te laag en dan maak je dus teveel toeren, zelfs met een overdrive (die ik nog niet eens heb –wel een 4,1:1 eindoverbrenging). Theoretisch zou 175/75-15 ideaal zijn, maar die maat wordt niet gemaakt. In 185/70-15 is echter bar weinig keuze. Als het dan ook nog eens betaalbaar moet zijn, blijft er maar 1 optie over: De Vredestein Sprint Classic. Vroeger had ik onder een ander merk eens een Vredestein 165-15 die erg snel sleet. Hoe zit dat met dit type? In de eerder genoemde berichten zag ik een paar zeer uiteenlopende meningen over deze band wat betreft het weggedrag. Is het nu een aanrader of kan ik het beter vergeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2004 23:15 #67174 door
Beantwoord door in topic vredestein sprint classic
ik rij al jaren op gesloten velgen die van 4 naar 5 inch verbreed zijn, met 165/80-15 Michelin ZX. Deze bandenmaat past goed op de velg, de wang staat niet te bol en er is minder rol om de lengte-as dan toen ik nog niet verbreed had. Op een PV kan je dacht ik tot maximaal 5.5 inch breed gaan en dan zou ik inderdaad kiezen voor 185/70-15.Als je de ruimte hebt en tot 6 inch wil gaan, is 205/60-15 de band met de minste afwijking ten opzichte van 165 met uiteraard het voordeel van het meeste rubber op de weg.Er is in Hellevoetsluis een firma waarvan ik de naam niet meer weet die het oude hart omzet op een nieuwe velg, uitsluitend 6 inch, en er zijn nog ambachtslieden die stalen velgen in elke gewenste breedte kunnen verbreden. In dit jaargetijde merk ik steeds meer de beperkingen van de smalle band en wellicht Michelin. Een medeclubgenoot en bandenboer van beroep rijdt op Vredestein en kan daarover tevreden zijn, heeft edoch een terughoudender rijstijl dan ikke. ksphoa@interestate.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-02-2004 12:23 #67173 door
Beantwoord door in topic vredestein sprint classic
Het probleem bij de PV44/Amazon is de velgbreedte; die is met 4 inch erg smalletjes voor de standaardband 165-15. In principe is de 165-15 (bv Michelin) een prima band voor normaal gebruik onder een oudere Volvo, maar hij zou eigenlijk op een bredere velg gemonteerd moeten zitten, bv 4,5 of 5 inch. Hij wordt op de 4 inch velg teveel "geknepen" en gaat dan "rollen" in bochten. Wil je echter wat sportiever rijden dan moet je naar bredere velgen, al dan niet in combinatie met een bredere band. Je kan gaan zoeken naar de Amazon Combi velg, die is 4,5 inch en dat geeft een kleine verbetering. Beter is de 5,5 inch die Volvo indertijd, met diverse spoorbreedtes, leverde (bv voor de 123 GT). Verbreden is ook een optie, maar dan alleen als dat echt goed gebeurt; persoonlijk hou ik daar niet van, maar dat moet ieder voor zich beslissen. Breder dan 5,5 inch kan, maar is niet echt nodig, staat hoogstens ruig. Gesteld dat we een 5,5 inch velg hebben dan kan daar de 165-15 op, zal dan beter sturen en stabieler zijn. Je kunt ook kiezen voor de 185/70-15. Geeft betere grip op een droge weg bij sportief rijden. Breder kan in principe maar gaat zwaarder sturen en geeft eerder aquaplaning. Je hebt meer vierkante centimeters op de weg, maar de druk per vierkante cm neemt af. Toen ik mijn 5,5 velgen kocht zaten er 195 brede banden onder en dat was geen succes, stuurde loodzwaar en gaf een verminderde rechtuitstabiliteit. Ondanks het feit dat ik ruim 10 jaar bij Michelin heb gewerkt, en ik nog steeds geen betere band heb ontdekt, toch maar een paar Vredesteins gemonteerd: 185/70-15 Sprint Classic. Stuurt niet al te zwaar (maar dat doen nieuwe banden altijd minder) stuurt erg precies en vast in bochten en lijkt 't op een natte weg goed te doen. Echt gooi- en smijtwerk in de bergen heb ik nog niet in de regen gedaan; tijdens rally's in Nederland doen de banden het prima. Slijtagebeeld is goed, dus met het aantal kilometers zal het wel meevallen. Banden testen en er een oordeel over kunnen geven is een vak apart. Meestal worden appels met peren vergeleken. Je moet vergelijken in identieke omstandigheden, dus ook nieuw met nieuw, in noodsituaties, zelfde atmosferische omstandigheden, juiste spanning, blijft de band goed als hij deels versleten is etc. etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.