demper-ervaringen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2004 12:28 #54818 door
demper-ervaringen is gemaakt door
Naar aanleiding van reacties op mijn vorige bericht de demper-ervaringen:<p>Eerst even de techno-talk:<p>Siang heeft een 4-deurs Amazon uit 1962, B18D, geen LPG. De dempers zijn Koni's rondom waarvan achter load-adjusters (extra hulpveer in de demper). De stabilisatorstang is vervangen door een zwaarder exemplaar van IPD (tegenwoordig bestaat de IPD-set uit twee stangen, voor èn achter). De banden zijn 165R15 op 5J velgen (Michelin XZX voor, Vredestein Sprint+ achter). <p>Mijn Amazon is een 1970 B20A 2-deurs, kleine LPG-tank (45 l). Standaard dempers. Volvo voor, Monroe achter (maar volgens mij maakt Monroe voor Volvo de dempers, in ieder geval zijn zowel de Volvo- als Monroe-dempers "Made in Belgium"). Mijn Ama heeft de standaard stabilisatorstang. De veren zijn vrij nieuw, waarvan achter verzwaard. De banden zijn Firestone F-560 rondom op 4J velgen. <p>Dan nu de ervaring:<br>Na over verschillende soorten wegdek gereden te hebben met zowel Siangs als mijn Amazon is mijn conclusie dat het verschil kleiner is dan ik had verwacht, al is wel duidelijk dat vooral mijn achterdempers te wensen over laten. De voordempers zijn - hoewel pas drie jaar/50.000 km oud overigens ook niet super. <br>Het gedrag over verkeersdrempels verschilt tussen de Amazons niet veel van elkaar, dus dat is de aard van het beestje. Maar bij hobbelige asfaltwegen heeft mijn Amazon veel meer de neiging om de neus op te heffen en weer naar beneden te laten vallen - als een schip op ruwe zee, zeg maar.<br>De reactie op korte overdwarse oneffenheden is in Siangs Amazon ook goed voelbaar zij het minder overdreven dan in de mijne. Maar dat is een eigenschap inherent aan een starre (achter)as.<br>Zoals te verwachten met een aangepaste stabilisatorstang helt Siangs Amazon in bochten minder over dan de mijne. <p>De dempers onder Siangs Amazon bevallen me wel, al zou ik ze naar mijn smaak afstellen: iets, maar niet veel, stugger. <p>Wat mij in ieder geval eerst te doen staat is het vervangen van de achterdempers. Aangezien ik een LPG-tank boven de bevestiging van de dempers heb liggen ben ik wel gecharmeerd van het feit dat de Britse Spax dempers afstelbaar zijn in situ, Koni's moet je eerst loshalen. Ik voel ook wel wat voor de fit-and-forget dempers van Bilstein als ze niet te stug zijn. Zijn er mensen die deze dempers onder hun Amazon hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.