bilstein dempers, vervolg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2004 19:29 #54568 door
bilstein dempers, vervolg is gemaakt door
Nu zitten ook de achterdempers onder m'n Amazon 2-deurs.<p>Om het mezelf makkelijk te maken (vanwege het gewicht) had ik eerst de LPG-tank helemaal leeg gereden. Zo leeg dat de motor er zelfs stationair niet meer op wilde lopen, en da's heel leeg want de gasleiding richting motor siste niet bij het losdraaien. Ik heb niet eens gas geroken. De vul- en ventilatieslang hoefde ik niet los te halen.<p>De oude dempers waren er snel onderuit, maar met de nieuwe plaatsen had ik wat meer tijd nodig. Het nadeel van gasdempers is dat de gasdruk ze helemaal doet "uitveren". Gewone dempers kun je in elkaar drukken om ze compact te maken zodat je weinig ruimte nodig hebt tussen achteras en onderzijde auto. Dat gaat dus helaas niet bij gasdempers. Dat betekent dat je de as ver moet laten zakken (demperbanden los).Tevens heb je wat hulp nodig van iemand die het linker achterwiel wat naar beneden drukt op het moment dat je de linker demper plaatst. Dat komt omdat de Panhard-stang aan de linkerzijde bevestigd is en de as daardoor uit zichzelf niet ver genoeg zakt. Rechts heb je daar geen last van.<p>Nadat alles weer op z'n plek zat uiteraard gelijk een flink stuk gereden. Wat in de eerste meters al direct opvalt is dat de vering een heel stuk steviger aanvoelt. Het toch wel vrij fors inveren op oneffenheden is voorbij. De Amazon gaat van een Amerikaans aanvoelende auto (en duiken en deinen) naar een Eurpees aanvoelende auto (wat het in feite ook is). Dat maakt wel dat de vering merkbaar stugger aanvoelt dan voorheen. Dat was een paar weken geleden met alleen de voordempers vervangen nog niet echt merkbaar. <p>Tenzij je echt van stugge vering houdt is dat ook het enige nadeel van Bilstein dempers. Ze zijn stug, maar niet te stug voor dagelijks gebruik. De meeste moderne auto's zijn minstens even stug geveerd, maar de starre achteras van de Amazon laat het wel allemaal wat scherper overkomen. Maar da's inherent aan zo'n as.<p>Wat betreft het weggedrag is zowat alles flink verbeterd. Zonder de hulp van dikkere en/of extra stabilisatorstangen of brede banden kan ik de Amazon een heel stuk harder door de bochten gooien voordat de banden gaan protesteren. Lange oneffenheden voelen niet meer zweverig aan. Op sommige soorten oneffenheden - zoals dwarsrichels - is het comfort zelfs verbeterd. Met de oude dempers kreeg ik daarvan altijd een trap in m'n rug, en met de nieuwe voel je die uiteraard ook, maar is veel sneller voorbij. Ook verkeersdrempels zijn niet meer van die vervelende dingen omdat de voor- en achterkant niet meer zover uit de veren komen als je een drempel oprijdt. Of inveren bij het afrijden van de drempel.<p>Conclusie: als je kan leven met een stuggere vering, dan zijn Bilstein dempers echt aanraders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2004 23:17 #69202 door
Beantwoord door in topic bilstein dempers, vervolg
Lennard,allereerst hartelijk dank dat je ons bericht over de resultaten van de wijziging aan je combi. Meestal worden op dit forum wel vragen gesteld, maar wordt er niet verslag gedaan van de bevindingen (dat vind ik overigens prima, maar het siert jouw verslag des te meer).Ik heb - na te hebben gereden in een amazon uit 69 met standaard dempers - nu bijna een jaar een amazon uit 67 met gasdempers op de achteras. Ik vond meteen na de aanschaf al dat deze nieuwe amazon veel stugger reageerde op oneffenheden in het wegdek. Bij deze amazon voel je werkelijk elk hobbeltje op de weg en je hoort ook meer gebonk. Ik dacht dat het aangaf dat de achterwielophanging een probleem vertoont, ondanks dat de hele aandrijftrein incl ophanging is gereviseerd. Maar ik begrijp nu dat het gewoon een kwestie is van hardere dempers. Overigens ben ik - van huis uit - juist deinende wagens gewend (chevrolets), dus het is maar net wat je als normaal beschouwd. Ik moet denk ik nog even wennen aan een stug geveerde amazon. ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 21:39 #69201 door
Beantwoord door in topic bilstein dempers, vervolg
Heren Volvofielen,ik heb ook wel eens gehoord dat de dempers van de 123GT ook stugger zijn dan de standaartdempers.Wat is daar van waar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 21:54 #69200 door
Beantwoord door in topic bilstein dempers, vervolg
Ik heb een 2-deurs, geen Combi. Maar Wietse heeft wel een Combi, en die is van plan om ook achter Bilstein dempers te plaatsen.<p>Toen ik nog standaard dempers onder m'n Amazon had voelde ik overigens ook elk hobbeltje in de weg. Een Amazon heeft van huis uit immers best stevige veren, maar de standaard demping is wat te weinig. Die eigenschap werd in testen uit die tijd overigens ook al beschreven. Een hele tijd heb ik er ook prima mee kunnen leven, maar pakweg het laatste half jaar begon het me wat te gortig te worden. Want dankzij de slapper wordende demping begonnen sommige soorten oneffenheden best wel oncomfortabel aan te voelen. Ik heb het dan niet over deinen op lange oneffenheden, maar schokkerig gedrag op korte oneffenheden, en dan m.n. dwarsrichels. Schokkerig gedrag zou je gevoelsmatig toeschrijven aan stugge dempers, maar juist slappe dempers kunnen de korte maar heftige reactie van de carrosserie op bijv. een dwarsrichel kennelijk niet fatsoenlijk onderdrukken. Ik voelde een dwarsrichel dan ook twee keer. Een keer bij het erover rijden, en een fractie erna de reactie van de carrosserie (de 'trap na' zoals ik dat in het eerste bericht beschreef). Die tweede reactie is met de nieuwe dempers verdwenen.<p>Ik kan niet zeggen dat ik bij mijn Amazon verschil in geluidsproductie van het onderstel hebben kunnen waarnemen na montage van de Bilstein dempers. Maar bij mijn Amazon overstemt het differentieel-gejank veel van het andere geluid van de aandrijflijn.<p>Ik moest overigens ook effe wennen toen ik gisteren gereden hebt. Maar vandaag beviel het me al een stuk beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2004 22:42 #69199 door
Beantwoord door in topic bilstein dempers, vervolg
ik ben er eigenlijk een tijd geleden achter gekomen dat de kleine hobbeltjes niet worden opgepakt door de schokbrekers maar juist de rubbers in de ophanging achter! Het heeft me twee schokbrekers gekost omdat ik namelijk na vervanging van de schokbrekers geen verschil voelde en toen nog maar een paar gekocht heb.Dus ik raad jullie aan om in ieder geval van de torsie stangen die zowel links als rechts zitten de rubbers te vervangen.Mogelijk zijn ook de silentbloks niet meer zo goed, op den duur slijt alles en ga je qua slijtage over een grens heen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2004 17:03 #69198 door
Beantwoord door in topic bilstein dempers, vervolg
Wat ook belangrijk is dat je de moeren van de dempers voldoende vast aandraait. Bilstein schrijft 20 Nm voor. Als je na aandraaien met 20 Nm de rubbers bekijkt lijkt het net alsof dat véél te veel is, maar schijn bedriegt. Te slap aandraaien leidt ook tot slechte demping in het eerste stukje (bij goede dempers).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.