te groot gat in velg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2004 11:37 #54390 door
te groot gat in velg is gemaakt door
Onlangs heb ik brede velgen gekocht. Van één van deze velgen zijn een aantal gaten waar de bout doorheen moet nogal groot hierdoor krijgt waarschijnlijk één moer net wel of net niet grip op de velg. In eerste instantie zegt iedereen weggooien die velf. Maar ik ben er toch achter gekomen dat er hardstalen komvormige ringen bestaan die je tussen de moer en de velg kan doen. Ik kan echter geen bedrijf vinden die ze te koop heeft. Wie weet waar deze ringen te koop zijn of wie heeft een andere oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2004 14:58 #69983 door
Beantwoord door in topic te groot gat in velg
kan het moeilijk beoordelen zonder de velg te zien. De conische vorm van moer en velggat zorgt ervoor dat de velg uiteraard vast blijft zitten, maar zorgt ook voor het centreren van de velg en dat de druk van de moer gelijkmatig over de rand van het velggat wordt verdeeld. De velg/boutgaten willen wel eens uitlubberen, oa. door te vast aandraaien, dan vreet de moer door de velg, of de velgen hebben te los gezeten en het schroefdraad heeft het gat uitgefreesd, of het is verroest (geweest). Je moet wielmoeren ook ALTIJD met een momentsleutel vastzetten. Er zijn inderdaad conische ringen, vnl. bij bedrijfsauto's, die samen met een vlakke moer de zaak vasthouden. Je zou eens naar een groter bandenbedrijf kunnen gaan, misschien hebben ze daar nog wel iets. Maar het is de vraag of je de goede maat kan vinden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van dit soort noodoplossingen, kan alleen als de conische vorm van het boutgat nog aanwezig is en als het gat zuiver rond is. Als de druk van ring en moer maar gelijk verdeeld wordt; kan je overigens niet goed zien. Bij uitgesleten boutgaten loop je verder het risico dat het lijkt alsof de moer goed aanligt en vastzit, maar dan heb je de conische rand van de moer alleen maar vast tegen de naaf gedraaid en zit er onvoldoende druk op de velg. Kan je ook niet zien; je ziet dan na een tijdje wel je wiel op de snelweg voorbijkomen................. Mocht je toevallig in de buurt van Arnhem komen, neem dan de velgen mee, wil ik er met alle plezier naar kijken en eventueel een oplosing zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-08-2004 19:46 #69982 door
Beantwoord door in topic te groot gat in velg
Ik ben nog steeds druk zoekende naar een bedrijf die zulke ringen kan hebben.<br>Het gat ziet er op het oog nog mooi rond uit en hij heeft ook nog de conische vorm. Of de moer echter nog echt goede grip heeft op de velg betwijfel ik.<br>Ik kom jammer goenoeg niet in de buurt van Arnhem, dus ik kan je er ook niet naar laten kijken. Ik hoop dat iemand nog een adresje heeft voor de conische ringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-08-2004 21:00 #69981 door
Beantwoord door in topic te groot gat in velg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-08-2004 21:03 #69980 door
Beantwoord door in topic te groot gat in velg
ga met velg naar een bandenbedrijf dat ook bedrijfswagenbanden monteert, of naar een groothandel in bevestigingsmaterialen; mocht je nog naar de volvo klassiekerbeurs gaan, ik ben daar zondag de 12e

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-08-2004 21:34 #69979 door
Beantwoord door in topic te groot gat in velg
Ik ga zaterdag 11 september dus dan gaat het ook niet luken, maar ik wil dan ook al z'n moer gevonden hebben, zodat ik veiliger naar de beurs kan rijden. Toch bedankt voor het aanbod.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.