stuurhuis 1800 es

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2004 19:38 #54224 door
stuurhuis 1800 es is gemaakt door
Het reviseren van een stuurhuis P 1800 ES "'te doen of niet. Worden/of kan je, as en wormwiel ook vervangen ? of blijft het slechts bij lagers en rubbers. Prijsidee??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2004 22:50 #70730 door
Beantwoord door in topic stuurhuis 1800 es
Originele wortel schijnt niet meer te worden gemaakt, het reviseren door verschillende stuurhuizen te combineren is wat meestal wordt toegepast. Rest is natuurlijk wel nieuw. Kijk maar eens op de site van Nordicar....duur, maar stuurt wel strak.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2004 10:09 #70729 door
Beantwoord door in topic stuurhuis 1800 es
Je kunt alles vervangen, maar als je geen beschadigingen hebt op de loopvlakken blijft het bij de afdichtingen van in- en uitgaande as en evt. de bronzen bus. Goed te doen allemaal. Omdat bij het vorige stuurhuis van de ES alles krom was, heb ik wel eens opgezocht wat as en worm kosten: veel geld, maar nog wel te koop. Zelf heb ik uiteindelijk een goede 2e hands gevonden voor aanzienlijk minder dan de kosten van as en worm.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2011 14:57 #108358 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic stuurhuis 1800 es
Een oud topic opgesnord, wie heeft er hedendaags ervaring met de stuurhuizen?

Degene in de 1800 heb ik niet zo'n goed gevoel over, hij lijkt een beetje wollig te sturen, terwijl de stelschroef niet losser moet. Daarnaast lekt hij olie, tijd voor een revisie OF een andere.

Nu hebben we nog een aantal stuurhuizen van een amazon liggen. Kan ik die gebruiken? Volgens mij zijn alleen de armen anders, iemand hier ervaring mee? Wat zijn goede revisie adressen voor deze stuurhuizen? Het moet gelijk wel met wormwiel gedaan worden, anders schiet het niet op. (of ik haal alle stuurhuizen open en zoek een goed wormwiel.)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2011 15:52 #108359 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic stuurhuis 1800 es
Hallo Boele,
voor je 1800E kun je geen amazon of ouder 1800 stuurhuis gebruiken vanwege de speciale veiligheidsconstructie ter voorkoming dat de stuurbuis bij een aanrijding naar binnen gedrukt wordt (vergelijk maar eens met de kombi: bij 1800E telescopisch in plaats van langs elkaar schuivend), of je moet de stuurkolom naar de vroegere 1800-versie ombouwen (maar dan zijn er ook diverse andere aanpassingen nodig).
Heeft het stuurhuis speling of wat bedoel je met wollig sturen? Ik weet wel iemand die 1 of 2 complete wormwielsets te koop heeft, maar goedkoop zullen ze waarschijnlijk niet zijn. Ik heb niet in het onderdelenboek gekeken wat hetzelfde is bij de diverse modellen, deze onderdelen zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn bij de amazon, mischien alleen de stuurbuis anders?
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2011 12:35 #108422 door Boele Braaksma

"R.W. Dortangs" schreef:
Hallo Boele,
voor je 1800E kun je geen amazon of ouder 1800 stuurhuis gebruiken vanwege de speciale veiligheidsconstructie ter voorkoming dat de stuurbuis bij een aanrijding naar binnen gedrukt wordt (vergelijk maar eens met de kombi: bij 1800E telescopisch in plaats van langs elkaar schuivend), of je moet de stuurkolom naar de vroegere 1800-versie ombouwen (maar dan zijn er ook diverse andere aanpassingen nodig).
Heeft het stuurhuis speling of wat bedoel je met wollig sturen? Ik weet wel iemand die 1 of 2 complete wormwielsets te koop heeft, maar goedkoop zullen ze waarschijnlijk niet zijn. Ik heb niet in het onderdelenboek gekeken wat hetzelfde is bij de diverse modellen, deze onderdelen zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn bij de amazon, mischien alleen de stuurbuis anders?
succes, Rudi

Hoi Rudi,

Ik heb in de onderdelenboeken gekeken bij Amazon (b20) en bij de 1800 (B18/B20)
Nummers verschillen wel:
-Amazon -250135 / 250136
-1800 - 250085 / 250144

Toch lijken ze identiek, op de telescopische stang na. Ga er binnenkort toch maar eens 1 van een Amazon uit elkaar halen, kijken of ik de stang over kan zetten op die van een 1800.

Wat ik met wollig sturen bedoel is dat ik het gevoel heb dat er een rubber schijf verwringt tijdens het draaien, en nee dat gebeurd niet met de hardy-schijf ;)

Als ik het stuurhuis strakker stel, dan gaat hij zwaar draaien. Lijkt me niet goed.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2011 22:53 #108440 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stuurhuis 1800 es
Hoi Boele,
Dat wollig sturen kan ook door de onderste fusee en triangelrubbers komen.
Recent de voortrein van mijn 144-S voorzien van nieuwe fusees en triangelrubbers, een wereld van verschil.
Gemonteerd en op zijn wielen valt dit niet zo op, echter de linker onder fusee zat gewoon helemaal los...

Die stuurhuizen zijn volgens mij allemaal hetzelfde qua wortel, wellicht moet er wat laswerk worden verricht, moet toch passend te maken zijn.
Ik ga nog een stuurbekrachtiger inbouwen in de 144-S, de originele, na veel zoeken er een gevonden.
Het stuurhuis is anders qua bouten (in een vierkant) dan de 164 (rechthoek).

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2011 23:58 #108445 door Boele Braaksma

"Ed van der Zee" schreef:
Hoi Boele,
Dat wollig sturen kan ook door de onderste fusee en triangelrubbers komen.
Recent de voortrein van mijn 144-S voorzien van nieuwe fusees en triangelrubbers, een wereld van verschil.
Gemonteerd en op zijn wielen valt dit niet zo op, echter de linker onder fusee zat gewoon helemaal los...

Die stuurhuizen zijn volgens mij allemaal hetzelfde qua wortel, wellicht moet er wat laswerk worden verricht, moet toch passend te maken zijn.
Ik ga nog een stuurbekrachtiger inbouwen in de 144-S, de originele, na veel zoeken er een gevonden.
Het stuurhuis is anders qua bouten (in een vierkant) dan de 164 (rechthoek).

Hoi,

Alle fusees zijn nieuw icm PU bussen! Ik ga as weekend eens een stuurhuis uit elkaar halen. Heb er drie gevonden. Zo op de hand voel ik geen speling, slechte stukken.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2011 23:22 #109208 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic stuurhuis 1800 es
Het wollige gevoel herken ik wel, ook als je bussen allemaal goed zijn stuurt de E wat indirect en zelfs bij een strak afgestelde moer geeft dit een ander gevoel dan de modernme wagens met stuurbekrachtiging.

Mijn E lekt ook, dat is het grootste probleem en heb net een revisie setje gekocht.
Nu heb ik ook een ES staan, ik wilde de slijtage meten en de truuk welke Nordicar uithaalt (wormwieln uitwisselen) proberenm te doen.

Mooi werkje voor in de winter als ze toch in het hok staan.
Wellicht kunnen we dit samen doen, hebben we 3 stuurhuizen, moet toch wel twee goede kunnen opleveren, misschien wel drie. Heb deze klus nog niet eerder gedaan, de torque meter heb ik en de pully trekker ook.
Wat ik lees in Haynes is dat je de positie van de as moet markeren, zal nog twee revisie setjes bestellen.
Mijn buurman heeft laatst de bus van de Pitman arm erin geperst dus alle gereedschappen voorhanden.

Wanneer heb je de stuurbox eruit en zullen we dit doen in Arnhem ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2011 23:33 #109210 door Boele Braaksma

"Ed van der Zee" schreef:
Het wollige gevoel herken ik wel, ook als je bussen allemaal goed zijn stuurt de E wat indirect en zelfs bij een strak afgestelde moer geeft dit een ander gevoel dan de modernme wagens met stuurbekrachtiging.

Mijn E lekt ook, dat is het grootste probleem en heb net een revisie setje gekocht.
Nu heb ik ook een ES staan, ik wilde de slijtage meten en de truuk welke Nordicar uithaalt (wormwieln uitwisselen) proberenm te doen.

Mooi werkje voor in de winter als ze toch in het hok staan.
Wellicht kunnen we dit samen doen, hebben we 3 stuurhuizen, moet toch wel twee goede kunnen opleveren, misschien wel drie. Heb deze klus nog niet eerder gedaan, de torque meter heb ik en de pully trekker ook.
Wat ik lees in Haynes is dat je de positie van de as moet markeren, zal nog twee revisie setjes bestellen.
Mijn buurman heeft laatst de bus van de Pitman arm erin geperst dus alle gereedschappen voorhanden.

Wanneer heb je de stuurbox eruit en zullen we dit doen in Arnhem ?

Hoi Ed,

Leuk!

1 probleem, de 1800 staat gestald. Ik ga eens kijken of ik nog een 1800E stuurhuis heb liggen. Anders kan ik hem pas halverwege februari demonteren.
Stond er laatst een op marktplaats, even opzoeken.

Sowieso lijkt het me leuk om het samen te doen. Desnoods help ik met de jouwe, en onthoud ik het zodat ik het tzt thuis ook kan doen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD