tip 1, bilsteins achter onder de combi

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2004 19:34 #54127 door
Ik heb kort geleden de schokbrekers onder mijn Combi vervangen door Bilstein schokbrekers om een wat steviger weggedrag te krijgen, de veren hab ik vorig jaar al vervangen door nieuwe veren met een verzwaarde set achter om te compenseren voor de gastank en de hutkoffer met gereedschap. <br>De schokbrekers vóór zijn zonder problemen te krijgen, de schokbrekers achter zijn er echter niet meer. Wel zijn er oppompbare schokbrekers maar ik was niet geïnteresseerd in een andere hoogte maar een stevigere demping, dat was dus geen optie. De oplossing was om Bilstein schokbrekers voor een 245 te gebruiken. Met hulp van Martens heb ik uitgeprobeerd of het past en werkt en het is geniaal. De auto gaat stukken beter door bochten en over verkeersdrempels. De lange bochten op de snelweg komt hij redelijk strak door, hij helt nog wel sterk over maar daarvoor moet ik steviger torsiestangen monteren, even doorsparen. De vering/demping is eigenlijk stukken comfortabeler geworden.<br>Om de dempers om te bouwen moet je de originele rubber bussen uit de dempers te persen omdat het get een milimeter te klein is. Met een bankschroef gaat dit eenvoudig. In de originele rubber bussen zit een metalen huls. Alleen de huls eruit halen is geen optie omdat het gat dat overblijft zonder die huls kleiner is dan het gat met huls er in, rubber kan behoorlijk samengeperst worden. Daarna zet je er rubber combi bussen in terug en that's it. Instant bochtenplezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 11:04 #71135 door
Beantwoord door in topic tip 1, bilsteins achter onder de combi
Wietse, nog een aanvullende tip: ik heb bij de Brezan rubber "veerhulpen" gekocht. De naam is wat misleidend, maar ze helpen wel. Ze voorkomen het verder doorslaan van de veer en bij mij had dat hetzelfde effect als door jou beschreven; een veel betere wegligging. Bovendien staat ie achter iets hoger op zijn pootjes wat ik wel mooi vint (spelfoutje).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2004 11:24 #71134 door
Beantwoord door in topic tip 1, bilsteins achter onder de combi
Wietse,
dat is goed nieuws, heb nooit geweten dat de 245 schokbrekers toepasbaar zijn op Amazon Combi. Was altijd nog op zoek naar steviger demping, maar voor de Combi kun je niets anders kopen dan die softe Monroe-dingen! Het is ook mogelijk om in plaats van rubebr bussen van die high-tech kunststof bussen te monteren. Het schijnt dat dat ook een wereld van verschil maakt in wegligging. De eerste stap naar betere wegligging zou kunnen zijn om alle bussen in de ophanging hiervoor te vervangen, maar da's een prijzige toestand. Bij o.a. kgtrimning.se kun je die dingen bestellen, maar voor het vervangen van ALLE rubbers voor die kunststof bussen zou totaal rond de 400 euro kosten dacht ik. Bij gedeeltelijk steeds vervangen, van onder andere schokdempers, kun je dit uiteraard spreiden. Bedankt voor de goeie tip. De volgende schokdempers worden dus de sportieve Bilsteins voor 245!

Groeten,
Leon de Wit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-12-2004 16:13 #71133 door
Beantwoord door in topic tip 1, bilsteins achter onder de combi
Heb inmiddels gasdempers van een 245 onder de combi gepast en tataaaa!! het werkt. De rubber bussen hoeven niet eens uitgewisseld te worden. Als je de stalen bus uit het rubber van de 245 kunt krijgen (in de bankschroef, met smeermiddelen en waterpomptang) dan past de demper er zo op! Verschil is duidelijk, maar dit was even een noodgreep (ik had de gasdempers nog liggen) en de Bilsteins of adjustable Koni's moeten er ooit komen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.