stuurbekrachtiging

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 08:33 #54123 door
stuurbekrachtiging is gemaakt door
ik ben een supernieuw clublid.. ik heb een p1800s uit 1964 gekocht, en daar zou ik ontzettend graag stuurbekrachtiging in laten bouwen... nordicar vraagt een vermogen... wie weet een ander, goedkoper adresie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 13:39 #71150 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
Ik heb hier in het verleden ook naar gezocht (voor een Amazon combi met brede sloffen). Nordicar vertelde mij destijds het inderdaad gedaan te hebben voor een P1800, maar raadde het af (zweverig stuurgedrag bij hogere snelheden, aanpassingen aan carrosserie/motorruimte nodig, etc). Vandaar waarschijnlijk hun hoge prijs : het is een hoop werk en mogelijk niet het resultaat dat je verwacht. Ik heb bij Toncar (Berkel&Rodenrijs) gezien dat zij het in een Amazon combi ingebouwd hadden op speciaal verzoek, maar ook zij ontraden het (destijds althans) om vergelijkbare redenen. Verder weet ik nog iemand die bezig geweest is (of nog is?) om e.a. zelf te ontwikkelen - misschien moet je hem eens vragen (riddervolvo@wanadoo.nl - hoop dat hij hier geen bezwaar tegen heeft ......). En anders ....... wat zwaarder sturen bij parkeren went vanzelf, na verloop van tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-11-2004 19:18 #71149 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
Het is niet alleen veel werk maar ook is het een probleem een geschikte donorauto te vinden.
De 144 GLE en de 164 hadden powersteering en deze zijn in principe geschikt.
Latere versies kunnen ook maar vereissen veel meer slijpwerk aan de carosserie.
Ook is het verstandig, gezien de grotere krachten, verstevigingen aan te brengen (Lassen)
In welk deel van NL woon je ?
Ik weet in Friesland en in Hengelo 1800ES'en met stuurbekrachtiging, het verhaal van zweverig sturen acht ik een fabel.
Wel is het zo dat ESsen iets bredere banden hebben dan de S, 165/15 tegen 185/15

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2004 09:24 #71148 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
"De 144 GLE en de 164 hadden powersteering en deze zijn in principe geschikt"
<br>
Even een opmerking: De 164 heeft een totaal ander stuurhuis. Veel groter en lomper. Dat gaat dus helaas niet zomaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2004 09:27 #71147 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
Stuurbekrachtiging is zeker handig bij het parkeren en als je heel langzaam rijdt. Zo gauw je echter wat snelheid hebt maakt het weinig meer uit. De truc bij parkeren is te zorgen dat je gang blijft houden. Inderdaad is het lastig als je op de vierkante centimeter aan het verplaatsen bent met nul snelheid. Aan de andere kant levert stuurbekrachtiging extra bandenslijtage op omdat de banden vaak gedraaid worden op het asfalt zonder gang.Ik denk ook niet dat het erg goed is voor de stuurinrichting. Met name het draaien van de wielen zonder snelheid moet m.i. extra krachten op de slijtplekken geven. Ik heb lang getwijfeld over de aanschaf van een Amazone vanwege het ontbreken van die stuurbekrachtiging en het vermeende zware sturen. De praktijk valt vind ik reuze mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-11-2004 15:49 #71146 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
Klopt inderdaad, het stuurhuis van een 140 is ietwat kleiner dan van 164, maar een 140 heeft 4 bevestigingsgaten die op een totaal andere plaats zitten dan bij Amazon/P1800. Een 164 huis heeft ook 4 gaten, maar de steek van deze gaten is een stuk groter dan van 140. Niet zomaar in te passen dus. Indien je gaten op de gode plaats boort in de balk waar het stuurhuis aan zit, en in die gaten bussen last, kun je het wel monteren. Zo zien de originele bevestigingspunten er ook uit. Ik heb net zelf powersteering in mijn 140 gezet, maar dat wil ik nooit meer kwijt! Zeker niet met 195 banden. Het is dus echt wel mogelijk, maar je moet er even rustig voor zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2004 21:05 #71145 door
Beantwoord door in topic stuurbekrachtiging
heb ervaring met een sturbekrachtiging in een 145. Inmiddels heb ik het er weeruitgebouwd. Ik verlang er niet naar terug (systeem is alleen leuk bij inparkeren maar bij hogere snelheden krijg je het idee dat je op een ijsbaan rijdt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.