uitlijnen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 21:41 #53984 door
uitlijnen is gemaakt door
(Nu echt). Bij de laatste APK van mijn Amazon uit 1968 zijn de rechter 'steering rod' en de linker voorband vervangen. Sindsdien trekt de auto sterk naar links. Aangezien ik de 'steering rod' bij het VOD gehaald heb en doorgaans een standaard afmeting (lengte) heeft, vermoed ik dat het euvel door de nieuwe band wordt veroorzaakt.
Hoe kan ik mijn wagen uitlijnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2004 22:43 #71903 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Ik denk niet ,dat het door de nieuwe band komt,tenzij de maat van de band anders is dan van de andere band.Dat zou ik eerst controleren.Je moet eerst zeker weten ,dat er nergens meer speling in de voortrein zit.Dan moet je de auto goed laten uitlijnen,bij een bedrijf,dat niet alleen het toespoor afstelt,maar ook castor en camber controleert en bijstelt.Dat is niet zo maar even gedaan!!!!Het castor moet zijn 0 tot 1 graad ,het camber 0 tot 1/2 graad ,het toespoor moet zijn 0 tot 4 mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 08:56 #71902 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Net als de andere reactie denk ik niet dat het aan je band ligt, maar eerder aan je stuurstang (steering rod).
Zodra je iets aan je stuurinrichting veranderd is uitlijning noodzakelijk.
Zelf denk ik dat alleen uitlijning voeldoende is daar er niets is veranderd aan je camber en castor.
Zoek een bedrijf dat ervaring heeft met oldtimers mijn ervaring is datde meeste moderne uitlijn coputers hebben geen gegevens over oude volvo's.
Als je een beetje handig bent kan je ook de afstand meten tussen de voorwielen.
Je meet dan aan de voor- en achetkant van de velg, en stelt de stuurstang zo in dat je aan de achterkant van de velg 1 a 2 mm minder meet.
Doe dit al jaren bij mijn 145 zonder slijtage aan banden na problemen bij het laten uitlijnen bij een "expert".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 09:58 #71901 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Zoals al gezegd zal je probleem bij de uitlijning liggen. Waarschijnlijk te veel uitspoor. Ga dus naar een uitlijnbedrijf, of kijk ook even op www.tinustechniek.tk onder Amazon en Uitlijning. Daar staan wat tips hoe je zelf een en ander kan checken en stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 10:00 #71900 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Kijk ook eens op de website van Ben Flierman
www.tinustechniek.tk
Ik heb ook voor een modernere uitlijning gekozen en het resultaat is een veel betere wegligging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 12:35 #71899 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Ik heb mijn combi bij een bandenfirma laten uitlijnen nadat ik de ophanging had voorzien van nieuwe bussen. Ze hadden de gegevens nog altijd beschikbaar. De monteur zei dat hij nog nooit een auto had gehad die zo verkeerd stond(hij reed inderdaad een beetje zoekerig), maar hij vond het wel leuk omdat hij alles nog kon afstellen. Bij moderne auto's nog wel eens anders. Kosten:40€.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 19:17 #71898 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Hoe verklaar je dan dat de auto nu opeens zo naar links trekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 19:21 #71897 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
De meeste Volvo dealers en goede garages kunnen zonder veel moeite aan de gegevens komen om de uitlijning af te regelen, toespoor is een kwestie van meten.
Op afsteldagen zou dit wellicht mogelijk zijn om te controleren, af regelen is vaak wat tijdrovend maar dan heb je een indicatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 19:51 #71896 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
indien iemand nog een goed uitlijnadres zoekt in het midden/oosten van het land: Ronden Banden in Doetinchem; daar loopt een uitlijner rond die de afstelgegevens van de Amazon uit zn hoofd kent en mijn Amazon uitstekend heeft uitgemeten en uitgelijnd, niet alleen maar de sporing, maar ook camber, caster, achteras en kpi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2004 22:07 #71895 door
Beantwoord door in topic uitlijnen
Wat is er vervangen ,een stuurstang of een spoorstangkogel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.