uitlijnen pv

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 01:14 #53973 door
uitlijnen pv is gemaakt door
Na de voorwielophanging volledig te hebben vernieuwd zal ik hem/haar moeten laten uitlijnen. Nu heb ik op enkele sites artikelen gevonden waarin men, voor de amazon, adviseert om andere waarden te gebruiken voor caster, camber en toe-in dan oorspronkelijk door Volvo opgegeven. Dit omdat moderne banden een andere uitlijning mogelijk maken.

Geldt dit ook voor de PV en zo ja, wat voor waarden zou ik kunnen aanhouden? Ik geef de voorkeur aan een verbetering in de rechtuitstabiliteit, dus denk aan verhogen van de caster en een "hogere" negatieve camber en een toe-in van 0.

Bij voorbaat dank voor reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 10:34 #71971 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Of bij andere waarden een betere wegligging het gevolg is durf ik niet te zeggen, ik zou de waarden van de fabriek aanhouden.
Je weet toch wel dat je een speciale sleutel moet hebben voor het verdraaien van het exentriek in de bovenste draagarm, uitlijn jongens hebben deze sleutel niet en dan wordt het erg lastig.
Vr. Gr. kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 16:37 #71970 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Er zijn wel degelijk uitlijnbedrijven met de juiste sleutels voor de PV/Duet. In NH ken ik twee goede adressen: de Egel in Hoorn, en Wecar in Haarlem. Mijn Duet heeft de standaard instellingen. Een goede banden spanning, niet te laag, is ook belangrijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 19:34 #71969 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
<p>
Het zou kunnen zijn dat moderne banden een andere uitlijning mogelijk maken, maar ik betwijfel of iemand met een PV dat zo tot in de finesses heeft uitgevogeld, dat daar een advies uitrolt wat leidt tot een merkbare verbetering. Wat je wilt is een verbetering van de rechtuitstabiliteit. Dat is wat ik ook wil met mijn PV (wie niet...?). Het aanbrengen van een IPD-stabilisatorstang aan de voortrein (eventueel ook nog achter) en het monteren van wat bredere velgen (al dan niet met bredere banden) of je originele velgen iets laten verbreden, zetten wat dat betreft meer zoden aan de dijk naar mijn idee. Met een stel goede schokbrekers van bv. Bilstein rondom alsmede een stel verlaagde en progressief werkende veren heb je dan wel zo ongeveer alle mogelijkheden benut die er op dit moment voorhanden zijn. Verwacht echter niet de rijeigenschappen van een moderne auto te kunnen verkrijgen, maar een merkbare verbetering is zeer wel mogelijk. <br>
Voor caster en camber zou ik gewoon de voorgeschreven waarden aanhouden, Toespoor moet echter 5 mm zijn bij het gebruik van bredere velgen. Waarom dat zo is, merk je wel als je de door de fabriek aanbevolen waarde van 0 tot 3 mm aanhoudt.... ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 20:37 #71968 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik me maar aan de voorgeschreven waarden houd. Waarschijnlijk gaat een juiste afstelling icm vernieuwde onderdelen al veel opleveren.

Ik heb overigens de ipd-stabilisatorstangen v+a en bilstein dempers v+a aangeschaft maar zit nog steeds te twijfelen over bredere velgen. Originele brede Volvo velgen zijn schaars, de optie van het velghart lassen in een 6 inch breed velgbed lijkt mij te breed voor de PV en over het verbreden van bestaande velgen door er een strook tussen te lassen lees ik nooit positieve verhalen?

Hoe zit het met met aanlopen tegen het scherm bij inveren van het achterwiel bij montage van een brede (5,5 of 6 inch) velg en band?
Of zit de extra breedte meer aan de binnenzijde? (ik weet niet hoe ik dit anders moet formuleren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 21:52 #71967 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
<p>
<i>over het verbreden van bestaande velgen door er een strook tussen te lassen lees ik nooit positieve verhalen</i> <p>

Nu dus wel. Ik heb dit op verschillende klassiekers laten doen de laatste twee decennia. Nooit problemen mee gehad, maar het moet wel vakkundig gebeuren. In Vinkeveen zit een zeer oude, maar ook zeer geroutineerde expert op dat gebied (van der Mik). Op een dergelijke manier verbrede velgen zitten o.a. onder mijn 54er Morris Minor (1275 cc, 80 pk), waar ik sindsdien 65.000 km mee heb gereden. Als laatste bij mijn PV444/B20 laten doen, de originele 4” wielen 1” verbreed (kan alleen naar buiten toe) en daarop 165-15 banden. Waarschijnlijk was 185-70 beter geweest voor nog meer stabiliteit. <br>
Bij het Brickboard-forum - zie ook: www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=882589 - zit iemand met een PV544 waaronder ARE 6” lichtmetaal zit, voorzien van 205-55-15 banden. Is m.i. vragen om aquaplaning, maar de man is een mooi weer rijder (zoals zovele...). Beweert nergens problemen mee te hebben (wel met 205-65-15). Voorwaarde is wel dat de “”backspace” niet meer is dan 3 3/8 inch, anders gaat de voortrein aanlopen. De meeste lichtmetalen velgen kunnen daar niet aan voldoen.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2004 23:00 #71966 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Wel bedankt, je hebt mijn interesse gewekt. Ik zal mijnheer van der Mik eens bellen, is het W vd Mik aan de Kievitslaan? Heeft hij een bedrijf of doet ie dit aan huis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-12-2004 08:20 #71965 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
<p>
Klopt. Bedrijf(je) is aan huis voorzover mij bekend. Tel. 0297-261777.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-12-2004 19:49 #71964 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Nee ,dit is niet aanzijn huis.Hij woont daar niet zelf ,maar werkt alleen achterin die schuur.Het telefoonnummer klopt .Het is in Vinkeveen Ter Aaseruwe 1 Als je het goed afspreekt kun je er ook op wachten!!Ik ben r alverscheidene malen geweest.Zorg wel dat de velgen niet te roestig zijn en neem een extra velg mee,voor het geval hij er éen afkeurt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-12-2004 20:00 #71963 door
Beantwoord door in topic uitlijnen pv
Het moet wel naar buiten worden verbreed ,anders raakt de velg bij ama de remklauw en bij pv het fuseestuk.Over die Ipd stang voor ,merk ik op ,dat ik al een paar keer heb gezien ,dat daardoor de bevestiging was uitgescheurd.Deze kun je beter erst verstevigen.Er was met die wagens overigens wel rally gereden en niet zo zachtzinnig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.