velg lek

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 17:13 #53691 door
velg lek is gemaakt door
Na alle problemen die ik met mijn verbrede velgen heb gehad heb ik er weer een nieuwe bij.
Ik heb ze namelijk tweede hands gekocht en daarna laten stralen en spuiten. Nu zitten er nieuwe banden op. Dit weekend zag ik dat één band helemaal plat was. Opgepompt en met zeepsopwater gekeken waar hij lijkt. Bij de band geen problemen, maar volgens mij is de velg lek. Veel geld wil ik aan deze velgen niet meer uitgeven, maar is er een soort goedje waar je je velg mee kan repareren? Lassen is niet echt meer een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 17:28 #73542 door
Beantwoord door in topic velg lek
Je zou er ook een binnenband in kunnen laten zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 19:11 #73541 door
Beantwoord door in topic velg lek
Ik heb eens ff ge-Googled en zie verscheidene waarschuwingen omtrent het oplossen van dit probleem middels een binnenbandje. Ik citeer: Indien een velg voorzien is van een tubeless band, dan sluit deze in principe af ten opzichte van de band. Als dat afdichten niet goed gebeurt, dan kan men dus een binnenband monteren. Niets garandeert echter dat de
velg-band combinatie steeds lekt. Er kan dus lucht "gevangen" komen te
zitten tussen binnen- en buitenband. Er bestaat een risico op een klapband,
wanneer deze lucht verhit geraakt (door wrijving bv.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 19:22 #73540 door
Beantwoord door in topic velg lek
OK, heldere redernatie.
Deze gaat volgens mij alleen op als er ook een ventiel behorend bij een tubeless velg+band gemonteerd is.
(Of natuurlijk als het ventiel van de binnenband net zo goed afsluit).

Bij mijn huidige velgen hebben ze er zelfs speciale grote tubeless ventielen in moeten zetten. Dus ik denk dat in zo'n geval een binnenbandventiel niet hermetisch afsluit.

Maar goed, je zou even kunnen passen met een binnenband in je ventielgaten en kijken of je het aandurft.
't is in elk geval een goedkope oplossing.
Maar moet ook geen duurkoop (klapband) worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 19:53 #73539 door
Beantwoord door in topic velg lek
de binnenband in een tubeless band geeft slijtage aan de binnenband, ik heb in mijn vorige auto zeer regelmatig lekke banden gehad door het doorschuren van de binnenband.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 19:57 #73538 door
Beantwoord door in topic velg lek
ok, even alles op ee rijtje:
Kijk eerst waar het lek precies zit, er is maar één manier om dat goed te controleren en dat is de band/wiel combinatie bij een wat grotere bandenboer in een speciale dompelbak te leggen en dan zie precies waar het lek zit.
Is de band lek, dan repareren of vervangen.
Sluit de band niet goed op de velg, dan schoonmaken en opnieuw monteren.
Is het ventiel lek, dan gat goed schoonmaken en ontbramen en een nieuw ventiel plaatsen.
is het wiel lek, dan kan je overwegen er nog een klein lasje aan te wagen, er is immers toch al aan gelast en zo groot zal het lek ook niet zijn; alle andere middelen bezwijken vroeg of laat onder de 3 bar werkdruk van de band.
En dan een binnenband:
Als er sprake is van een brede band (195 mm en breder) en een brede velg (6 inch en breder) dan is er kans op "tussenlucht". Dat is lucht die tussen binnen- en buitenband blijft zitten tijdens het oppompen. Als deze tussenlucht niet meer kan ontsnappen via het ventielgat, dan kan de binnenband tegen de buitenband gaan klapperen en gaat tzt kapot. Deze tussenlucht is te voorkomen door de band met beleid, in kleine stukjes op te pompen en steeds de tussenlucht gelegenheid te geven te ontsnappen, bv door het ventiel steeds even naar binnen te duwen en de hiel van de band steeds even van de velg te drukken; een goede vakman met geduld is wel nodig. Mocht je in de buurt van Arnhem komen, dan wil ik je er graag mee helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 21:54 #73537 door
Beantwoord door in topic velg lek
Ik had ook al gelezen op internet dat binnenbanden niet geschikt waren voor in tube-less banden. Om er helemaal zeker van te zijn dat de velg lekt zal ik binnenkort nog een keer zeepsop op dezelfde plek smeren om te kijken of er nog steeds belletjes ontstaan. Ik woon in Hengelo (Ov) dus Arnhem is redelijk in de buurt. Het is trouwens een 5,5J velg met bandenmaat 195/ik dacht 65-R15.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2005 23:40 #73536 door
Beantwoord door in topic velg lek
Hoi, heb hetzelfde probleem gehad. Heb het opgelost door bij de fietsenmaker een lap rubber te kopen om fietsbanden te plakken. Dit wordt in vellen van 15x15 verkocht. Met Bisontix vastgezet, of iets dat hecht op rubber en metaal, dus geen fietsbandenlijm. Het lek zit waarschijnlijk ergens in de las en met een dompelbad is dat snel gevonden. Het rubber plak je dan aan de binnenkant van de velg en is dan onzichtbaar. Ik heb er vier jaar zonder problemen mee gereden. Heb nu een set minilites.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2005 09:53 #73535 door
Beantwoord door in topic velg lek
Volgens de plaatselijke bandenboer hier kun je rustig een binnenband monteren als een tubeless niet goed afsluit. Ik had het probleem met turbovelgen van een 245 die aan de binnenkant nogal gecorrodeerd waren. Uiteindelijk de velgen toch maar onder handen genomen, maar een binnenband monteren had ook gekund.
Overigens zaten er ook binnenbanden in toen ik hem kocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.