stuurwiel borgen?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 22:59 #53678 door
stuurwiel borgen? is gemaakt door
Een paar weken terug de schrik van mijn leven: ineens had ik het stuur los in mijn handen. Gelukkig reed ik maar stapvoets en kon ik zonder problemen stoppen. Maar vlak daarvoor reed ik nog 100 op een bochtige weg... Enfin, met wat kunstgrepen naar huis gereden en daar de boel open geschroeft. Het bleek dat die grote moer helemaal los getrild was. Dus vast gedraaid en verder gereden. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde toch af en toe gekeken of ie nog goed vast zat. En blijkt dat hij toch iedere keer weer een beetje los komt. Moet die moer niet op de 1 of andere manier geborgd worden? Aan weerszijde van de moer zie ik wel 2 gaten met schroefdraad. Horen daar bouten in? Zo ja, welk soort schroefdraad is dat? Het gaat om een standaard ama stuur, mj 65. Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 08:15 #73597 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Onder de moer hoort een borgring te zitten met daaraan 2 lipppen, deze kan je aan een kant naar de zeskant buigen en de andere naar de uitsparing eronder.
Op deze manier kan de moer niet meer los trillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 08:55 #73596 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Levensgevaarlijk, inderdaad Wat Sjaak zegt klopt Als aanvulling: de twee gaten dienen om een stuurtrekker in te draaien, mocht het stuur erg vast zitten. (heb jij geen last van!) Het is engelse draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 09:58 #73595 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Kan het ook zijn dat late Amazons een borgmoer hebben i.p.v. een borgring met een gewone moer? Dat eerste zit op mijn 1970 Amazon. <br>
De twee schroefgaten zijn inderdaad voor een stuurtrekker. Want het kan zo zijn dat je een stuur er zelfs met twee man niet van de spiebaan afgeschoven krijgt (zoals bij die van mij, bijv.).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 11:19 #73594 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Dat is goed mogelijk, deze kun je maar 1x gebruiken ! Ik weet niet of dit origineel is.
Veiligste is de borgring met 2 voeitjes die je eromheen buigt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 15:16 #73593 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Bedankt! Gauw bestellen dat ding dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2005 12:25 #73592 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
In één van de technische bulletins van Volvo staat dat ze gestopt zijn met de borgring en dat de borgmoer met een bepaald koppel aangetrokken moet worden. Dat zou voldoende moeten zijn. Welk koppel weet ik zo even niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2005 20:18 #73591 door
Beantwoord door in topic stuurwiel borgen?
Hallo Mark,
Het moment waarmee de stuurwielmoer moet worden vastgezet,is bij mij ook niet bekend. Maar ik zou je adviseren de schroefdraad te ontvetten, daarna een paar druppels Loctite op de schroefdraad te doen en dan de moer stevig vast te draaien. Laat je eerst ook een druppel vallen op de `splines` van de stuurwielas dan moet je als je het stuur weer wilt demonteren zeker een stuurwieltrekker hebben.De twee schroefdraadgaten zijn er dan voor om het stuurwiel met een trekker te kunnen verwijderen. De draad daar in is 5/16 - 18 UNC. De tophoek van de draad is 60 graden. Niet erg Engels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.