"gereviseerd" stuurhuis

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2005 19:43 #53525 door
"gereviseerd" stuurhuis is gemaakt door
<p>
Zoals ik al eerder heb laten weten, irriteert mij de zijwindgevoeligheid van mijn PV444. Des te harder het waait, des te groter de ergernis. Het is toch te zot dat je een auto maar beter niet kunt gebruiken als het stormt, ook al is ie dan van 1952? <br>
De plaatselijke garagehouder probeerde mij uit te leggen dat teveel speling op het stuurhuis daar ook een belangrijke rol in speelde. Hoewel ik mijn twijfels hield, eigenlijk ervan overtuigd dat de ongunstige hoogte-breedte verhouding van zo’n Katterug de grootste boosdoener is, heb ik toch dat stuurhuis laten reviseren via de firma Nordicar (zij besteden dat uit). Er zijn namelijk ook Katterug-rijders die durven te beweren dat hun auto in het geheel niet zijwindgevoelig is. Toch weiger ik vooralsnog deze lieden te geloven....
<p>
Na vier weken niet rijden en 350 euro betalen zit het “gereviseerde” stuurhuis weer in de auto, maar het teveel aan speling, althans die in het stuurwiel in de rechtuitstand, is nog even groot. Het lijkt er veel op alsof er alleen een lagertje en een keerringetje zijn vernieuwd, de boel is schoongemaakt en de buitenkant keurig zwart is gespoten, maar aan de worm lijkt niets te zijn gebeurd. <br>
Om te beginnen zal ik nu eerst maar eens een specificatie van de nota opvragen, maar daar wordt het natuurlijk niet anders van. Opmerkelijk in dit verband is hetgeen ik te horen kreeg van Martens Autoparts, die deze stuurhuizen in Engeland laat reviseren, omdat het daar tenminste goed gebeurt en ook de worm aangepakt wordt, zodat na 20.000 a 30.000 km een revisie niet weer opnieuw hoeft plaats te vinden. Dat zou je staan te wachten bij een in NL gereviseerd stuurhuis, maar volgens mij ben ik daar nu na 0 km al aan toe. Dat Engelse alternatief kost dan weliswaar 100 euro meer, maar ik heb er nu al spijt van dat ik daar niet direct voor heb gekozen. <br>
Misschien zijn er anderen die hier hun voordeel mee kunnen doen.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2005 23:18 #74391 door
Beantwoord door in topic "gereviseerd" stuurhuis
Zonder partij te willen kiezen een opmerking mijnerzijds; in oktober heb ik 3000 km in een PV444 '53 gereden.
De diagonaal banden er onder, welliswaar nieuw maar.....GEEN centje pijn, rijwind gevoeligheid wat anders dan het moderne blik maar zeker geen zoekend weggedrag.
De worm is maar één onderdeel van het weggedrag en slijt bij een stuurhuis vaak net op een ander punt.
Als je het goed vraagt maakt Nordicar helemaal geen geheim van het feit dat ze verschillende stuurhuizen combineren en "oude" worm en wortel gebruiken.
Je verteld dat er niets aan "lijkt" te zijn veranderd maar hoe stuurt de wagen nu ?
In de middenstand moet er enige speling zijn, zo niet dan keert het stuur na een bocht niet meer terug in de middenstand.
Enne....geld is een vervelende bijkomstigheid die een hobby als de onze nu eenmaal kost, daarom doe ik zoveel mogelijk zelf. Kan ik er ook maar een de schuld geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-04-2005 08:23 #74390 door
Beantwoord door in topic "gereviseerd" stuurhuis
Stilstaand en in de rechtuit stand is het normaal dat je het stuurwiel enige cm's heen en weer kunt draaien voordat het echte weerstand gaat geven. Althans, voor auto's met een stuurhuis. Voor zover ik weet is alleen een tandheugelinstallatie (Engels: rack and pinion) vrijwel vrij van speling.<br>
Dat is uiteraard geen excuus voor een gereviseerd stuurhuis waar al meteen teveel speling op zit.
<p>
Een Amazon heeft misschien een wat betere breedte/hoogte-verhouding, maar gevoelloos voor zijwind is die auto ook niet. Met stevige en onregelmatige zijwind ben je daar ook constant correcties aan het uitvoeren om een beetje netjes in je rijstrook te blijven.
<p>
Ik heb geen ervaring met het vervangen van een stuurhuis, de mijne voldoet nog, maar voor Martens Autoparts durf ik m'n hand in het vuur te steken. Oké, ze zijn niet goedkoop, maar de know-how die die mensen hebben is uitstekend. En als zij uitwijken naar Engeland voor revisie, dan ga ik ervan uit dat daar een goede reden voor is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-04-2005 11:09 #74389 door
Beantwoord door in topic "gereviseerd" stuurhuis
In mijn amazon -1965- heb ik inmiddels de bovenste draagarmrubbers en de rubbers van de panhardstang vervangen voor exemplaren van PU rubber. Dit is minder samendrukbaar.
Het resultaat is wel merkbaar maar met stevige zijwind zit ik nog wel te "mennen" om in het juiste spoor te blijven. Inmiddels een reaktiestang van IPD op de kop getikt van 29 mm dik met PU-rubbers. Als deze eronder zit moet het een stuk beter zijn.
Hoe deze construktie bij een PV zit heb ik geen idee van. Je zou Flok Boer van Nordrive hierover kunnen bellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2005 19:52 #74388 door
Beantwoord door in topic "gereviseerd" stuurhuis
Ik rij al jaren een Duet. Deze is ook redelijk zijwind gevoelig. Een paar jaar geleden met wind kracht 10-11 van Friesland naar Haarlem gereden! We hebben er toen iets langer overgedaan! Ook omdat de ruitenwissers niet op de ruit bleven.

Ik heb geprobeert alle spelingen in de voorwielophanging zoveel mogelijk te beperken. (Stuurstangen. PU bussen bij onderste wielddraagarmen, torsiestaaf rubbers zo stark mogelijk)Speling in stuurhuis zo klein mogelijk afgesteld. Ook de speling in het hulpstuurhuis controleren! Bovendien heb ik voor Koni schokdempers op sterke demping afgesteld. Verder lijkt de bandenspanning (165SR15 banden) niet te laag te moeten zijn. 2,2- 2,5 bar.
Success


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2005 12:18 #74387 door
Beantwoord door in topic "gereviseerd" stuurhuis
Een rot hulpstuurhuis was een paar jaar terug bij onze Amazon Combi ook de boosdoener. Na het vervangen daarvan (een half jaar na het plaatsen van een gereviseerd stuurhuis!) waren de spelingproblemen verdwenen. De zijwindgevoeligheid uiteraard niet, dat is gewoon een gegeven (maar niet zo dat je niet de weg op kunt als het waait!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.