stuurstangen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 13:19 #74684 door
stuurstangen is gemaakt door
Die met een zelfborgende moer zijn meestal moderne met metrische draad. Als er een sleutel 17 op past is het M10. Het stangetje met de draad erop is conisch, en het gat waar het inmoet ook. Voor het vastzetten van de moer even de pen(eventueel ontvetten) goed vast tikken met een plastic hamer en dan de moer aandraaien. Gewoon goed vastdraaien, te vast is niet nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 15:12 #53461 door
Beantwoord door in topic stuurstangen
De stuurstangen (steering rod) van mijn P1800 zitten links vast met kroonmoeren met splitpennen en aan de andere kant met zelfborgende moeren.
Een van die zelfborgende moeren moet ik vervangen. Weet iemand welk schroefdraad dit is? In Haynes staan de stuurstangen alleen maar afgebeeld met kroonmoeren. Verder is mijn vraag hoe vast deze zelfborgende moeren dienen te worden aangedraaid. Als je ze TE vast draait (heb ik gemerkt) gaat het schroefdraad meedraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 16:54 #74683 door
Beantwoord door in topic stuurstangen
Je hebt gelijk het is geen engelse draad, sleutel 17 past erop. Alleen de draad is M10 FIJN. Dat wordt dus weer zoeken geblazen want waar koop je zoiets. De eerst volgende keer maar weer bij het VOD proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 18:36 #74682 door
Beantwoord door in topic stuurstangen
Han, om te weten te komen wat voor draad een bepaalde bout heeft bestaan calibers die men in de draad vd bout kan leggen en aldus vaststellen of het caliber past met de draad op de bout. Deze calibers zijn op dezelfde wijze samengehouden worden als bvb. de schuifcalibers (of "schuifmaten"?) waarmee men bvb. de afstand vd elektroden van een ontstekingskaars of de klepspeling meet. Ze (dus het geheel) zijn te koop bij speciaalzaken voor gereedschappen, en kosten nauwelijks een paar Euro. Ze zijn bijzonder handig en precies (zie verder hieronder). Verder dit: de uiteinden van de stuurstangen links en rechts, zijn gelijk bij Am., P1800, en P1800ES (volgens CDROM). De onderdeelnrs zijn: links: 658431, rechts: 658432. Links heeft linkse draad, rechts heeft rechtse draad. Gemeten dimensies bij nieuwe stukken:
gekartelde moer: 17.1mm (17 metrisch gaat er inderdaad over, alhoewel de kop van een M10 bout 16.9mm meet; 17.1mm zou dus ook kn behoren bij 11/16"=17.46mm), spoed of gang = 1mm (= "fijn"). Ter vergelijking: de dichtstbijliggende engelse bout bij M10 spoed 1mm is: 3/8"=9.52 mm (gemeten dikte met "schuifpasser" van zo'n bout = 9.4mm, kop = 14mm, spoed = 24 gangen per duim. Vastelling: M10 spoed 1mm is op zichtbare wijze niet te onderscheiden van 3/8" spoed 24 gangen per duim (=25.4mm), enkel het caliber geeft uitsluitsel. Voorzichtigheid is dus steeds geboden. Sorry als je het reeds wist vd calibers, dan nuttig voor anderen.
Groeten, Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 19:27 #74681 door
Beantwoord door in topic stuurstangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 19:37 #74680 door
Beantwoord door in topic stuurstangen
Dat is inderdaad een goede tip, van die meetapparaatjes! Zeker als je bedenkt dat sommige engelse maten de metrische zo dicht benaderen. Bedankt Willy voor de uitgebreide uitleg! Fantastisch dat hier zoveel kennis en vakmanschap aanwezig is en dat men ook bereid is die kennis met anderen te delen! Ondanks de CD-rom en Haynes kom ik toch nog regelmatig voor vragen te staan waarop geen antwoord gegeven wordt. Dit Forum is de ontbrekende schakel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2005 20:25 #74679 door
Beantwoord door in topic stuurstangen
Han, wat de onderdeelnrs betreft ben ik daar net fout geweest: de vermeldde nrs waren deze vd uiteinden vd "tie rod" = "parallelstang"; de onderdeelnrs vd stuurstangen ("steering rods") zijn als volgt (met terug gelijk voor Am., P1800 en P1800ES):
links: 658596, rechts: 658597. Gekartelde moer = 16.8mm = zeker voor metrisch M10, diameter draadgedeelte = 9.8mm, spoed = 1mm -> draad is M10 spoed 1mm = "fijn"; uiteraard blijft uitleg ivm op zicht soms niet te onderscheiden gelijk. Groeten, Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.