paralelstang

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2005 08:55 #53452 door
paralelstang is gemaakt door
Betreft een P1800S uit 1964.
Op de tekening is te zien dat de paralelstang van de stuurinrichting welke de beide stuurstangen bedient van boven naar beneden in de gaten is gestoken. Het schroefdraad zit aan de straatkant. Bij mij is dat precies omgedraaid. Kijk je van bovenaf in de motorruimte dan zie je dus eerst het schroefdraad. Mijn vraag is of dat zomaar kan. Op het oog lijkt alsof het niets uitmaakt. Maar zijn bijvoorbeeld die gaten waar de schroefdraden door steken gewoon rond of zijn ze conisch? In dat geval maakt het natuurlijk wel degelijk iets uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2005 11:18 #74722 door
Beantwoord door in topic paralelstang
Han, de gaten waar de schroefdraad door steekt zijn inderdaad conisch; het velengde van de schroefdraden = gladde deel is dus eveneens conisch; de bevestiging kan dus slechts op 1 manier goed gebeuren. Ik ben gaan zien op mijn AMs en dit is als volgt, zowel bij B18 als bij B20 uitvoering:
de moeren vd tie rods = parallelstang zitten bovenaan (dus zoals bij jou), eveneens deze die de stuurstang bevestigt ad paralelstang. Bij nakijken vd tekeningen in de onderdeelboeken van PV544 B18, van AM B18 en van AM B20 blijkt dat 1 en ander niet met de
realiteit correspondeert, ook niet in de tekeningen in de CDROM (bvb bij de stuurstangen (steering rods) wijzen de moeren in dezelfde richting, in de realiteit in tegengestelde richting), waarsch omdat er slechts 1 goede manier is van bevestigen (wegens conisch, ook bij de stuurstangen). Op 1ste zicht zou men denken dat het andersom moet, nl moer onderaan, echter zijn deze moeren gekarteld en moeten dus met splitpen bevestigd worden om te blijven zitten. Dus moer bovenaan kan niet als gevolg hebben dat de parallelstand er zomaar uitvalt.

groeten, Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2005 11:42 #74721 door
Beantwoord door in topic paralelstang
Toch vreemd dat het in de boekjes fout staat. Ik heb hier een zwartwitfoto uit een oud werkplaatsboekje en daarop is duidelijk te zien dat de tie rods OP de stuurstangen ligt. Maar dan zijn er misschien toch verschillende types. In elk geval is mijn type zowiezo eentje met een borgmoer en geen gat voor een splitpen in het schroefdraad. Overigens zie ik nu (stom dat ik daar niet eerder even naar ben gaan kijken) dat het bij mijn Amazone Combi ook met de moeren naar boven zit. Het is dus normaal! Enfin weer een vraagje opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.