voorwielnaaf

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2005 13:14 #53318 door
voorwielnaaf is gemaakt door
Bij het eruit slaan van de voorwiellagerschaal heb ik de naaf beschadigd. Nu moet er een nwe naaf in. Om de remschijf op de naaf te bevestigen zitten de bouten (van de wielbevestiging)geklonken. Hoe krijg je de remschijf los van de naaf en hoe bevestig je deze weer goed gecentreerd op de nwe naaf? Is daar een mal o.i.d. voor? Het betreft een '73 ES

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2005 14:38 #75284 door
Beantwoord door in topic voorwielnaaf
Even onder voorbehoud want ik heb er zelf geen: Bij mijn 740 zit de remschijf ook op een losse naaf. Hij wordt op zijn plek gehouden door een boutje(tegelijk paspennetje voor de velg) en centreert zichzelf op de naaf. Boutje(indien aanwezig) losdraaien en een paar flinke tikken met een nylon hamer en hij valt er af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2005 18:54 #75283 door
Beantwoord door in topic voorwielnaaf
De schijf zit gecentreerd op de naaf door de passtukken op de tapeinden waar de wielmoeren op zitten. Dus gewoon die twee boutjes/schroefjes loshalen, en de schijf moet er af kunnen. Deze kan iets vastzitten door roestvorming, dus inderdaad voorzichtig met een nylon of houten hamer tikken rondom de schijf, dan moet deze loskomen. Succes met de nieuwe naaf voor de ES; deze zijn volgens mij lastig te vinden (is het echt nodig de naaf te vervangen?). Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2005 22:57 #75282 door
Beantwoord door in topic voorwielnaaf
Ik heb ondertussen een nette 2e hands naaf met schijf voor €20,00 op de kop getikt, probleem opgelost. De man waar ik hem van kocht had verscheidene naven met schijf liggen w.o. eentje met bijna nieuwe schijf op de naaf gemonteerd, maar deze was dus niet goed gecentreerd. Zat helemaal los. Is dus wel een probleem om te centreren. De gaten van de schijf lijken wel groter dan die van de naaf. En de bouten zitten zodanig dat je de schijf niet tegen de naaf trekt als je de wielen monteerd. En dat zou je dus wel verwachten. Zit toch echt geklonken volgens mij, of ben ik nou gek?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.