tikken of bonken van vooras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2005 11:12 #53109 door
tikken of bonken van vooras is gemaakt door
Vanochtend toen ik reed hoorde ik een tikkend of eigenlijk bonkend geluid uit mijn vooras/ wielophanging voor (Volvo Amazone 2-deurs 1967). Ik ben maar direct gestopt (was al bijna bij mijn eindbestemming). Ik ga er straks naar kijken, maar wat zou het kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2005 12:12 #76174 door
Beantwoord door in topic tikken of bonken van vooras
kontroleer alle bouten en moeren van bevestiging onderste en bovenste draagarmen, ook van uitlaatpijp en dynamo/alternator;
ga ook na of niet 1 van de assen nr 43 (zie p2554 CDROM) (part nr 658043) los staat: wanneer de bouten nr 51 (part nr 955550) los komen kunnen de dikteplaatjes/vulplaatjes (nr 48 op p2554 CDROM, part nrs 654105,...,658769,...) er uit vallen; daardoor komt de as nr 48 los en ook de bovenste draagarm, waardoor metaal-metaal geluiden kn ontstaan. De bovenste draagarm hangt oa vast aan de as nr 48 die zich in buurt (= links , rechts) vd motor bevindt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2005 16:29 #76173 door
Beantwoord door in topic tikken of bonken van vooras
Beste Bas,
Het bonken kan natuurlijk diverse oorszaken hebben, maar waar ik het eerst aan denk is aan de bovenste draagarm, deze zit met rubberbussen aan de vooras vast, je kunt ze zien zitten in de motorruimte en zijn zeer slijtage gevoelig. kijk daar eerst maar naar, het vervangen van deze rubberbussen is niet moeilijk en makkelijk zelf te doen,het kan ook een fusekogel zijn, zowel de bovenste als de onderste, het vervangen van deze kogels is wat lastiger omdat je er een stukje speciaal gereedschap voor moet hebben.
succes Kees Vos Bennekom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.