stuur inrichting / stuurhuis

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2005 15:35 #53099 door
hallo,
Wie kan mij helpen?!
Ik heb onlangs mijn amazone uit 1965 laten uitlijnen. Toen dit gebeurd was vertelde het garage bedrijf het volgende: op het moment dat de auto de bocht door is, zoeken de wielen niet automatisch de baan van de weg. Je moet dus zelf terug sturen naar de lijn van de weg.
Wie kan mij vertellen waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik zou kunnen doen? de auto is sinds lange tijd weer op de weg, hoe hij vroeger gereden heeft weet ik niet)

Groet Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-08-2005 17:43 #76205 door
Beantwoord door in topic stuur inrichting / stuurhuis
Het minst waarschijnlijk is dat dit aan het stuurhuis ligt, tenzij er geen olie inzit of dat de stelschroef die op het stuurhuis zit heel vast is aangedraaid. Bij mij was het de onderste fusekogel als gevolg van een kapot rubber hoesje. Dit is pas goed te constateren door de fuse los te nemen. (fusekogeltrekker)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2005 00:34 #76204 door
Beantwoord door in topic stuur inrichting / stuurhuis
het kan inderdaad wezen dat verschillende rubbers in de stuurinrichting versleten zijn, zoals bv. het hulpstuurhuis, dit merk je snel als je auto op de krik staat en het rechterwiel welk an bewegen terwijl het linker op zijn plekje blijft (ongeveer 1,5 cm. speling)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2005 10:34 #76203 door
Beantwoord door in topic stuur inrichting / stuurhuis
Kijk eens op www.tinustechniek.tk .
Of rechtstreeks op home.wanadoo.nl/j.w.flierman/amazonuitlijning.html
Daar staat een verslag over uitlijning.
Als de caster verkeerd staat krijg je ook dat effect.
Ik heb mijn Amazon een graadje negatief camber gegeven en caster ook een graad negatief , vervolgens de wielen op 0 toespoor, en het resultaat is een sterk verbeterde wegligging en beter bochtengedrag, waarbij de bandenslijtage ook nog eens verbeterd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2005 10:40 #76202 door
Beantwoord door in topic stuur inrichting / stuurhuis
Toch zou ik eerst de speling op het stuur controleren. Dit is op de eerste plaats ontzettend gemakkelijk (1 stelschroef maar) en bovendien m.i. meer voor de hand liggend dan wordt gesuggereerd. Het is namelijk zo dat de speling in het stuur met die schroef vaak volledig verwijderd kan worden en dat de nietsvermoedende sleutelaar (de vorige eigenaar?) de neiging heeft te denken dat dat ook de bedoeling is.
Het gevolg van de speling volledig verwijderen is NIET terugsturen in de bochten. Het stuur MAG enige speling hebben in de neutraalstand en zal als de wielen volledig naar links of rechts staan nog veel meer speling hebben hetgeen ook normaal is. Bij mijn P1800S, waar ik ook nooit eerder in had gereden viel me meteen op dat de stelschroef veel dieper was ingedraaid dan bij mijn Amazone. Het stuur had geen enkele speling in de neutraalstand en kwam ook niet vanzelf terug. Na flink uitdraaien was het probleem opgelost. Mijn auto kwam zonder problemen door de APK.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2005 17:51 #76201 door
Beantwoord door in topic stuur inrichting / stuurhuis
Onlangs had ik een versleten onderste fuseekogel (links). De auto stuurde niet alleen zwaarder, maar moest na het uit de bocht komen ook bewust weer in een rechte weg worden gestuurd. Vervangen fuseekogel betekende een wereld van verschil. Slijtage van de kogel gaat langzaam, waardoor het toch even duurt voordat je je ervan bewust bemt dat de auto anders stuurt. Dat onderstreept nog eens hoe belangrijk het regelmatig controleren van de stuurkogels is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.