bus draagarm achteras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2005 20:57 #52873 door
bus draagarm achteras is gemaakt door
Wie kan mij helpen welke bus ik het beste kan plaatsen in de onderste draagarm naar de achteras. (Dit is de bus op de achteras waarmee deze wordt vastgehouden).<br>Mij is verteld dat deze veel invloed heeft op de wegligging als deze is versleten. Het gaat om een Amazone 123GT van na 1967.<br>In mijn onderdelenboek wordt genoemd:<br><br>675771 - BUS STEUNARM AMAZON/P1800 67-7 E49.43<br><br>676914 BUS STEUNARM AMA/P1800/140 E15.00<br><br>678887 RUBBERBUS DRAAGARM ACHTER P18E E9.46<br><br>Wat is het verschil tussen deze bussen afgezien van de prijs? of zijn er nog andere bussen leverbaar door andere fabrikanten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2005 23:05 #77324 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Er zijn twee verschillende achter ophangingen onder de Amazon geleverd.
Jouw wagen is van de M serie als het een originele 123Gt betreft. Heeft het oude systeem en alleen de eerste bus is voor deze ophanging, De laatste 2 zijn voor resp de B20A en B. Er zijn overigens diverse hardere bussen verkrijgbaar bv van IPD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 08:11 #77323 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Interessant, maar hoe kan ik zien of de auto werkelijk het oude systeem van ophanging heeft? Er is door vorige eigenaars veel uitgewisseld met andere amazones. <br>Wat wordt er bedoeld dat de auto van de “m-serie” is Kan je dit van het type-plaatje aflezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 10:31 #77322 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
het type wagen dat je hebt, welke motor er oorspronkelijk in zat, en de oorsprong (Zweden of elders geassembleerd), is af te leiden uit het
chassisnr (zie bij bericht van Robert van Es "welk model en bouwjaar
amazon" en replies daarbij). In elk geval, de onderdeelnrs die je opgeeft
zijn voor "Achteras met bevestiging nieuw type". Overigens blijkt uit
de onderdelen bij "Achteras met bevestiging, P120, P130 oud type" dat geen
AMs GT met deze achteras gebouwd te zijn - ik neem echter aan dat het niet
dat oude type is dat Ed bedoelt als hij schrijft dat voor jouw AM "het oude
systeem" van toepassing is.

Blijkt er dan een B18 motor in te moeten zitten,
dan is het onderdeelnr 678887 (in voetnota van onderdeelboek staat: "P130
MGT ch 280979-"). De tekening toont ook aan dat die bus dan rond is
maar met 2 platte kanten.

Is het een GT met B20 motor, dan als volgt: 676914 voor B20A, 678887 voor
B20B.
Voor de B20 uitvoering toont de tekening dat beide bussen nu helemaal
rond zijn, dus ook voor het nr 678887 (dat bij B18 2 platte kanten heeft,
wat ik niet begrijp: zelfde nr voor 2 versch uitvoeringen).
Alles hangt er vanaf wat voor motor er nu in zit, en van je
bedoeling de wagen al of niet in originele staat terug te brengen. Wat voor
type draagarm er precies onder zit (dus voor B18 of voor B20A of B20B),
kan je uiteraard alleen maar zien door er eens te gaan onder liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 13:23 #77321 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Ik sanp dat ik onder mijn auto moet liggen om het type draagarm te zien. Maar wat zijn de verschillen waar ik op moet letten als ik onder de auto lig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 14:02 #77320 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Stefan: met "helemaal rond" bedoel ik dat de bus de vorm van een cilinder
heeft, met afmetingen die men bvb zou bekomen door uit een boomstam met
diameter 7cm een stuk te zagen van 7cm hoogte. Het andere type bus die de
vorm "rond en 2 platte kanten" heeft, bekomt men dan door het stuk boomstam
met platte kant op de grond te leggen en er met hakmes links en rechts een
stuk af te kappen. De vorm vd bus die in de draagarm zit kan men ev.
gemakkelijker zien door achteraan een wiel te demonteren, dan kijkt men er
gewoon tegenaan, en dan hoeft men niet onder auto te gaan liggen. Ik heb
zelf nog nooit zo'n bus moeten vervangen, weet dus niet of dit zo maar gaat
zonder speciaal persgereedschap, maar vermoed dat dit geen leuke klus is
voor doe-het-zelver. Tot hiertoe behielp ik me steeds met gereed liggende
goede 2de hands draagarm vh juiste type, kan niet veel duurder zijn dan
nieuwe bus. Succes met vervanging - zorg in elk geval dat links en rechts dezelfde bus zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 16:58 #77319 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Ik snap het verschil! Heeft iemand nog tips hoe deze bussen eruit dan wel terug in de draagarm zijn te persen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 17:30 #77318 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Hiervoor heb je een goed pers en een paar grote/passende doppen nodig.
Wellicht eerst wat huiswerk doen/lezen.
Haynes Manual voor de 120/130 staat o.a. de verschillen tussen oude en nwe type ophanging in. Kijk eens op ebay of marktplaats.nl
Een originele 123GT is een '67 met oud type ophanging en een B18B. de M serie dus.
Zie verrekijker en verwijzingen van Willy voor identificatie van VIN. (chassisnummer)
Begrijp ik het goed dat je (nog) geen lid bent van de V-44 ? als je dat wel bent is een bezoek aan het VOD waar een CD-rom te verkrijgen is met alle info die je zoekt voor nog geen 10 euro.
Handig......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2005 19:25 #77317 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Als het huis van het silentbloc ) bus) een diabolo vorm heeft,is de bus ook die vorm en is de buitenkant van rubber.De bus is er in een behoorlijke bankschroef uit persen en de nieuwe kan er ook zo weer in met behulp van siliconenspray of zo .Als het huis van de bus gewoon rond is ,heeft de bus een metalen buitenkant.Die kan goed vastgeroest zitten.Deze zaten nmm op de 122 s en de gt.Ook deze bus kun je verwijderen door het rubber stuk te maken en dan de buitenbus door te zagen.Daarna is de spanning eraf en kun je hem er uit slaan .Alles goed schuren of vijlen en dan de nieuwe bus met vettigheid in de bankschroef erin persen.De goedkopere diabolobus en bijbehorende draagarm geven nmm een minder vaste wegligging dan het duurdere andere type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2005 08:03 #77316 door
Beantwoord door in topic bus draagarm achteras
Ok bedankt allemaal. Ga nog eens goed nalezen en dan aan de slag. <br>ben wel lid van de v44 en heb de cd-rom en haynes ook thuisliggen. Maar onduidelijk was mij het verschil tussen de 1213GT en andere 2 ophangingen. Ben er nu wel uit denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.