draagarm bouten

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 21:24 #52455 door
draagarm bouten is gemaakt door
Vandaag mijn auto naar de bandenspecialist gebracht voor een uitlijn beurtje.
De bouten van de bovenste draagarm waar de shims achter zaten zaten muur vast.
De monteur durfde ze niet met met gepast geweld los te draaien ivb met afknappen.
Iemand bekend met dit probleem en wie heeft er een passende oplossing?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 07:37 #79567 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Ik zou beginnen met veel kruipolie. Als bouten echt niet los willen, bestaat er ook een zogenaamde boutensplijter. Heb hiert zelf echter nooit mee gewerkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 07:59 #79566 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Boutensplijter ken ik niet. Moerensplijter wel. Er even van uitgaande dat het een amazone is, zitten de bovenste draagarmen vast met bouten en is een moerensplijter zinloos bij gebrek aan moeren. Dus inspuiten, eventueel warmstoken en weer proberen. Met een hamer op de sleutel slaan om de bout te laten schrikken wil ook wel eens helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 08:28 #79565 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Bedankt voor de reacties; het is idd. een Amazone. het gaat om de bouten aan de uitlaatzijde.
Ik heb de constructie bekeken; klopt het dat de moeren vastgelast zitten in het subframe? Kan het ook zijn dat de bouten (ook)vastzitten in de as waar de bouten doorheen gaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 10:17 #79564 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
De moeren zijn inderdaad ingelast of de draad is ingesneden in de constructie. De gaten in de as zijn doorgaand, er zit dus geen draad in. De gaten zijn ruim, dus de kans dat dat vastgerot zit is klein.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 11:44 #79563 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Ik heb dit ook gehad. De oplossing die ik met succes heb uitgevoerd was een paar dagen achter elkaar kruipolie erop spuiten en daarna met een goed passende dop lossen. Dat heeft me wel een week gekost, maar het ging prima. Denk er wel aan, om de borgplaatjes eerst los te kloppen. NAders pas het gereedschap niet.
suc6 Joep

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 12:32 #79562 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Bekend probleem, en soms zeer moeilijk op te lossen. Kruipolie en heet stoken zijn zaken die kunt proberen. Als dat niet lukt, kun je het best een stuk ijzer aan de bout vast lassen. Je hebt dan een goede stevige arm waarmee je kracht kan zetten, maar bovendien wordt de bout even lekker warm waardoor hij vaak beter los komt van de voorbrug. Daarna moet je dus wel de bout vervangen (en monteren met goed wat vet...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 16:04 #79561 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
Bekend probleempje, o.a. gevolg van UNC draad ipv metrisch. Geduldwerkje. Drie mogelijkheden: a. Veel Imal spuiten, enkele dagen laten intrekken. b. Schildersfohn erop houden, uitzetten en krimpen doet de roest verbrokkelen. Minstens 15 minuten verhitten, zoveel mogelijk op de bout/omgeving richten. c. Luchtsleutel, de ratelaar voert onafgebroken licht geweld op de bout, te weinig om te beschadigen maar genoeg om uiteindelijk te winnen. In alle gevallen: geduld is winnen, geweld is "knap" en een hoop frustratie erna. En zorg altijd voor een perfect passende sleutel. Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 20:01 #79560 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
de 5/16"=11.1125mm bout heeft kop van 5/8" = 15.87mm, 16mm metrisch past ook, maar is te los.
Om de bout
los te maken gebruik ik 6-kantige FACOM dop van 5/8" en FACOM hendel/ratel
van 38cm lang met beweegbare kop ("S153"). De beweegbare kop laat soms toe
in de weg zittende onderdelen of leidingen te ontwijken. Omdat de bouten
niet gemakkelijk te bereiken zijn, heeft men soms de neiging een kortere
steeksleutel te gebruiken, maar 6-kant dop+lange hendel laat toe veel meer kracht/koppel te gebruiken.
<br><br>
Bernard raadde aan met hamer op SLEUTEL te slaan om bout te doen
schrikken: ik zou echter eerder de (kop van de) BOUT zelf wat tikken geven vanuit
verschillende richtingen, zonder die te schenden. Ron's mogelijkeid c, nl
de luchtsleutel, zal waarsch. niet kunnen omwille van niet gemakkelijke
bereikbaarheid vd bouten. <br><br>
Bij een reserve stel van mijn bouten zie ik op elk een blauw vlekje:
zou het kunnen dat onervaren monteur loctite borging ipv borging met
plaatje gebruikt heeft? Zou het dan kunnen dat te veel loctite het
losmaken erg bemoeilijkt? Ik zie ook dat 2cm uiteinde van de draad
volledig gebruikt zijn = zit zo ver in 5/16" "moer".
<br><br>
FACOM gerief samen met andere tips (olie, opwarmen, schrikken,...)
moet probleem kn oplossen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 22:23 #79559 door
Beantwoord door in topic draagarm bouten
met een lasbrander heet stoken.Lukt altijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD