voorwiellagers

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2006 15:41 #52379 door
voorwiellagers is gemaakt door
Hallo volvo vrienden
ik had volgens de keuring last van speling op mijn voorwiellagers rechterzijde,ik moest de kroonmoer maar even aandraaien. En mijn stuurstang was kapot (de kogel die bij het rechterwiel zit)Nu heb ik de kroonmoer aangedraaid maar de speling blijft.Zal dit weg zijn als ik de stuurstang vervangen heb of ligt het toch aan mijn lagers.Zijn in 2002 nog vernieuwd en hoe krijg ik dat achterste lager er ook alweer uit om deze ook nog te controleren want aan het voorste lager was niets te zien. Alleen gaat de buitenste ring van het buitenste lager er wel soepeltjes in maar zijn wel orgineel.
heeft hier iemand wat advies over alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2006 17:11 #79952 door
Beantwoord door in topic voorwiellagers
Beste Jos, ik denk dat het toch in de lagers zit. Ik had het dat de ruimte waarin de lagers zitten uitgelubberd waren. Heb deze ruimte opgemeten met een voelermaat. Was 0,20 mm en opgevuld met een voelerlint van 0.10mm en met lager-locktite opgevuld. Zit er nu al dik 40.000km op zijn plek. De lagers heb ik toen bij een lagerbedrijf gehaald. De lagernummers staan op de zijkant en zijn internationaal gelijkwaardig. De buitenste lagerringen moet je er met een drevel erin tikken dus ik denk dat het uitlubberen bij jouw ook het geval is en dat vervanging van de lagers wellicht niet nodig is. De remklauw moet eraf en dan de hele naaf incl remschijf (één geheel). Dan heb je beide lagers te pakken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2006 20:23 #79951 door
Jos,
Het lijkt mij verstandig om het zaakje door een tweede persoon te laten controleren waar de speling precies zit.APK keurmeesters roepen soms maar wat, en kijken niet verder. Wat mij opvalt is dat beide problemen aan de rechterkant zitten, nu heb je het lager opgesteld en speling blijft, waarschijnlijk is het de stuurkogel eerst deze maar vervangen, en dan kijken naar de lagerspeling, toch niet te vast gedraaid he!.
vr gr Kees Vos Bennekom

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2006 22:03 #79950 door
Marcel is zo'n voelerlint bij een automaterialenzaak te koop of waar anders, en zij deze in waarde oplopend?
En moet deze met locktits vastgelijmd worden?Als hij los zit wel natuurlijk anders kan hij er tussen uit ,maar als hij al klem komt te zitten? Groeten Jos

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 19:50 #79949 door
Inderdaad, lagerspeling en stuurkogelspeling zijn twee heel verschillende dingen. Iets lagerspeling moet er wel zijn anders loopt het lager na opgewarmd te zijn te zwaar.
Ivm met het voelerlint, vroeger ging ik als monteur een stuk voelerlint uit de kast halen die je een paar keer kon gebruiken. Na diverse keren gebruik was het krom en versleten. Het zat op rol en was in meerdere en oplopende maten op voorraad bij ons. Een garagebedrijf wat al een tijdje bestaat zal dit vast nog wel hebben. Tegenwoordig gebruik je het niet meer...., allemaal hydraulische kleppen geworden. Het voelerlint had ik samen met lock-tite in de (uitgebouwde)naaf getikt met de hamer en een drevel. Je kan ook evt een andere of nieuwe naaf nemen, ik had gekozen voor deze oplossing.
Dat een keurmeester maar wat roept vind ik te kort door de bocht. Teveel lagerspeling is inderdaad een afkeur, daar is zelfs een apart schrijven van in het apk boek. Vraag de keurmeester anders even of hij nog wat gerichter wil kijken. Vind ie vast nog leuk ook nog.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD