stuurtangen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2006 18:13 #52369
door
stuurtangen is gemaakt door
kort vraagje hoe vast moeten stuurstang(Kogels)aangedraaid worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2006 19:25 #80000
door
Beantwoord door in topic stuurtangen
Gewoon handvast. Als er kroonmoeren opzitten moeten ze geborgd worden met een splitpennetje. Nieuwere types werken met borgbouten (M10 fijne draad).Als je ze TE vast draait dan draai je de moer tot einde schroefdraad en krijg je hem niet of moeilijk meer los.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2006 18:49 #79999
door
Beste Han, de moeren moeten echt goed vast hoor, niet alleen handvast maar echt goed vast met een ringsleutel. Borging is verplicht ook voor de apk.
Moet er niet aan denken dat zoiets onderweg los zou kunnen trillen. Tipje: na plaatsen splitpennetje even een spuitje tectyl erop, krijg je het in de toekomst weer los als het nodig is. Vind het plezieriger als zelfborgende moeren.
Of begrijp ik het verkeerd.
Moet er niet aan denken dat zoiets onderweg los zou kunnen trillen. Tipje: na plaatsen splitpennetje even een spuitje tectyl erop, krijg je het in de toekomst weer los als het nodig is. Vind het plezieriger als zelfborgende moeren.
Of begrijp ik het verkeerd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2006 01:26 #79998
door
Han bedoelt dat er 2 types zijn ,de oude uitvoering met kroonmoer en splitpen en een nieuwe uitvoering met zelfborgende moeren (daar kan ook geen splitpen in of je moet zelf willen boren)
Nieuwe auto's hebben die allemaal.
Nieuwe auto's hebben die allemaal.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2006 08:16 #79997
door
Hallo Marcel, natuurlijk bedoel ik met handvast MET gereedschap. Misschien is de term handvast niet goed gekozen. In ieder geval moet die moer gewoon stevig aangedraaid worden maar niet TE. Als je de moer TE stevig aandraait (wat ik een keer gedaan heb)dan draai je de moer naar het einde van het schroefdraad en gaat de hele kogel meedraaien. Bij losdraaien gaat de kogel dan ook meedraaien waardoor je de moer er niet meer normaal af krijgt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2006 08:43 #79996
door
Dat is het voordeel van de oude kroonmoeren met splitpen. Die draai je gewoon vast, en dan een klein beetje terug totdat het gaatje in de schroefdraad zichtbaar wordt in de sleuven van de moer. Splitpennetje erin, et voilà.
<p>
Net zoals je een gebruikte splitpen niet opnieuw mag gebruiken (breekt in geval van hergebruik gewoon makkelijker af) geldt dat je borgmoeren ook moet vervangen en niet hergebruiken. Ik weet het...hergebruiken lijkt goed mogelijk, maar de nylon ring bovenaan de moer heeft lang dan niet meer zo'n klemkracht en trilt er dus makkelijker af...
<p>
Net zoals je een gebruikte splitpen niet opnieuw mag gebruiken (breekt in geval van hergebruik gewoon makkelijker af) geldt dat je borgmoeren ook moet vervangen en niet hergebruiken. Ik weet het...hergebruiken lijkt goed mogelijk, maar de nylon ring bovenaan de moer heeft lang dan niet meer zo'n klemkracht en trilt er dus makkelijker af...