stuurhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2006 19:39 #52295
door
stuurhuis is gemaakt door
In diverse boeken staat haarfijn omschreven hoe het stuurhuis (speling) moet worden afgesteld. In alle gevallen gaat het echter om een gedemonteerd stuurhuis waaraan gemeten wordt voor de afstelling...
Maar hoe stel je een gemonteerd stuurhuis het beste af? Zijn hier stelregels voor? Bijvoorbeeld stuur in middenstand, stelschroef vastdraaien en vervolgens halve slag (of een kwart, of een hele, of helemaal niet) terug? Of denk ik verkeerd en zijn er andere manieren? Ik lees 't weeer graag; bij voorbaat bedankt voor reactie(s)!
Maar hoe stel je een gemonteerd stuurhuis het beste af? Zijn hier stelregels voor? Bijvoorbeeld stuur in middenstand, stelschroef vastdraaien en vervolgens halve slag (of een kwart, of een hele, of helemaal niet) terug? Of denk ik verkeerd en zijn er andere manieren? Ik lees 't weeer graag; bij voorbaat bedankt voor reactie(s)!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2006 09:24 #80349
door
Beantwoord door in topic stuurhuis
Op de eerste plaats MAG het stuur van een Amazon of P1800 enige speling hebben. Met de stelsschroef is die er helemaal uit te halen maar dan bestaat de kans dat het stuur niet soepel meer terugkomt in de rechtuitstand. Als je het stuur helemaal naar links draait of naar rechts dan heeft het stuur veel meer speling. Dit schijnt gebruikelijk voor dit type stuurinrichting. Zelf heb ik het stuur gesteld met zo weinig mogelijk speling maar wel met vanzelf teruglopen en zonder weerstand. Daarna voor de zekerheid nog ietsje losser gezet. Bij de APK nooit enig probleem gehad. Het beste is de auto bij het stellen aan de voorkant op te krikken zodat de voorwielen helemaal loskomen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2006 11:43 #80348
door
Ik ben het met Han eens, probeer het niet snaarstrak af te stellen, dat past niet bij onze auto's. Auto voor opkrikken, afstellen (in de middenstand) totdat de speling er nagenoeg uit is en dat eens het stuur van uiterst links tot rechts draaien. Er mag zeker geen zwaar punt in zitten want dan staat ie te strak. Bij meer stuuruitslag zal ook weer de speling toenemen maar dat is normaal. Bedenk verder dat een strak afgestelde stuurspeling, dus op het randje van zwaar gaan sturen, zal leiden (lijden) tot zwaar sturen als de boel warm wordt na bv een langere rit. Dus liever afstellen met iets speling als te strak zeg maar. <br><br>Groetjes,<br>Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2006 12:20 #80347
door
In elk geval zeker niet te strak! Dan draai je op den duur de vertanding aan puin.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2006 00:37 #80346
door
(Off topic) Ik snap niet waarom de (dure) amazon toendertijd niet is voorzien van een tandheugel stuurinrichting. Stuurt veel strakker.