uitlijnen p1800s uit 1964
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2006 12:09 #52231
door
uitlijnen p1800s uit 1964 is gemaakt door
Het sturen van mijn P1800 uit 1964 gaat vooral bij inparkeren nogal zwaar. Ik heb brede banden (195-65-15) en de uitlijning is: caster: +1/5 graad, camber: -1/2 graad, toe-in/out:0. Wat kan ik qua uitlijning doen om wat minder zwaar te sturen? (Behalve smallere banden kopen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2006 14:04 #80646
door
Beantwoord door in topic uitlijnen p1800s uit 1964
Uitlijning is belangrijk voor sporing en bandenslijtage. De mate waarin dit versteld kan worden is beperkt en heeft bij mijn weten geen invloed op sturen bij lage snelheid. Ik heb dezelfde bandenmaat en nog een sportstuur ook en toch valt het best mee. Wat is de bandenspanning? Ik zet ze op 2 bar.
Anders sportschool denk ik.
Anders sportschool denk ik.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2006 18:07 #80645
door
Sportschool of sneller in en uit parkeren (dus hogere snelheid) eventueel je bandenspannning verhogen (maar dan ga je je loopvlak in't midden extra laten slijten)
Uitlijning merk je op lage snelheid niets van.
Uitlijning merk je op lage snelheid niets van.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2006 13:25 #80644
door
Heel belangrijk is dat de auto tijdens het manouvreren in beweging blijft. Bedenk maar zo dat het niet alleen goed is voor de armspieren maar ook voor de bandenslijtage. Banden van auto's met stuurbekrachtiging slijten veel sneller door dat gedraai in stilstand. Inderdaad wordt het er allemaal niet beter op door de brede banden voor. Mijn Amazone Combi stuurt een stuk gemakkelijker (dan mijn P1800) omdat het stuur groter is (43 cm i.p.v. 41 cm) en smallere banden.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2006 17:45 #80643
door
Michiel, misschien heb je wat aan dit artikel op de site van Tinustechniek :
www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html
<br>Met name de askanteling/caster is van belang voor de 'zwaarte' van het inparkeren.<br>Succes! Ben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2006 19:24 #80642
door
Zwaar sturen wordt ook veroorzaakt door versleten ophangrubbers. Met name de bus van de hulpstuurarm heeft veel invloed op het sturen.
aan de andere kant van stuurhuis zit de hulpstuurarm, bevestiging aan het chassis. Die loopt verticaal naar beneden. Pak deze stevig beet en probeer hem op en neer te bewegen. Lukt dit dan is het rubber versleten. Vervangen dus. ook de rubbers van de bovenste ophanging kan versleten zijn. Op het spatbord drukken en luisteren of je bijgeluiden hoort, piepen/knarsen. Zijn vrij gemakkelijk te vervangen en niet duur. Eventueel door PU rubbers te vervangen, gaat veel langer mee en geeft een veel betere wegligging. Deze rubbers worden veelal vergeten!
aan de andere kant van stuurhuis zit de hulpstuurarm, bevestiging aan het chassis. Die loopt verticaal naar beneden. Pak deze stevig beet en probeer hem op en neer te bewegen. Lukt dit dan is het rubber versleten. Vervangen dus. ook de rubbers van de bovenste ophanging kan versleten zijn. Op het spatbord drukken en luisteren of je bijgeluiden hoort, piepen/knarsen. Zijn vrij gemakkelijk te vervangen en niet duur. Eventueel door PU rubbers te vervangen, gaat veel langer mee en geeft een veel betere wegligging. Deze rubbers worden veelal vergeten!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2006 17:23 #80641
door
Helemaal juist Ben.
Door teveel "askanteling"moet je de auto met de stuurbeweging optillen. Dat kan dus heel zwaar gaan.
Als dan ook nog eens de draaipunten allemaal net niet goed zijn kan dat heel zwaar aanvoelen. Let wel dat bij vermindering van het caster de "rechte lijn stabiliteit" heel hard afneemt.
Je bent dan op de snelweg heel veel aan het corrigeren.
Zijwind gevoeligheid neemt ook toe.
Door teveel "askanteling"moet je de auto met de stuurbeweging optillen. Dat kan dus heel zwaar gaan.
Als dan ook nog eens de draaipunten allemaal net niet goed zijn kan dat heel zwaar aanvoelen. Let wel dat bij vermindering van het caster de "rechte lijn stabiliteit" heel hard afneemt.
Je bent dan op de snelweg heel veel aan het corrigeren.
Zijwind gevoeligheid neemt ook toe.