camber

  • J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2007 09:45 #51502 door J. Strijk
camber is gemaakt door J. Strijk
mijn linker voorwiel heeft een positief camber van 1,5 graad en mijn rechter voorwiel een negatief camber van 1,5 graad dit alles gecreerd door middel van opvulplaatjes dus niet als gevolg van een stoepje o.i.d. heeft iemand een idee wat hiervan de bedoeling kan zijn of heeft men zomaar wat aangerommeld de linker voorband slijt ook buitenaf . de besturing is ook zoekerig alle bussen zijn vernieuwd en kogels goed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2007 10:14 #84041 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic camber
Dit kan nooit de bedoeling zijn, waarschijnlijk ooit eea vervangen zonder de zaak opnieuw af te laten stellen. Laatst heb ik mijn complete vooras gereviseerd waarbij ik de opvulplaatjes terug heb gezet op de plaats waar ze zaten. Dit is echter alleen voldoende om naar de dichtbijzijnde goede garage te rijden waar ze uitlijnapparatuur hebben. Ga naar een garage waar ze deze apparatuur hebben en laat alles opnieuw instellen. Dwz Camber, Caster, en toespoor. Ook zul je beide voorbanden moeten vervangen voordat je echt goede resultaten krijgt. Weet niet waar je ergens woont, maar ik ben bij Dassen in Eindhoven geweest. Daar hebben ze veel ervaring met oldtimers en zelfs de benodigde opvulplaatjes op voorraad. Het afstellen heeft mij minder gekost als een nieuwe voorband, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2007 11:04 #84040 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic camber
camber, caster, toespoor etc vind je oa op CDRom:: voor P1200 op p8378, voor P120/P1800 op p8407 of p8486; niet elke garage of bandencentrale heeft nog die gegevens, noteer die dus op voorhand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2007 11:37 #84039 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic camber
Als je de bussen van de bovenste draagarm voor hebt vervangen of een van de stuurstangen dan moet je hem sowieso uit laten lijnen. Ik zou niet uitgaan van de originele afstel gegevens, die zijn gebaseerd op verouderde opvattingen en materialen. Zoals bijv, nog gebaseerd op diagonaal banden. Tegenwoordig is het rubber van de banden ook van een veel betere kwaliteit als dat het vroeger was. Daarom kan je het camber/caster veel radicaler instellen als dat ze dat vroeger aandurfden. Lees dit artikel eens en neem deze afstelgegevens mee naar de uitlijner. En je zal je verbazen hoeveel beter de wegligging wordt, is een dag en nacht verschil, zeker in combinatie met de nieuwe bussen die je hebt gemonteerd. Het zal trouwens niet meevallen om een uitlijn adresje te vinden voor onze Volvo's. Deze deskundigheid is langzaam aan het verdwijnen!
www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-02-2007 11:42 #84038 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic camber
<p>Uit je verhaal kan ik opmaken dat er waarschijnlijk minimaal 2 dingen mis zijn. 1e De camber moet links en rechts gelijk zijn. Daar de waarden links en rechts gelijk zijn, allen de ene - en de andere plus, vermoed ik dat men bij de afstelling de waarde aan de negatieve kant, dus R verkeerd heeft afgelezen. De waarde moet zijn van 0 tot +0,5 graden.</p><p>Wat echter ook wel eens niet goed zou kunnen staan is de caster. Dit denk ik n.a.v. je klacht dat de wagen zoekerig is. Dit verschijnsel doet zich voor bij een te geringe caster en deze moet ook L. en R. gelijk zijn, daar anders de wagen naar een kant gaat trekken. De caster moet zijn van 0 tot +1 graad. hoe groter de caster des te meer koersvastheid, maar veroorzaakt tevens zwaarder sturen, daar het gewicht van de wagen het stuur weer in de rechtuitstand brengt. De caster wordt afgesteld aan de achterzijde van het voorashuis tussen het chassis en en het voorashuis d.m.v. plaatjes, of door verstelling van de bovenste draagarm ook d.m.v. van plaatjes aan de voor of achterste bout, naar gelang de gewenste wijziging van afstelling. PAS OP ! Aan de bovenste draagarm, altijd eerst de caster afstellen en daarna pas de camber. Door het verstellen van de caster, word de afstelling van de camber gewijzigd. Bij het afstellen van de camber word de caster niet beinvloed, wanneer je dit juist doet, door onder zowel de voorste als de achterste bout dezelfde plaatjes weg te halen of bij te leggen. Het toespoor moet na wijziging van caster e/o camber altijd afgesteld worden. Het toespoor moet zijn 0-4 mm. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels Bijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2007 20:58 #84037 door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic camber
<p>zeer goede uitlijn ervaringen met Matterhorn banden in Hilversum, van te voren een afspraak maken en zeggen dat het om een oldtimer gaat dan krijg je een echte specialist die er kundig is en er de benodigde tijd voor reserveerd. Heb geen commerciele belangen maar ook slecht klant bij dit bedrijf</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD